ΑΘΗΝΑ
22:46
|
26.04.2024
Η επιστολή αφορά στην απόκτηση τεσσάρων αμερικανικών φρεγατών από τη Lockheed Martin Canada.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Έπειτα από μαραθώνιες συνομιλίες και διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους για την αγορά των φρεγατών τύπου Belharra, η ελληνική κυβέρνηση αλλάζει ρότα και στέλνει στην Ουάσινγκτον επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση τεσσάρων αμερικανικών φρεγατών από τη Lockheed Martin Canada.

Η αποκαλούμενη LOR (Letter of Request) μπορεί να μην είναι τυπικά δεσμευτική, δίνει ωστόσο το πράσινο φως για τη σύναψη ελληνοαμερικανικής διακρατικής συμφωνίας με σκοπό την αγορά τεσσάρων φρεγατών τύπου MMSC (Multi Mission Surface Combatant).

Στην επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που οριστικοποιήθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό, υπολογίζεται ότι θα πρέπει να δαπανηθούν 4 δισ. ευρώ για τις τέσσερις νέες φρεγάτες, παράλληλα με την εκταμίευση περίπου 450 εκατ. για τον εκσυγχρονισμό “μέσης ζωής” των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO (“Υδρα”, “Σπέτσαι”, “Σαλαμίς”, “Ψαρά”) και την πληρωμή ακόμη 500 εκατ. για την απόκτηση πολεμικού πλοίου ενδιάμεσης λύσης που θα καλύψει τις φλέγουσες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού μέχρι το 2028 που προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των τεσσάρων καινούριων φρεγατών.


Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται κοντά στα 5 δισ. ευρώ, ενώ η λύση-πακέτο του Πολεμικού Ναυτικού προβλέπει επίσης τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα FFGX, δηλαδή στον επόμενο τύπο πολεμικού πλοίου που σχεδιάζουν να αποκτήσουν οι Ηνωμένες Πολιτείες την επόμενη δεκαετία.

Η ελληνική κυβέρνηση θα ζητήσει να ενσωματωθεί στο κόστος αγοράς και η δαπάνη για το λεγόμενο Follow on Support – FOS, δηλαδή για όπλα, εκπαίδευση, επισκευές και εφοδιασμό με ανταλλακτικά.

Στην περίπτωση αυτή το κόστος αναμένεται να διαφοροποιηθεί, οπότε και θα είναι συζητήσιμο το τι τελικά θα αποκτηθεί.

Επιπλέον, όπως αποδείχθηκε με τα δύο τελευταία εξοπλιστικά προγράμματα που υπεγράφησαν μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, δηλαδή την αναβάθμιση των 85 ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 στην έκδοση Viper και την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B (η ολοκλήρωση του οποίου έχει καθυστερήσει σημαντικά), η Ουάσινγκτον απαιτεί η αποπληρωμή των συμβολαίων να είναι εμπροσθοβαρής, ώστε σχεδόν το σύνολο του τιμήματος να έχει καταβληθεί με την ολοκλήρωση της παράδοσης της παραγγελίας.

Ωστόσο, αμφίβολο είναι αν αντέχει η ελληνική οικονομία ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα περίπου 5 δισ. ευρώ με εμπροσθοβαρή αποπληρωμή, δεδομένου ότι το κόστος είναι πιθανό να αυξηθεί, από την ναυπήγηση των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες στα ελληνικά ναυπηγεία.

Επίσης ενδιαφέρον θα έχει η ευρωπαϊκή αντίδραση στον απόηχο του αναμενόμενου deal των 5 δισ. με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα