Το χάλκινο άγαλμα μιας “ελαφρώς ενδεδυμένης” γυναίκας προς τιμή ενός ποιήματος που γράφτηκε τον 19ο αιώνα έχει εξελιχθεί σε πεδίο διαμάχης περί σεξισμού και προσβολής του γυναικείου φύλου στην Ιταλία. Ορισμένοι πολιτικοί και γυναικείες οργανώσεις ζητούν την άμεση αποκαθήλωσή του.
Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος πραγματοποιήθηκαν στην πόλη Σάπρι της νότιας Ιταλίας. Το μπρούτζινο άγαλμα, έργο του γλύπτη Εμανουέλε Στιφάνο συνιστά φόρο τιμής στο ποίημα “La Spigolatrice di Sapri” (Η καθαρίστρια του Σάπρι), που έγραψε ο ποιητής Λουίτζι Μερκαντίνι το 1857. Ένα ποίημα εμπνευσμένο από την ιστορία μιας αποτυχημένης επανάσταση κατά του Βασιλείου της Νάπολης από τον Κάρλο Πιζακάνε, έναν από τους πρώτους Ιταλούς Σοσιαλιστές στοχαστές. Στο Σάπρι στην ακτή της Καμπανίας, στις 28 Ιουνίου 1857 σκοτώθηκαν 300 μαχητές της ανεξαρτησίας και ο ίδιος ο Πιζακάνε.
Το διάφανο φόρεμα, το οποίο αποκαλύπτει τους γλουτούς, και το χέρι πάνω στο στήθος είναι οι δύο βασικές αιτίες που προκάλεσαν τη διαμάχη στην Ιταλία. Η βουλευτίνα του Δημοκρατικού κόμματος και πρώην πρόεδρος της Ιταλικής Βουλής, Λόρα Μπολντρίνι, αντέδρασε έντονα δηλώνοντας ότι το άγαλμα αποτελεί “προσβολή για τις γυναίκες και την ιστορία που θα έπρεπε να τιμά”. Η ίδια αναρωτήθηκε “πώς είναι δυνατόν να έχει επιτραπεί από τους αρμόδιους θεσμούς η προβολή των γυναικών ως σεξουαλικοποιημένο σώμα”.
Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Κυριακή παρουσία τοπικών εθνικών φορέων και πολιτικών, συμπεριλαμβανομένου του πρώην πρωθυπουργού της Ιταλίας, Τζουζέπε Κόντε. Ο νυν επικεφαλής του Κινήματος των Πέντε Αστέρων φάνηκε σαστισμένος από την εικόνα του γυναικείου αγάλματος.
Ομάδα γυναικών πολιτικών από το παράρτημα του Δημοκρατικού Κόμματος στο Παλέρμο ζήτησαν το άγαλμα να γκρεμιστεί. “Για άλλη μια φορά, πρέπει να υποστούμε τον εξευτελισμό να βλέπουμε τον εαυτό μας να εκπροσωπείται με τη μορφή ενός ‘σεξουαλικοποιημένου σώματος’, χωρίς ψυχή και χωρίς καμία σχέση με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της ιστορίας”, ανέφερε η ομάδα σε ανακοίνωσή της.
Ο γλύπτης υπερασπίστηκε το έργο του, γράφοντας στο Facebook ότι αν ήταν στο χέρι του θα ήταν “εντελώς γυμνό… απλά επειδή είμαι λάτρης του ανθρώπινου σώματος”. Είπε ότι ήταν μάταιο να προσπαθείς να εξηγήσεις το έργο τέχνης σε εκείνους που “θέλουν απολύτως μόνο να βλέπουν την ανηθικότητα”.
Ο Αντόνιο Τζεντίλε, δήμαρχος του Σάπρι, είπε ότι μέχρι να ξεσπάσει η διαμάχη “κανείς δεν είχε επικρίνει ή παραμορφώσει (το νόημα) του έργου τέχνης”.
Πηγή: BBC