Οι Φιλιππίνες και η Κίνα αντάλλαξαν κατηγορίες την Κυριακή για μια σύγκρουση των σκαφών τους κοντά σε αμφισβητούμενα ρηχά νερά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας καθώς κλιμακώνονται οι εντάσεις σχετικά με τις αξιώσεις στη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό, αναφέρει το Reuters.
Η ακτοφυλακή των Φιλιππίνων κατηγόρησε την Κίνα ότι χρησιμοποίησε κανόνια νερού και εμπόδισε σκάφη ανεφοδιασμού και ένα πλοίο της ακτοφυλακής, προκαλώντας «σοβαρή ζημιά στον κινητήρα» σε ένα, ενώ η ακτοφυλακή της Κίνας είπε ότι το φιλιππινέζικο σκάφος εμπόδισε σκόπιμα το πλοίο της.
Η Κίνα διεκδικεί σχεδόν ολόκληρη τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, έναν αγωγό για περισσότερα από 3 τρισεκατομμύρια δολάρια ετήσιου εμπορίου με πλοία, συμπεριλαμβανομένων εξαρτημάτων που διεκδικούν οι Φιλιππίνες, το Βιετνάμ, η Ινδονησία, η Μαλαισία και το Μπρουνέι. Το Μόνιμο Διαιτητικό Δικαστήριο το 2016 είπε ότι οι αξιώσεις της Κίνας δεν είχαν νομική βάση.
Το Πεκίνο και η Μανίλα παίζουν σαν τη γάτα με το ποντίκι γύρω από το ακατοίκητο Second Thomas Shoal στην αποκλειστική οικονομική ζώνη των Φιλιππίνων, όταν οι Φιλιππίνες αναπτύσσουν αποστολές ανεφοδιασμού για στρατιώτες των Φιλιππίνων που ζουν σε ένα γερασμένο πολεμικό πλοίο που προσάραξε σκόπιμα το 1999 για να προστατεύσει τις θαλάσσιες αξιώσεις της Μανίλα.
Τα ρηχά νερά αυτά είναι μέρος αυτών που είναι γνωστά διεθνώς ως νησιά Spratly.
Το Σάββατο, οι Φιλιππίνες κατηγόρησαν την Κίνα για «παράνομες και επιθετικές ενέργειες» της Κίνας για εκτόξευση κανονιού νερού σε κυβερνητικό αλιευτικό σκάφος που λειτουργεί από μη στρατιωτικούς, μια κίνηση που το Πεκίνο αποκάλεσε νόμιμα «μέτρα ελέγχου».
Στο περιστατικό της Κυριακής, η ακτοφυλακή της Κίνας ανέφερε σε δήλωση ότι δύο φιλιππινέζικα πλοία, αγνοώντας επανειλημμένες προειδοποιήσεις, είχαν «εισέλθει παράνομα στα ύδατα δίπλα στον ύφαλο Ren’ai στα νησιά Nansha χωρίς την έγκριση της κινεζικής κυβέρνησης».
Είπε ότι το Unaizah Mae 1 «έκανε μια αντιεπαγγελματική και επικίνδυνη ξαφνική στροφή, σκόπιμα εμβολίζοντας το πλοίο 21556 της ακτοφυλακής της Κίνας». Είπε ότι η φιλιππινέζικη πλευρά έφερε την πλήρη ευθύνη.
Ο εκπρόσωπος της ακτοφυλακής της Κίνας, Γκαν Γιου, κάλεσε τις Φιλιππίνες να σταματήσουν τις «προκλητικές ενέργειες», λέγοντας ότι η Κίνα θα συνεχίσει να διεξάγει «δραστηριότητες επιβολής του νόμου» στα ύδατά της.
Ο εκπρόσωπος της ακτοφυλακής των Φιλιππίνων Τζέι Ταριέλα ανάρτησε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X ότι «το M/L Kalayaan υπέστη σοβαρή ζημιά στον κινητήρα. Σε αντίθεση με την παραπληροφόρηση της ακτοφυλακής της Κίνας, το UM1 εμβολίστηκε από σκάφος CCG.»
Ομάδα δράσης της κυβέρνησης των Φιλιππίνων καταδίκασε «τις τελευταίες απρόκλητες πράξεις καταναγκασμού και επικίνδυνους ελιγμούς της Κίνας ενάντια σε μια νόμιμη και τακτική» αποστολή ανεφοδιασμού. Η ενέργεια της Κίνας «θέτει υπό αμφισβήτηση και σημαντική αμφιβολία την ειλικρίνεια των εκκλήσεων της για ειρηνικό διάλογο», ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Η National Task Force-West Philippine Sea είπε ότι ένα πλοίο της ακτοφυλακής ρυμουλκούσε το Kalayaan πίσω στην επαρχία Palawan και ότι το σκάφος BRP Cabra της ακτοφυλακής «υπέστη ζημιά στο κατάρτι του αφού στοχοποιήθηκε άμεσα από την πλήρη δύναμη του κανονιού νερού».
Η πρέσβης των ΗΠΑ στη Μανίλα Μέρικεϊ Κάρλσον ανάρτησε στο X ότι η επιθετικότητα της Κίνας «υπονομεύει την περιφερειακή σταθερότητα σε πείσμα ενός ελεύθερου και ανοιχτού Ινδο-Ειρηνικού».
Περίπου 200 Φιλιππινέζοι ψαράδες, ηγέτες νεολαίας και ομάδες της κοινωνίας των πολιτών συμμετείχαν σε μια χριστουγεννιάτικη αποστολή στην περιοχή, που διοργανώθηκε από το Atin Ito («Είναι δικό μας»), ένα δίκτυο υπό την ηγεσία πολιτών που διεκδικεί τα δικαιώματα της χώρας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Η ομάδα είπε την Κυριακή ότι αποφάσισαν να διακόψουν το ταξίδι και επέστρεψαν στην πόλη Ελ Νίντο στην επαρχία Παλαουάν, αφού ο καπετάνιος είπε ότι δεν ήταν ασφαλές να συνεχιστεί «λόγω των επικίνδυνων ελιγμών που πραγματοποιήθηκαν από πολλά κινεζικά πλοία». Νωρίτερα, δέκα αλιευτικά σκάφη αποφάσισαν να αποσυρθούν από το ταξίδι για λόγους ασφαλείας.