Η εικόνα του τραγουδιστή του queer συγκροτήματος Måneskin, Damiano David, να σκύβει προς το το χαμηλό τραπεζάκι που βρισκόταν μπροστά του, δημιουργώντας την εύλογη εντύπωση ότι κάτι διαφορετικό έκανε από το να μαζεύει ένα σπασμένο ποτήρι από το πάτωμα, επισκίασε τη νίκη της Ιταλίας, που 31 χρόνια μετά την τελευταία νίκη της χώρας κέρδισε ερμηνεύοντας το τραγούδι “Zitti E Buoni” στον 65ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision που ολοκληρώθηκε το Σάββατο. Η εικόνα αυτή από το green room, λίγα λεπτά πριν την έναρξη της πρώτης φάσης της ψηφοφορίας κάνει πλέον τον γύρο του διαδικτύου, ενώ σχολιάστηκε και κατά τη συνέντευξη Τύπου των νικητών. Την ίδια ώρα με απόσταση 524 βαθμών, η Βρετανία βρέθηκε στον βαθμολογικό πάτο του διαγωνισμού, λαμβάνοντας το απόλυτο μηδέν, τόσο από το κοινό όσο από τις κριτικές επιτροπές 39 χωρών, που διαμόρφωναν το 50% του συνολικού βαθμού, σαν να επρόκειτο για μια ιδιότυπη “τιμωρία” για το Brexit που έχει προηγηθεί.
“Δεν παίρνω ναρκωτικά” ήταν η απάντηση του εμφανέστατα, ωστόσο, μη νηφάλιου Damiano David, όταν ερωτήθηκε σχετικά κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, μετά την παράδοση του τροπαίου στο συγκρότημα. “Ο Thomas (σ.σ.: ο κιθαρίστας των Måneskin) έσπασε ένα ποτήρι με το πόδι του. Δεν παίρνω ναρκωτικά, σας παρακαλώ παιδιά. Παρακαλώ, μην το λέτε αυτό” συμπλήρωσε καταχειροκροτούμενος, με τον συντονιστή της συνέντευξης να επεμβαίνει, ζητώντας από τους δημοσιογράφους να επικεντρώνονται αποκλειστικά σε ζητήματα που αφορούν στα τραγούδια. Σημειώνεται ότι το πρωτόκολλο της διοργάνωσης είναι πολύ αυστηρό, με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν αδύνατον κάποιος από τους διαγωνιζόμενους να μεταφέρει ουσίες στο green room.
Ωστόσο, το το επίμαχο βίντεο κυκλοφορεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το hashtag #cokegate εγείροντας ποικίλες αντιδράσεις από το κοινό της διοργάνωσης, με τους μεν να ισχυρίζονται ότι είναι ξεκάθαρη η χρήση ουσιών και τους δε να τονίζουν ότι πρόκειται περί ζήλιας και δυσφήμισης, καθώς, αν αυτό ίσχυε, ο Damiano θα έπρεπε να κλείνει το ένα του ρουθούνι, ωστόσο και τα δύο του χέρια είναι πάνω στο τραπέζι. Δεν είναι τόσο η κίνηση του τραγουδιστή πάνω από το τραπεζάκι αυτή που έχει δημιουργεί τις υποψίες, όσο το βλέμμα και οι κινήσεις του ντράμερ, που, όταν ο Damiano, ξέροντας ότι υπάρχουν κάμερες που αναμεταδίδουν ζωντανά, σκύβει προς το τραπεζάκι, τον κλωτσάει με το γόνατό του και παράλληλα τον σκουντάει, οπότε εκείνος σηκώνεται αμέσως.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, το συγκρότημα Måneskin δημοσίευσε ένα Instagram story, στο οποίο τα μέλη του συγκροτήματος ανέφεραν, μεταξύ άλλων πως ήταν σοκαρισμένα από τις κατηγορίες. “Είμαστε πραγματικά κατά των ναρκωτικών και δεν έχουμε κάνει ποτέ χρήση κοκαΐνης. Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τεστ γιατί δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε. Είμαστε εδώ για να παίξουμε μουσική και είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη νίκη μας στη Eurovision και ευχαριστούμε όσους μας στήριξαν. Το Rock & Roll δεν θα πεθάνει ποτέ. Σας αγαπάμε”.
Σύμφωνα με τη δημοσιογράφο του ParisMatch, Mariana Grépinet, που βρισκόταν στο Ρότερνταμ, οι Ιταλοί συμφώνησαν να εξεταστούν για χρήση ναρκωτικών, προκειμένου να διαλυθεί οποιαδήποτε αμφιβολία.
Η Βρετανία από την πλευρά της δεν κατόρθωσε να λάβει ούτε έναν βαθμό, τόσο από τις κριτικές επιτροπές των χωρών, όσο και από το κοινό που ψήφιζε, με αποτέλεσμα να καταταγεί 26η, σε ένα νέο ιστορικό χαμηλο. Επρόκειτο ομολογουμένως για ένα αρκετά στεγνό και ήπιο τραγούδι, που όμως κανείς δεν περίμενε ότι δεν θα κατόρθωνε να πάρει ούτε έναν βαθμό. Ο εκπρόσωπος της Βρετανίας στον διαγωνισμό, James Newman, δέχτηκε ωστόσο την ήττα του με περισσότερο χιούμορ από τους ίδιους τους παρουσιαστές, και μετά το πρώτο μικρό σοκ σηκώθηκε και πανηγύρισε, με τους παρευρισκόμενους στην αρένα Ahoy του Ρότερνταμ να του χαρίζουν ένα θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα.
Ωστόσο, το απόλυτο μηδενικό που έλαβε η Βρετανία από τις επιτροπές δεν μπορεί να συγκριθεί με την ψήφο του κοινού, που πιθανότατα έδωσε κάποιους βαθμούς στο βρετανικό τραγούδι, αλλά όχι αρκετούς ώστε να αγγίξει έστω και τον αριθμό 1 μετά τη διαίρεση που γίνεται κατά την καταμέτρηση των ψήφων. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και με τη βαθμολογία του κοινού στα τραγούδια της Ισπανίας, της Ολλανδίας και της Γερμανίας.
Η βαθμολογία όμως από τις κριτικές επιτροπές, δημιουργούσε όσο περνούσε η ώρα την αίσθηση ότι σαν συνεννοημένες οι χώρες, αντί να πράξουν το αναμενόμενο και να “τιμωρήσουν”, έστω και εκμεταλλευόμενες τη διοργάνωση, το Ισραήλ που με τον προκλητικό τίτλο “Set me free” κατόρθωσε να λάβει 73 βαθμούς από τις επιτροπές (και μόλις 20 από το κοινό που έδειξε ξεκάθαρα με ποιανού το μέρος είναι), επέλεξαν να δώσουν μια πληρωμένη απάντηση στο Brexit στο πιο απίθανο σημείο που θα μπορούσε αυτό να γίνει: “Δεν μας θέλετε εσείς, αλλά ούτε κι εμείς σας θέλουμε”.