Στο Περού όπου θα πραγματοποιηθεί η σύνοδος χωρών της Περιφέρειας Ασίας-Ειρηνικού έφτασαν σήμερα ο, υπό προθεσμία, Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν και ο Κινέζος ομόλογός του Σι Τζινπίνγκ, εν μέσω έντασης εξαιτίας της επέκτασης των συμφερόντων του Πεκίνου στη Λατινική Αμερική.
Οι δυο ηγέτες προβλέπεται να συναντηθούν μεθαύριο Σάββατο στο περιθώριο της 31ης Συνάντησης Οικονομικών Ηγετών της Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας-Ειρηνικού (APEC), οργανισμού στον οποίο είναι ενταγμένες 21 χώρες μέλη που αντιπροσωπεύουν το 60% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Την ίδια ώρα, η προσπάθεια επικοινωνίας Ουάσιγκτον-Πεκίνου τίθεται εν αμφιβόλω καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ που αναμένεται να εγκατασταθεί σε λιγότερα από δύο μήνες στον Λευκό Οίκο, έχει δεσμευτεί να υπερασπιστεί την αμερικανική βιομηχανία και έχει απειλήσει απείλησε να επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 60% σε προϊόντα που παράγονται στην Κίνα.
Επένδυση μαμούθ το λιμάνι του Τσανκάι
Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της Κίνας για την Λατινική Αμερική, που προκαλεί ανησυχίες στην Ουάσιγκτον που από όλες τις απόψεις είχε συνηθίσει να αντιμετωπίζει την νότια Αμερική ως «πίσω αυλή» της, αντικατοπτρίζεται και στη μεγάλη επένδυση του λιμανιού του Τσανκάι, έργο της Πρωτοβουλίας Belt and Road που θα εγκαινιάσει σήμερα ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ μαζί με την περουβιανή ομόλογό του Ντίνα Μπολουάρτε.
Το λιμάνι του Chancay, ένα έργο 3,5 δισ. δολαρίων που ανήκει κατά πλειοψηφία στον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα Cosco, μετατρέπει την περιοχή που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν ένα ψαροχώρι, 60 χιλιόμετρα βόρεια από την πρωτεύουσα Λίμα, σε σημαντικό κόμβο της παγκόσμιας οικονομίας, υποδηλώνοντας το ενδιαφέρον του Πεκίνου για την πλούσια σε πόρους Νότια Αμερική.
#APEC2024 As the inauguration of #Peru's Chancay Port, a flagship project of the China-proposed Belt and Road Initiative, draws near, let's take a closer look at the aerial view of this megaproject.
— CGTN (@CGTNOfficial) November 14, 2024
The $3.5 billion megaproject, developed by China's COSCO Shipping, is designed… pic.twitter.com/aR3EH0vwHp
Το έργο που αναμένεται να περιλαμβάνει 15 κρηπιδώματα και ένα μεγάλο βιομηχανικό πάρκο σε ορίζοντα μιας δεκαετίας, αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από τους ντόπιους, οι οποίοι λένε ότι τους στερεί αλιευτικά νερά και δεν αποφέρει κανένα οικονομικό όφελος στην ντόπια οικονομία, ενώ ενέχει κινδύνους ατυχημάτων και τεράστιων πετρελαιοκηλίδων ως συνέπειά τους.
«No to the megaport»
Το σύνθημα «No to the megaport» είναι ζωγραφισμένο με σπρέι σε έναν τοίχο με θέα στην προκυμαία. «Αυτό το λιμάνι είναι ένα τέρας που ήρθε εδώ για να μας στριμώξει», τονίζει μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων η 40χρονη Ρόζα Κολάντες, καθαρίζοντας ψάρια στην ακτή. «Ο κόσμος έρχεται στο λιμάνι και λέει “Ουάου, τρομερό!” αλλά δεν βλέπουν την πραγματικότητα», προσθέτει περιγράφοντας τη φτώχεια και τις υποτυπώδεις υποδομές και συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της πόλης.
📢Rechazaron que el gobierno continúe favoreciendo la inversión extranjera a costa de los DDHH, ambientales y laborales, con normas flexibilizadas y exoneración de tributos, respaldando con violencia desmedida. Destacó el Frente de Defensa de Chancay.#Chancay #Resistencia pic.twitter.com/eqh3RFMdHY
— Derechos Humanos y Medio Ambiente-DHUMA (@dhumapuno) November 13, 2024
Η κυβέρνηση ωστόσο, ελπίζει ότι η περιοχή θα μετατραπεί σε στρατηγικό κόμβο μεταφόρτωσης, ανοίγοντας μια νέα γραμμή που συνδέει τη Νότια Αμερική με την Ασία και επιταχύνοντας το εμπόριο μέσω του Ειρηνικού για τα βατόμουρα του Περού, τη σόγια της Βραζιλίας και τον χαλκό της Χιλής. μεταξύ άλλων εξαγωγών.
Οι αξιωματούχοι αναφέρουν τη δυνατότητα του λιμανιού να δημιουργήσει έσοδα εκατομμυρίων δολαρίων και να μετατρέψει τις παράκτιες πόλεις σε ειδικές οικονομικές ζώνες με φορολογικές ελαφρύνσεις για να προσελκύσει επενδύσεις.