Τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας, δηλαδή η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, επαναλειτουργούν με τον κλασικό και εκ τους σύνεγγυς τρόπο από σήμερα Δευτέρα. Παρά τις όποιες σχετικές εισηγήσεις ειδικών βλέπουν “σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες” το φως της αποσπασματικής δημοσιότητας, κυρίως στον φιλοκυβερνητικό Τύπο, αυτή η επιλογή δεν δείχνει να προκύπτει από τα επιδημιολογικά δεδομένα, τις επιστημονικές εκτιμήσεις, τις προβλέψεις για τη διασπορά του κορονοϊού στην κοινότητα, την αναγκαιότητα να επανέλθουν οι μαθητές στο σχολικό περιβάλλον ή την εξάπλωση των ψυχοκοινωνικών συνεπειών που ήδη έχουν διαπιστωθεί στα παιδιά από τον εγκλεισμό και την καθιστική ζωή μπροστά σε μια οθόνη.
Το “άνοιξε-κλείσε τα σχολεία” και το “άναψε-σβήσε” την εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της υπηρεσίας Webex Meetings έχουν πολλά σκοτεινά και αδιευκρίνιστα σημεία, καθώς το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και προσωπικά η υπουργός, Νίκη Κεραμέως έχουν αρνηθεί πεισματικά, απαράδεκτα και αντιδημοκρατικά να δώσουν στη δημοσιότητα τη σύμβαση (και για την ακρίβεια, τις συμβάσεις) που διέπουν την εκτέλεση του έργου παροχής υπηρεσιών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και τη Cisco εν προκειμένω HELLAS για τα σχολεία, τον εκπαιδευτικό κόσμο, τους μαθητές στα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας, κυρίως αν όχι αποκλειστικά του δημοσίου.
Δημιουργείται η ισχυρή εντύπωση ότι το όλο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί για την επανέναρξη των μαθημάτων στις φυσικές σχολικές τάξεις δεν βασίζεται παρά στις προβλέψεις, τις ρήτρες και τις διατάξεις της σύμβασης (για την ακρίβεια, των συμβάσεων) που έχει καταρτίσει το υπουργείο με τη Cisco.
Σε αυτήν την εκτίμηση συνηγορεί το γεγονός ότι η αρχική δηλωμένη πρόθεση του υπουργείου ήταν να ανοίξουν τα σχολεία την Παρασκευή, 8 Ιανουαρίου δύο μήνες ακριβώς μετά την έναρξη των ψηφιακών τάξεων τη Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου. Τελικά, η Παρασκευή «χαρίστηκε» ως τελευταία (;) μέρα στην τηλεκπαίδευση προκειμένου να ανοίξουν ξανά οι τάξεις στα σχολικά κτήρια και συγκροτήματα μετά το Σαββατοκύριακο.
Για να το θέσουμε ξεκάθαρα: πολλά δεν πάνε καλά με την τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα, από το κόστος αγοράς εξοπλισμού για την κάθε οικογένεια έως τις ταχύτητες και τις τιμές σύνδεσης και διαδικτύου που παρέχουν οι ιδιωτικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών ή τον ρατσιστικό αποκλεισμό των φτωχότερων παιδιών και των κοινωνικών ομάδων που μειονεκτούν στην κοινωνική και οικονομική ένταξη, αλλά ολοφάνερα κάτι δεν πάει καλά και με τη σύμβαση (για την ακρίβεια, τις συμβάσεις) που έχει υπογράψει το υπουργείο Παιδείας με τη Cisco.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να δοθούν σήμερα κιόλας στη δημοσιότητα οι συμβάσεις μεταξύ υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και Cisco προκειμένου και μεταξύ άλλων να εξακριβωθούν οι όροι εκτέλεσης της σύμβασης, η διάρκεια παροχής των ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών και το αν και κατά πόσο η πλατφόρμα Webex Meetings έχει παραχωρηθεί δωρεάν στο ελληνικό δημόσιο και για ποιο χρονικό διάστημα.
Είναι ζήτημα δημοκρατίας, διαφάνειας, δημόσιας λογοδοσίας της κυρίας υπουργού και σίγουρα έκτακτης και φονικής κρίσης δημόσιας υγείας που αφορά και τους μαθητές και τος γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς. Κανένας αξιωματούχος του ελληνικού κράτους δεν μπορεί να παίζει με τον διακόπτη της τηλεκπαίδευσης, τα κλειδιά των σχολικών τάξεων, τα νεύρα των γονιών, τις αντοχές των εκπαιδευτικών και την ψυχοσωματική ανάπτυξη και γνωσιακή εξέλιξη των παιδιών.
Πρέπει να δοθεί σήμερα κιόλας στη δημοσιότητα η σύμβαση «δωρεάς» της Cisco με το ελληνικό δημόσιο και το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Για να βγάλει ο κάθε ενδιαφερόμενος, τα κατάλληλα και ασφαλή συμπεράσματα για τους πραγματικούς λόγους που ανοίγουν με τους ίδιους απαράδεκτους όρους και με τις ίδιες κακές προϋποθέσεις που τις οδήγησαν σε γενικό κλείσιμο τον περασμένο Νοέμβρη οι σχολικές αίθουσες – χωρίς αραίωση των μαθητών στις τάξεις, χωρίς προσλήψεις έκτακτου και νέου προσωπικού, χωρίς μαζικά και αντιπροσωπευτικά, δωρεάν τεστ για όλον τον εκπαιδευτικό κόσμο και τον μαθητικό πληθυσμό, χωρίς γνήσια και σταθερή κυβερνητική και διοικητική βούληση να προστατευθεί η δημόσια υγεία μέσα και έξω από τα σχολεία.
Το επαναλαμβάνουμε: κάτι δεν πάει καλά με τη σύμβαση που διέπει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση καταρχάς στα δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Οι ανακοινώσεις και ο τρόπος που μεθοδεύεται το άνοιγμα των σχολείων από σήμερα είναι τουλάχιστον περίεργες και ύποπτος, αντίστοιχα. Και οι ευθύνες και για αυτήν την “ανωμαλία” και για τις όποιες δραματικές και απευκταίες εξελίξεις εν μέσω πανδημίας από τις 11 του Γενάρη και μετά, βαρύνουν εξ ολοκλήρου την κυρία Κεραμέως και την κυβέρνηση της ΝΔ.