Χάρη στην εγρήγορση δύο μηχανοδηγών και την άμεση επικοινωνία τους μέσω ασυρμάτου VHF με τον σταθμάρχη Αθηνών που ανακάλεσε αμφισβητούμενη εντολή, αποφεύχθηκε σήμερα το πρωί κοντά στους Αγίους Αναργύρους μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών του Προαστιακού, εκ των οποίων η μία κινούνταν με κατεύθυνση το Αεροδρόμιο και η δεύτερη προς Αθήνα.
Τα δύο τρένα, που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με 60 χλμ. την ώρα και το κακό αποφεύχθηκε σε απόσταση περίπου 500 μέτρων.
Η παρ’ολίγον σύγκρουση λίγο μετά τις 9.00 το πρωί στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, θα μπορούσε να είχε προκληθεί επειδή στο συγκεκριμένο σημείο (περίπου ενάμιση χρόνο από το εγκληματικό δυστύχημα των Τεμπών) εξακολουθεί να μην λειτουργεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση λόγω έργων υπογειοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου!
Όπως φάνηκε στη συνέχεια, η παρ’ολίγον σύγκρουση οφειλόταν σε λάθος εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) ο οποίος και τέθηκε άμεσα εκτός υπηρεσίας με εντολή της διοίκησης του ΟΣΕ.
Στη συνέχεια η διοίκηση της εταιρίας διέταξε την διενέργεια έρευνας και πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών, συγκέντρωσε τα ηχητικά αρχεία καταγραφής του περιστατικού και ζήτησε την απολογία του σταθμάρχη του ΣΚΑ που ενεπλάκη στο περιστατικό καθώς και αναφορά του σταθμάρχη Αθηνών που αντελήφθη το συμβάν. Παράλληλα, ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το περιστατικό.
Ποινική έρευνα για το περιστατικό διέταξε ο Εισαγγελέας
Την παρέμβαση του εισαγγελέα προκάλεσε το σοβαρό περιστατικό με δύο τρένα, που κινούνταν αντίθετα, στην ίδια γραμμή, το οποίο έλαβε χώρα σήμερα το πρωί μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αντώνης Ελευθεριάνος, έδωσε εντολή για τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης με ερευνώμενο αδίκημα αυτό που αφορά επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς (άρθρο 291 ΠΚ).
Ο εισαγγελέας ζητά στο πλαίσιο της έρευνας, που θα διενεργηθεί από την ΓΑΔΑ, να εξασφαλιστούν όλα τα κρίσιμα στοιχεία, όπως τα ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το συμβάν, πορίσματα του ΟΣΕ και τη λήψη όλων των απαραίτητων καταθέσεων. Η εποπτεία της έρευνας ανατέθηκε στην εισαγγελέα Πρωτοδικών Αγγελική Τριανταφύλλου.
Τι λέει ο ΟΣΕ
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε στη συνέχεια ο ΟΣΕ αναφέρονται τα ακόλουθα:
«Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
«Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας» δηλώνει η διοίκηση του ΟΣΕ επισημαίνοντας πως έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη.
«Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».