Το Ιράν συμφώνησε σε ενισχυμένα μέτρα επιτήρησης από την αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ στο εργοστάσιο εμπλουτισμού στο Φόρντο μετά από την δημοσιοποίηση σχεδίων να αυξήσει δραματικά την παραγωγή ουρανίου υψηλού εμπλουτισμού, σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας που είδε το AFP την Παρασκευή.
Ο ΔΟΑΕ αποκάλυψε πρόσφατα ότι το Ιράν έχει επεκτείνει τις εγκαταστάσεις του στο Φόρντο, που βρίσκεται νότια της Τεχεράνης, καθιστώντας δυνατή μια σημαντική κλιμάκωση του ρυθμού εμπλουτισμού ουρανίου.
Οι νέες εγκαταστάσεις θα επιτρέψουν στο Ιράν να παράγει πάνω από 34 κιλά εμπλουτισμένου σε ποσοστό έως και 60% ουρανίου ανά μήνα, σε σύγκριση με 4,7 κιλά που ήταν σε θέση να παράγει προηγουμένως. Αυτό το επίπεδο εμπλουτισμού φέρνει το Ιράν πιο κοντά στο όριο του 90% που απαιτείται για την παρασκευή πυρηνικών όπλων.
Ο ΔΟΑΕ προέτρεψε την Τεχεράνη να υιοθετήσει επειγόντως δικλείδες ασφαλείας, ενώ οι ευρωπαϊκές δυνάμεις ζήτησαν από το Ιράν «να σταματήσει αμέσως την πυρηνική του κλιμάκωση». Σε μια εμπιστευτική έκθεση, ο ΔΟΑΕ επιβεβαίωσε ότι το Ιράν συμφώνησε να αυξήσει τη συχνότητα και την ένταση των επιθεωρήσεων στην εγκατάσταση.
Παράλληλα με αυτές τις διαβεβαιώσεις, το Ιράν συνεχίζει να διεκδικεί το δικαίωμά του στην πυρηνική ενέργεια για ειρηνικούς σκοπούς, αρνούμενο οποιαδήποτε πρόθεση να αναπτύξει πυρηνικά όπλα.
Ωστόσο, ο ΔΟΑΕ έχει επισημάνει ότι το Ιράν παραμένει το μόνο κράτος που δεν διαθέτει πυρηνικά όπλα το οποίο να εμπλουτίζει ουράνιο σε τόσο υψηλά επίπεδα.
Τον περασμένο μήνα, το Ιράν ανακοίνωσε την κυκλοφορία «νέων και προηγμένων» συσκευών φυγοκέντρησης, τις οποίες περιέγραψε ως απάντηση σε ένα ψήφισμα του συμβουλίου του ΔΟΑΕ που επέκρινε την Τεχεράνη για φερόμενη έλλειψη συνεργασίας.
Ο επικεφαλής του ΔΟΑΕ, Ραφαέλ Γκρόσι, χαρακτήρισε τις πρόσφατες ενέργειες του Ιράν ως «σαφές μήνυμα» ως αντίδραση σε αυτό που αντιλαμβάνεται ως εξωτερική πίεση.
Καταδικαστικές δηλώσεις και απειλές κυρώσεων από ευρωπαϊκά κράτη
Η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία έχουν καταδικάσει έντονα τις τελευταίες κινήσεις του Ιράν, με τα τρία κράτη να καλούν την Τεχεράνη να αντιστρέψει την πορεία της.
Σε επιστολή τους προς το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, αναφέρθηκαν στην προοπτική επαναφοράς των κυρώσεων κατά του Ιράν για να αποτραπούν περαιτέρω εξελίξεις στο πυρηνικό του πρόγραμμα.
Ο Ανουάρ Ελ Ανούνι, εκπρόσωπος της Ε.Ε. για θέματα εξωτερικής πολιτικής, τοποθετήθηκε παρομοίως, χαρακτηρίζοντας τις δραστηριότητες εμπλουτισμού του Ιράν «εξαιρετικά ανησυχητικές» και ως μια σημαντική κλιμάκωση σε μια ήδη δύσκολη κατάσταση.
Σε απάντηση, το Ιράν είπε ότι οι ισχυρισμοί των τριών ευρωπαϊκών κρατών είναι «αβάσιμοι» και υποστήριξε ότι η στάση τους αγνοεί τις συνεχείς προσπάθειες του Ιράν να διατηρήσει τη συμφωνία JCPOA, παρά την απόσυρση των ΗΠΑ το 2018 και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων.
Σε επιστολή του προς τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, και την Πρόεδρο του Συμβουλίου Ασφαλείας, Λίντα Τόμας-Γκρίνφιλντ, ο πρεσβευτής του Ιράν στα Ηνωμένα Έθνη, Σαΐντ Ιραβανί \είπε ότι το Ιράν παραμένει προσηλωμένο στις υποχρεώσεις του βάσει της Συνθήκης για τη μη διάδοση των πυρηνικών όπλων (NPT), η οποία εγγυάται το αναφαίρετο το δικαίωμα όλων των κρατών μερών να αναπτύσσουν πυρηνική ενέργεια για ειρηνικούς σκοπούς.
Υποστήριξε ότι οποιεσδήποτε απειλές για επίκληση του λεγόμενου μηχανισμού «snapback» για την επιβολή εκ νέου κυρώσεων είναι αντιπαραγωγικές και θα προκαλέσουν μια στιβαρή απάντηση από το Ιράν.
