Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης θα προΐσταται της ελληνικής αντιπροσωπείας που θα μεταβεί στο Κάιρο, σήμερα Τετάρτη 4 Ιουνίου, για το ζήτημα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Μονής Αγίας Αικατερίνης του Σινά.
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών συνοδεύεται από στελέχη των υπουργείων Εξωτερικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Πολιτισμού αναμένεται να έχει συνάντηση με τον Αιγύπτιο ομόλογό του Μπαντρ Αμπντελάτι, στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης της αιγυπτιακής Δικαιοσύνης η οποία έθεσε υπό διαχείριση του Αιγυπτιακού Δημοσίου τη Μονή και τις εκτάσεις της.
«Καμία άλλη κυβέρνηση, όπως η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, δεν έχει επιδείξει τέτοια σπουδή και τέτοια υπεύθυνη ενασχόληση με τα ζητήματα της ιστορικής Μονής του Όρου Σινά, που αποτελεί ένα φάρο του ορθόδοξου κόσμου για όλους μας. Θα έλεγα να περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί στις συζητήσεις και να υπενθυμίσω ότι ο ίδιος ο κ. αλ Σίσι κατά την παραμονή του στην Αθήνα στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, στις 7 Μαΐου, ανέλαβε δημόσιες δεσμεύσεις για το καθεστώς και την προστασία της Μονής Σινά και είμαι βέβαιος θα το κάνει. Δεν θα ήθελε να διακινδυνέψει την σχέση αδελφοσύνης και θετικής συνεργασίας με την Αθήνα», δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών, Τάσος Χατζηβασιλείου.
Στόχος της ελληνικής αντιπροσωπείας θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, να βρεθεί μια λύση που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των μοναχών και τη διατήρηση του ελληνορθόδοξου και προσκυνηματικού χαρακτήρα της Μονής.
«Υπάρχουν γκρίζα σημεία και πρέπει να διευκρινιστούν» τόνισε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Εξωτερικών, Γιάννης Λοβέρδος, μιλώντας στην ΕΡΤ, και κρατώντας χαμηλά τους τόνους. «Δεν κλείνει η Μονή, δεν υπάρχει έξωση των μοναχών, δεν μετατρέπεται σε μουσείο και δεν δημεύεται η περιουσία την Μονής», υποστήριξε, επιβεβαιώνοντας ωστόσο την ανησυχία του ηγούμενου της Μονής, πατέρα Δαμιανού, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «το θέμα της ιδιοκτησίας είναι πολύ λεπτό».
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η Αθήνα θα επιχειρήσει να επαναφέρει στο τραπέζι τη διευθέτηση που είχε συμφωνηθεί κατά την επίσκεψη του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι στην Αθήνα, στις 7 Μαΐου και αναγνώριζε την ιδιοκτησία της Μονής στις αμφισβητούμενες εκτάσεις.
Η ελληνική θέση ενισχύεται από έγγραφο της UNESCO, σύμφωνα με το οποίο η Αίγυπτος είχε αναγνωρίσει ήδη από το 2002, με επίσημη υπογραφή, ότι η κυριότητα των εδαφών και των κτηρίων της Μονής ανήκει στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία και την Αρχιεπισκοπή του Σινά.
«Η Μονή αποτελεί ιδιοκτησία της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας και ανήκει στην Αρχιεπισκοπή του Σινά. Υπό το ιεραρχικό σύστημα της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, είναι αυτοδιοικούμενη και ανεξάρτητη, υπό τη διοίκηση του Ηγουμένου, ο οποίος φέρει τον τίτλο του Αρχιεπισκόπου» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο της Unesco.
