Μια απίστευτη εξέλιξη σημειώθηκε στην υπόθεση της αποκάλυψης πως, σύμφωνα με το πόρισμα εμπειρογνωμόνων της Πυροσβεστικής, η πυρκαγιά που έθεσε σε κίνδυνο τον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών προκλήθηκε από γυμνό καλώδιο ρευματοκλοπής, με το οποίο ηλεκτροδοτείτο παράνομα και το φυλάκιο στον τάφο του Ατρέα. Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, αντί να διαψεύσει ή να επιβεβαιώσει την είδηση, αντί να αναλάβει τις ευθύνες της ή έστω να σχολιάσει τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, έστειλε εξώδικο στην εφημερίδα “Δημοκρατία” που έγραψε, όπως και δεκάδες άλλα μέσα ενημέρωσης, για το θέμα!
Υπενθυμίζουμε πως την αποκάλυψη για το περιεχόμενο του πορίσματος της Πυροσβεστικής έκανε πρώτη η εφημερίδα “Η Αυγή”, με δημοσίευμα που αναφερόταν σε 70 σελίδων πόρισμα, το οποίο παραδόθηκε στον εισαγγελέα Ναυπλίου και επιβεβαιώνει πλήρως τις καταγγελίες που είχαν γίνει σχετικά τόσο με την παράνομη ρευματοκλοπή όσο και την ύπαρξη ξερών χόρτων, στο πίσω μέρος του αρχαιολογικού χώρου, όπου και καταλήγει η χαράδρα του Χάβου, τα οποία επέτρεψαν την είσοδο του πύρινου μετώπου μέσα στον περιφραγμένο χώρο.
Το δημοσίευμα της “Αυγής” τροφοδότησε σειρά δημοσιευμάτων σε πληθώρα ειδησεογραφικών μέσων ευρέως φάσματος, συμπεριλαμβανομένου, άλλωστε, και του Κοσμοδρομίου, τα οποία παρουσίασαν, το καθένα με τον σχολιασμό του, την είδηση.
Η υπουργός Πολιτισμού, αντί άλλης ενέργειας που να δείχνει έστω πως έχει αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κατάστασης, διάλεξε την οδό του… εξωδίκου, επιλέγοντας μάλιστα από όλα τα μέσα που ασχολήθηκαν με το θέμα να το στείλει μόνο στην εφημερίδα “Δημοκρατία”, που παρουσίασε την υπόθεση με αυτό το δημοσίευμα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, στο εξώδικό της η υπουργός Πολιτισμού κάνει λόγο για προσβλητικό ρεπορτάζ και για καταπάτηση των συνταγματικών (!) της δικαιωμάτων, ενώ εγκαλεί την εφημερίδα επειδή χρησιμοποίησε τη φωτογραφία της χωρίς την άδειά της…
Είναι προφανές πως η κ. Μενδώνη δεν έχει αντιληφθεί πως είναι πολιτικό πρόσωπο, στο οποίο εκ των πραγμάτων ασκείται δημόσια κριτική για πράξεις και παραλείψεις της, ενώ μοιάζει να αγνοεί πλήρως τόσο την έννοια της λογοδοσίας όσο και την υποχρέωση ελέγχου της δημόσιας διοίκησης και της πολιτικής εξουσίας εκ μέρους του Τύπου. Η κίνησή της με το εξώδικο δείχνει πως έχει αλλεργία στην κριτική και αντιδρά σπασμωδικά σε οτιδήποτε εκφεύγει του ελεγχόμενου επικοινωνιακού σκηνικού που επιμελώς επιχειρεί να στήσει με την άμισθη επικοινωνιακή της σύμβουλο και τα “πετσωμένα” μέσα που τη υμνολογούν.
Όσο για την απαίτηση να χορηγεί η ίδια η υπουργός άδεια για τη χρησιμοποίηση της φωτογραφία της είναι απλώς εξωφρενική.
Στο εξώδικο, σύμφωνα με την εφημερίδα “Δημοκρατία” περιλαμβάνονται και τα εξής: “Προφανώς αγνοείτε ότι η άσκηση των καθηκόντων μου ως υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού δεν περιλαμβάνει τη γνώση της ύπαρξης τυχόν γυμνών καλωδίων σε 21.000 αρχαιολογικούς χώρους… Συνιστά εμπάθεια από μέρους σας να ζητάτε να γνωρίζω για κάθε γυμνό καλώδιο”. Τι λέει εδώ η υπουργός Πολιτισμού; Πως είναι εκτός των καθηκόντων της να γνωρίζει αν γίνονται παράνομες ενέργειες σε υπηρεσίες που υπάγονται στην πολιτική της δικαιοδοσία; Πως δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για παρανομίες που τυχόν διαπιστώνονται σε υπηρεσίες στις οποίες προΐσταται; Πως θα ψάξει τώρα, κατόπιν εορτής, να φορτώσει σε κάποιον άλλον τις ευθύνες, όπως, άλλωστε το συνηθίζει;
Θυμίζουμε, πάντως, πως ακόμη κι αν δεχτεί κανείς τη συλλογιστική της περί πολιτικής ανευθυνότητας, εν προκειμένω ήταν η ίδια που μετά από αυτοψία της στο χώρο δήλωνε πως τα βρήκε όλα καλά καμωμένα από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού. Σε αλλεπάλληλα, μάλιστα, δελτία τύπου που εξέδωσε το Γραφείο Τύπου του υπουργείου στις 30 και 31 Αυγούστου μιλούσε η ίδια για ριζική αποψίλωση από χόρτα, τόσο εντός όσο και στην περίμετρο του αρχαιολογικού χώρου, ενώ, σύμφωνα πάντα με το αρχικό δημοσίευμα της “Αυγής”, στο πόρισμα της Πυροσβεστικήςπεριλαμβάνονται μαρτυρίες, “που επιβεβαιώνουν ότι στο πίσω μέρος του αρχαιολογικού χώρου, ανατολικά, όπου καταλήγει η χαράδρα του Χάβου, υπήρχαν ξερά χόρτα, τα οποία επέτρεψαν την είσοδο του πύρινου μετώπου μέσα στον περιφραγμένο χώρο. Σε όλο αυτό το τόξο, η πρόσβαση των οχημάτων και των επίγειων δυνάμεων της Πυροσβεστικής ήταν αδύνατη, αφού δεν υπήρξε ποτέ πρόβλεψη για τη δημιουργία αντιπυρικής ζώνης, την οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι πυροσβέστες για να δημιουργήσουν “προγεφύρωμα” απέναντι σε μια πιθανή πυρκαγιά που θα “κατέβαινε” από γειτονικό λόφο”.
Ας μη γελιόμαστε. Η κ. Μενδώνη επέλεξε, για δικούς της λόγους, που εν πολλοίς υπαγορεύτηκαν από την σταθερή της προσπάθεια να χειρίζεται τα θέματα που προκύπτουν με επικοινωνιακές κινήσεις εξωραϊσμού και απόκρυψης της πραγματικότητας, να “πάρει πάνω της” και στην υπόθεση των Μυκηνών.
Σε προηγούμενο κείμενό μας για το θέμα σημειώναμε: “Από τα στοιχεία που έρχονται στην δημοσιότητα σταδιακά, το βέβαιον είναι πως, πέρα από το μαυρισμένο πούσι, στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών συνεχίζουν να υπάρχουν και άλλα σκοτεινά σημεία που χρήζουν διερεύνησης και άλλα ερωτήματα που απαιτούν απαντήσεις. Η ανακριτική διαδικασία της Πυροσβεστικής θα διαλευκάνει πιθανόν κάποια από αυτά”.
Και αναρωτιόμασταν: “Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, μέσα στην παραζάλη της επικοινωνιακής γραμμής του “δεν έγινε και τίποτα”, δεν αισθάνεται καν την ανάγκη να διατάξει την δική της έρευνα για να διαπιστωθούν τυχόν σφάλματα και ευθύνες;. Τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Πολιτισμού, που επικαλείται η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” “έχει δοθεί εντολή και διεξάγεται εσωτερική έρευνα, ενώ κανείς δεν φαίνεται να θυμάται πότε τοποθετήθηκε ο πίνακας, ο οποίος μπορεί να είναι και “ηλικίας” 40 ετών”.
Η υπόθεση της πυρκαγιάς στις Μυκήνες, που έφερε στο προσκήνιο πολλά κακώς κείμενα, έχει πάρει το δρόμο της προς την δικαιοσύνη. Και οι ευθύνες, για πράξεις ή παραλήψεις, όπου αυτές τυχόν υπάρχουν, ενδέχεται κάποτε να αποδοθούν.
Οι πολιτικές ευθύνες, όμως, είναι ένα διαφορετικό ζήτημα που δεν έχει σχέση με τα δικαστήρια. Και δεν μπορεί, ασφαλώς, να τις αποσείσει η Λίνα Μενδώνη με εξώδικα και προσπάθειες φίμωσης ή εκφοβισμού.