Οι Βρυξέλλες θα επιμείνουν στα σχέδια για επιβολή υψηλών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, δήλωσε την Παρασκευή το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε., παρόλο που η Γερμανία τους καταψήφισε.
Οι προτεινόμενοι δασμοί έως και 45% στα κινεζικής κατασκευής EVs θα κοστίσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια επιπλέον δολάρια για να φέρουν αυτοκίνητα και πρόκειται να επιβληθούν από τον επόμενο μήνα και για πέντε χρόνια.
Η Κομισιόν, η οποία επιβλέπει την εμπορική πολιτική του μπλοκ, δήλωσε ότι θα αντιμετωπίσει με αυτούς τους δασμούς αυτό που καταγγέλλει ως αθέμιτο ανταγωνισμό από τις φερόμενες επιδοτήσεις που παρέχει το κινεζικό κράτος στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά ανέφερε επίσης την Παρασκευή ότι θα συνεχίσει τις συνομιλίες με το Πεκίνο.
Είχε προηγηθεί έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στόχο την απόδειξη αθέμιτου ανταγωνισμού μέσα από επιδοτήσεις που «αποτελούν άμεσο κίνδυνο ζημίας σε έναν ήδη ευάλωτο κλάδο της Ε.Ε.».
Η Κίνα από την πλευρά της είχε καταγγείλει τότε τα ευρωπαϊκά σχέδια ως «γυμνή συμπεριφορά προστατευτισμού που θα διαταράξει σοβαρά και θα στρεβλώσει την αλυσίδα εφοδιασμού της παγκόσμιας αλυσίδας της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης αυτής της Ε.Ε.»
Ένας πιθανός συμβιβασμός θα μπορούσε να είναι ο καθορισμός ελάχιστων τιμών πώλησης. Σε μια κομβική ψηφοφορία σήμερα, Παρασκευή, 10 μέλη της Ε.Ε. υποστήριξαν τους δασμούς και πέντε ψήφισαν κατά, ενώ 12 απείχαν, ανέφεραν πηγές της Ε.Ε.
Θα χρειαζόταν αντίθεση από διευρυμένη πλειοψηφία 15 μελών της Ε.Ε., που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της Ε.Ε., για να μπλοκάρει η πρόταση. Την Τετάρτη, αναφέρθηκε ότι το μέτρο ήταν πιθανό να περάσει με τη Γαλλία, την Ιταλία και την Πολωνία να σχεδιάζουν να ψηφίσουν υπέρ.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε. και μεγαλύτερη παραγωγός αυτοκινήτων, η Γερμανία, καταψήφισε την πρόταση, ανέφεραν πηγές την Παρασκευή.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι συγκέντρωσε «την απαραίτητη υποστήριξη» για την υιοθέτηση των δασμών, αν και θα συνεχίσει τις συνομιλίες με το Πεκίνο για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης.
Η ψηφοφορία της Παρασκευής αντανακλά τις διαιρέσεις στην Ευρώπη σχετικά με τις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα. Ορισμένα κράτη θέλουν μια σταθερή γραμμή ενάντια σε αυτό που θεωρούν ως κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις, έχοντας υπόψιν την αποτυχία της Ε.Ε. να επιβάλει δασμούς στα κινεζικά ηλιακά πάνελ πριν από μια δεκαετία με την Κίνα να κατέχει τώρα άνω του 90% της αγοράς φωτοβολταϊκών στην Ε.Ε.
Άλλες χώρες θέλουν να ενθαρρύνουν τις κινεζικές επενδύσεις ή φοβούνται έναν εμπορικό πόλεμο.
Σε αυτό που θεωρήθηκε ήδη ως αντίποινα, το Πεκίνο ξεκίνησε φέτος τις δικές του έρευνες γύρω από τις εισαγωγές μπράντι, γαλακτοκομικών και χοιρινού κρέατος από την Ε.Ε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, περιέγραψε την ψηφοφορία ως «ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία».
Είπε ότι απαιτείται μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου για να αποφευχθεί μια εμπορική σύγκρουση.
Η Volkswagen δήλωσε ότι οι εν λόγω δασμοί αποτελούν «λανθασμένη προσέγγιση».
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely εξέφρασε «βαθιά απογοήτευση» για την απόφαση της Επιτροπής, λέγοντας ότι αυτή θα μπορούσε να εμποδίσει τις οικονομικές σχέσεις Ε.Ε. και Κίνας και να βλάψει τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο. Ο Ούγγρος πρωθυπουργός, Βίκτορ Όρμπαν, δήλωσε ότι η Ε.Ε. οδεύει προς έναν «οικονομικό ψυχρό πόλεμο» με την Κίνα.
Αντίθετα, η γαλλική ένωση Plateforme automobile (PFA) δήλωσε ότι είναι καλό ότι τα μέλη της Ε.Ε. υποστήριξαν τους δασμούς, προσθέτοντας ότι είναι υπέρ του ελεύθερου εμπορίου, αρκεί αυτό να είναι δίκαιο.
Ο όμιλος Stellantis είπε ότι υποστηρίζει τον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό και ότι ο κλάδος υφίσταται πίεση από φιλόδοξα σχέδια μείωσης του άνθρακα και «την παγκόσμια εμπορική επίθεση της Κίνας». Ο όμιλος κατέχει τα σήματα Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks, και Vauxhall και προέκυψε από τη συγχώνευση της ιταλοαμερικανικής Fiat Chrysler Automobiles με τη γαλλική PSA Peugeot Citroën.
Η στάση της Ε.Ε. έναντι του Πεκίνου έχει σκληρύνει τα τελευταία πέντε χρόνια. Θεωρεί την Κίνα ως πιθανό εταίρο σε ορισμένα ζητήματα, αλλά και ως ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο.
Η Επιτροπή λέει ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα 3 εκατομμυρίων EV προς εξαγωγή κατ’ έτος της Κίνας, είναι διπλάσια από την αγορά της Ε.Ε. Δεδομένων των ύψου 100% δασμών που έχουν επιβάλλει οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο Καναδάς, η πιο προφανής διέξοδος για αυτά τα EVs είναι η Ευρώπη.
Στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων με την Κίνα, η Επιτροπή θα μπορούσε να επανεξετάσει μια ανάληψη υποχρέωσης ως προς τις τιμές — που συνεπάγεται ελάχιστη τιμή εισαγωγής και συνήθως ανώτατο όριο όγκου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Volvo, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στην Geely.
Η εταιρεία ελπίζει να αποφύγει τους υψηλούς δασμούς κατά την εισαγωγή των ηλεκτρικών της οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, καταλήγοντας σε συμφωνία για την τιμολόγηση.
Οι δασμοί της Ε.Ε. κυμαίνονται από 7,8% για την Tesla έως 35,3% για τη SAIC και άλλες εταιρείες που κρίθηκε ότι δεν συνεργάστηκαν με την έρευνα της Ε.Ε.. Όλοι οι εν λόγω δασμοί έρχονται επιπλέον του τυπικού δασμού 10% που επιβάλλει η Ε.Ε. στην εισαγωγή αυτοκινήτων.
Διαβάστε ακόμα: