Έως και 360 άνθρωποι διασώθηκαν από το πλοίο «Ocean Viking» σε διάστημα δύο ημερών κι ενώ βρίσκονταν σε μεγάλο κίνδυνο να βρεθούν ναυαγοί στα νερά της Μεσογείου κατά την προσπάθειά τους να φθάσουν στις ευρωπαϊκές ακτές. Σύμφωνα με τη μη κυβερνητική οργάνωση SOS Méditerranée οι αναχωρήσεις μεταναστών και προσφύγων από τις ακτές της Αφρικής πολλαπλασιάζονται κάθε καλοκαίρι, καθώς είναι καλύτερες οι συνθήκες πλοήγησης. Ωστόσο, η θαλάσσια οδός της κεντρικής Μεσογείου παραμένει από τις πιο θανάσιμες στον κόσμο.
🔴BREAKING
— SOS MEDITERRANEE France (@SOSMedFrance) July 9, 2024
Ce matin, l’#OceanViking a porté secours à 93 personnes, dont quatre femmes et trois enfants, à bord d’une embarcation en bois à double pont.
Pendant le sauvetage, deux zodiacs non identifiés se sont approchés et deux hommes masqués sont montés dans l’embarcation en… pic.twitter.com/i44w0XzD95
Ειδικότερα, το πλοίο «Ocean Viking» προχώρησε σε έξι επιχειρήσεις διάσωσης σε δυο μέρες σε περιοχές ανοικτά των τυνησιακών, των λιβυκών και των ιταλικών ακτών. Αφού αρχικά διέσωσε 120 ανθρώπους προχθές, το σκάφος επιβίβασε κατόπιν, όχι μακριά από το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, 53 ακόμη που επέβαιναν σε «μεταλλικό πλεούμενο, υπερβολικά φορτωμένο, που έβαζε νερό και ναυαγούσε». Όλοι οι επιβαίνοντες κατορθώθηκε να διασωθούν χάρη σε σωστικές λέμβους, προτού «μεταφερθούν σε σκάφος του ιταλικού λιμενικού σώματος», διευκρίνισε η ΜΚΟ, προσθέτοντας ότι οι μετανάστες, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά, είχαν αναχωρήσει από τη Σφαξ, στην Τυνησία. Το «Ocean Viking» κατόπιν κατευθύνθηκε προς ξύλινο πλεούμενο με διπλό κατάστρωμα και διέσωσε 98 ανθρώπους, ανάμεσά τους έξι γυναίκες και τρία παιδιά, προτού σώσει ακόμη 43, που προσπαθούσαν να διασχίσουν τη Μεσόγειο με μικρή ξύλινη βάρκα.
Shortly after the transshipment, #Seabird spotted a double-deck wooden boat in the new overlapping Tunisian & Maltese SRR. MRCC Tunis acknowledged intl. maritime law & the duty to render assistance by #OceanViking. @SOSMedIntl rescued 98 survivors, incl. 6 women, 3 children. pic.twitter.com/ZRSwgxew9B
— SOS MEDITERRANEE (@SOSMedIntl) July 10, 2024
Ακόμη, οι ομάδες του μπόρεσαν να σταθεροποιήσουν πλεούμενο φτιαγμένο από υαλόνημα, στο οποίο επέβαιναν κάπου πενήντα μετανάστες, τους οποίους περισυνέλεξε αργότερα σκάφος του ιταλικού λιμενικού σώματος.
Early morning, #OceanViking spotted an overcrowded iron boat south of Lampedusa. ITMRCC instructed @SOSMedIntl to stabilize the boat, which was taking water & on the edge of capsizing. Our team embarked the people on our rhibs before transferring them on a Italian coastguard boat pic.twitter.com/uvXKFDBU5E
— SOS MEDITERRANEE (@SOSMedIntl) July 10, 2024
Αφότου ανέλαβε την εξουσία τον Οκτώβριο του 2022 στην Ιταλία η συμμαχία της άκρας δεξιάς υπό την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, τα πλοία των μη κυβερνητικών οργανώσεων που διεξάγουν επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών στη Μεσόγειο θεωρητικά δεν έχουν δικαίωμα να κάνουν παρά μόνο μία διάσωση στη θάλασσα κι αμέσως μετά να μεταφέρουν τους ανθρώπους που επιβιβάζουν σε λιμάνι, κάτι που τα εμποδίζει να προχωρούν σε άλλες κατόπιν. Οι ΜΚΟ αντιτείνουν πως η πολιτική αυτή παραβιάζει το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, βάσει του οποίου κάθε πλοίο είναι υποχρεωμένο να σπεύδει σε βοήθεια ανθρώπων που κινδυνεύουν στη θάλασσα. Η κυβέρνηση στη Ρώμη ερίζει πως τα πλοία των ΜΚΟ είναι «παράγοντας που προσελκύει» τους μετανάστες, παρότι στην πραγματικότητα οι περισσότεροι από τους μετανάστες και τους πρόσφυγες που φθάνουν στην Ιταλία περισυλλέγονται από περιπολικά του λιμενικού.
Σύμφωνα με τους αριθμούς του υπουργείου Εσωτερικών της Ιταλίας, οι αφίξεις διά θαλάσσης μειώθηκαν θεαματικά από την αρχή του τρέχοντος έτους: από την 1η Ιανουαρίου ως τη 10η Ιουλίου έφθασαν στη χώρα 27.744 άνθρωποι, έναντι 72.036 την αντίστοιχη περίοδο του 2023.