Οι λιμενεργάτες στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ ξεκίνησαν απεργία νωρίς την Τρίτη, σταματώντας τη ροή περίπου της μισής ναυτιλίας της χώρας μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων για μια νέα σύμβαση εργασίας. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλης κλίμακας στάση εργασίας τους εδώ και σχεδόν 50 χρόνια
Η απεργία εμποδίζει τη μεταφορά προϊόντων κάθε είδους, από τρόφιμα έως αυτοκίνητα, σε δεκάδες λιμάνια από το Μέιν στο Τέξας, σε μια αναταραχή που αναλυτές προειδοποιούν πως θα κοστίσει στην αμερικανική οικονομία δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα, θα απειλήσει θέσεις εργασίας και θα ενισχύσει τον πληθωρισμό.
Το συνδικάτο International Longshoremen’s Association (ILA) που εκπροσωπεί 45.000 λιμενεργάτες διαπραγματευόταν με την εργοδοτική ένωση Maritime Alliance (USMX) για μια νέα εξαετή σύμβαση. Η ισχύς της προηγούμενης σύμβασης εργασίας έληγε τα μεσάνυχτα της 30ης Σεπτεμβρίου.
Το ILA ανέφερε σε δήλωση την Τρίτη ότι έκλεισε όλα τα λιμάνια από το Μέιν στο Τέξας στις 12:01 π.μ. ET (0401 GMT) και πως απέρριψε την τελική πρόταση της USMX που έγινε τη Δευτέρα, προσθέτοντας ότΜι η προσφορά ήταν «πολύ μικρότερη από τις απαιτήσεις των μελών της προκειμένου να επικυρώσει νέα σύμβαση».
Ο φλογερός ηγέτης του ILA, Χάρολντ Ντάγκετ, είπε ότι εργοδότες όπως η εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk και η APM Terminals North America δεν έχουν προσφέρει τις κατάλληλες αυξήσεις στους μισθούς ούτε έχουν συμφωνήσει σε αιτήματα να σταματήσουν τα έργα αυτοματισμού λιμένων. Η USMX ανέφερε σε δήλωση τη Δευτέρα ότι προσφέρθηκε να αυξήσει τους μισθούς κατά σχεδόν 50%, σε σύγκριση με προηγούμενη πρόταση.
“I will cripple you.” —Harold Daggett, leader of ILA. #PortStrike #ILA pic.twitter.com/77Sy22ldbS
— Indy (@indygerl) September 30, 2024
«Είμαστε έτοιμοι να πολεμήσουμε όσο χρειαστεί, να απεργήσουμε για όποια χρονική περίοδο χρειαστεί, για να λάβουμε τους μισθούς και την προστασία έναντι της αυτοματοποίησης που αξίζουν τα μέλη του ILA», δήλωσε ο Ντάγκετ την Τρίτη.
«Η USMX έχει αυτήν την απεργία τώρα. Πρέπει τώρα να ικανοποιήσει τα αιτήματά μας για να τερματιστεί αυτή η απεργία». Η USMX δεν απάντησε αμέσως στα αιτήματα για σχολιασμό.
Η απεργία, η πρώτη του ILA από το 1977, ανησυχεί τις επιχειρήσεις σε ολόκληρη την οικονομία που βασίζονται στη θαλάσσια ναυτιλία για να εξάγουν τα προϊόντα τους ή να εξασφαλίσουν κρίσιμες εισαγωγές, καθώς επηρεάζει 36 λιμάνια που διακινούν μια σειρά από εμπορευματοκιβώτια γεμάτα από μπανάνες μέχρι ρούχα και αυτοκίνητα.
«Αναμένουμε ότι η ίδια η απεργία θα διαρκέσει πέντε έως επτά ημέρες μέχρι την κυβερνητική παρέμβαση… Αλλά η αλυσιδωτή αντίδραση είναι πιθανό να γίνει αισθητή σε όλα τα δίκτυα στην Ευρώπη, στην Ασία τουλάχιστον για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο», δήλωσε ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα τιμών ναυτιλίας Xeneta.
«Βλέπουμε σχεδόν το 20% των ναύλων […] από την Ευρώπη στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ να αυξάνονται», είπε.
Μόνο στα λιμάνια της πόλης της Νέας Υόρκης υπάρχουν σχεδόν 100.000 εμπορευματοκιβώτια που περιμένουν να εκφορτωθούν και 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατευθύνονται στη Νέα Υόρκη την επόμενη εβδομάδα, δήλωσε ο Ρικ Κότον, εκτελεστικός διευθυντής της Λιμενικής Αρχής της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσι.
Το συνδικάτο έχει ολόκληρη τη χώρα του χεριού του, δήλωσε ο Στι Χιουζ, Διευθύνων Σύμβουλος της HCS International, η οποία ειδικεύεται στην προμήθεια αυτοκινήτων και τη ναυτιλία. «Πραγματικά φοβάμαι ότι θα είναι άσχημο».
Ο επικεφαλής του προσωπικού του Λευκού Οίκου, Τζεφ Ζίεντς, και ο κορυφαίος οικονομικός σύμβουλο,ς Λάελ Μπρέιναρντ, προέτρεψαν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της USMX σε συνάντηση τη Δευτέρα να επιλύσουν τη διαφορά δίκαια και γρήγορα, δήλωσε αξιωματούχος του Λευκού Οίκου. Ωστόσο, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν έχει επανειλημμένα αποκλείσει τη χρήση ομοσπονδιακών εξουσιών για να σπάσει μια απεργία σε περίπτωση αδιεξόδου.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ, Σούζαν Κλαρκ, προέτρεψε τη Δευτέρα τον Μπάιντεν να το ξανασκεφτεί, λέγοντας ότι «θα ήταν ασυνείδητο να επιτρέψουμε σε μια διαφωνία επί συμβάσεων να προκαλέσει τέτοιο σοκ στην οικονομία μας».
Ο Λευκός Οίκος δεν σχολίασε αμέσως την Τρίτη, αλλά αξιωματούχοι δήλωσαν στο Reuters υπό τον όρο της ανωνυμίας ότι ελπίζουν σε μια σύντομη απεργία. Τόνισαν το θετικό σημάδι ότι οι δύο πλευρές είχαν ξαναρχίσει τις συνομιλίες αργά την Κυριακή και είχαν μειώσει τις μεταξύ τους διαφορές τις τελευταίες 24 ώρες.
Οι έμποροι λιανικής στους οποίους αντιστοιχεί περίπου το ήμισυ του συνόλου των εμπορευματοκιβωτίων εφαρμόζουν εφεδρικά σχέδια καθώς πλησιάζουν στην πολύ σημαντική περίοδο των χριστουγεννιάτικων εκπτώσεων.
Πολλοί από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς εξασφάλισαν τα εμπορεύματα του Halloween και των Χριστουγέννων νωρίς για να αποφύγουν τυχόν προβλήματα από την απεργία, με αντίτιμο όμως το μεγαλύτερο κόστος αυτών των αγαθών λόγω των επιπλέον εξόδων αποθήκευσης.
Η Κυβερνήτης της Νέας Υόρκης, Κάθι Χότσουλ, είπε ότι η πολιτεία δεν αναμένει άμεσο αντίκτυπο στους προμηθευτές τροφίμων ή στα βασικά αγαθά, αλλά είπε ότι οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να διευρυνθούν ανάλογα με το πόσο θα διαρκέσει η απεργία.
«Είναι κρίσιμο για την USMX και την ILA να καταλήξουν σύντομα σε μια δίκαιη συμφωνία που θα σέβεται τους εργαζόμενους και θα διασφαλίζει τη ροή του εμπορίου μέσω των λιμανιών μας», είπε την Τρίτη.
Οι μετοχές της Maersk σημείωσαν πτώση σχεδόν 5% την Τρίτη στην Κοπεγχάγη, μετά την ρευστοποίηση κερδών που προέκυψαν από προηγούμενη άνοδο της τιμής της μετοχής, καθώς οι επενδυτές ανέμεναν σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους λόγω της απεργίας, κάτι που θα ενίσχυε τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών.
Η δανέζικη εταιρεία δήλωσε ότι θα εισαγάγει επιβάρυνση για διακοπή λειτουργίας λιμένα σε όλα τα φορτία που μετακινούνται από και προς τους τερματικούς σταθμούς της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου των ΗΠΑ από τις 21 Οκτωβρίου, που θα κυμαίνεται από 1.500 έως 3.780 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο.