19.04.2024
Μεγάλη έκπληξη αποτελεί το γεγονός πως τα απολιθώματα βρέθηκαν στη κατάσταση ακριβώς υπό την οποία θάφτηκαν από τους παγετώνες.

Πέντε μαμούθ από την εποχή των Παγετώνων ανακαλύφθηκαν σε άριστη κατάσταση στο Κότσουολντς, προς έκπληξη αρχαιολόγων και παλαιοντολόγων.

Τα απολιθώματα ανήκουν σε δύο ενήλικα, δύο νεότερης ηλικίας και ένα βρέφος μαμούθ που έζησαν πριν 200.000 χρόνια και ανακαλύφθηκαν κοντά στο Σουίντον, μαζί με πλήθος εργαλείων της εποχής των Νεάντερταλ που πιθανότατα κυνηγούσαν τα θηρία αυτά των 10 τόνων.

Οι επιστήμονες θεωρούν πως αυτά τα απολιθώματα δεν είναι τα μοναδικά που υπάρχουν και αναμένεται να βρεθούν πολλά ακόμα καθώς έχει ανασκαφεί ένα μικρό μόνο σημείο από το τεράστιο λατομείο χαλικιού στο οποίο βρέθηκαν τα απολιθώματα.

Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, κρίνοντας από την ποιότητα των ευρημάτων, πρόκειται για λατομείο – «χρυσωρυχείο», καθώς ο όγκος των ευρημάτων περιλαμβάνει εκτός από μαμούθ, και ελάφια -διπλάσια σε μέγεθος από τους σημερινούς απογόνους τους, με κέρατα τριών μέτρων- έως μικροσκοπικά πλάσματα όπως σκαθάρια και σαλιγκάρια του γλυκού νερού, σπόρους, γύρη και απολιθώματα φυτών.

Όλα αυτά τα πολύτιμα ευρήματα αναμένεται να φωτίσουν με νέα στοιχεία τον τρόπο ζωής των Νεάντερταλ στις σκληρές καιρικές συνθήκες ψύχους της τότε Βρετανίας, σε μια περίοδο της προϊστορίας για την οποία ελάχιστα είναι γνωστά.

Οι εξαιρετικές ανακαλύψεις θα αναλυθούν σε ντοκιμαντέρ του BBC One που θα μεταδοθεί στις 30 Δεκεμβρίου όπου ο παρουσιαστής Σερ Ντέιβιντ Ατέμπορο μαζί με τον εξελικτικό βιολόγο, καθηγητή Μπεν Γκάροντ συναντούν αρχαιολόγους και ειδικούς, καταγράφοντας τη σπουδαία ανασκαφή.

«Πρόκειται για μία από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις στη βρετανική παλαιοντολογία» σημειώνει ο Γκάροντ, προσθέτοντας πως, παρότι η ανακάλυψη οστών μαμούθ είναι συχνή, ο εντοπισμός άθικτων και ολόκληρων σκελετών είναι «απίστευτα σπάνιος».

«Έχουμε στοιχεία για το πώς ήταν η περιοχή. Γνωρίζουμε τα φυτά που φύονταν εκεί. Τα μικρά πράγματα αυτά αποκαλύπτουν το ευρύτερο πλαίσιο για τους μεγάλους, εμβληματικούς αυτούς γίγαντες. Είναι μια ματιά πίσω στον χρόνο. Και είναι απίστευτα σημαντικό υπό την έννοια της κατανόησής μας τού πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει κυρίως τα περιβάλλοντα, τα οικοσυστήματα και τα είδη»  και προσθέτει, «Το έδαφος όπου βρίσκονται τα μαμούθ αυτά είναι το ακριβές σημείο όπου και πέθαναν ένα τέταρτο της χιλιετίας πριν».

«Η λέξη συναρπαστικό, δεν μπορεί να καλύψει το εύρημα. Κι άλλα μαμούθ έχουν ανακαλυφθεί στη Βρετανία, αλλά όχι διατηρημένα σε τέτοια κατάσταση. Είναι σχεδόν άθικτα. Δεν μπορείς να το συλλάβεις» αναφέρει με ενθουσιασμό η Λίζα Γουέστκοτ Γουίλκινς του αρχαιολογικού φορέα DigVentures.

Οι ερευνητές εικάζουν πως τα απολιθώματα των μαμούθ και τα εργαλεία που ανακαλύφθηκαν, είναι ηλικίας περίπου 220.000 ετών,  όταν το «νησί» κατοικούνταν από Νεάντερταλ κατά τη διάρκεια μιας θερμότερης, μεσοπαγετώδους περιόδου, γνωστής ως MIS7. Η πτώση της θερμοκρασίας εξανάγκασε τους Νεάντερταλ να μεταναστεύσουν προς Νότο κι έτσι η περιοχή αυτή εξελίχθηκε σε μια κατάφυτη, εύφορη πεδιάδα που προσέλκυε ζώα και ανθρώπους.

Με πληροφορίες από το BBC