ΑΘΗΝΑ
01:31
|
25.04.2024
Το σκάφος σκουριάζει σιγά-σιγά και θα μπορούσε να εκραγεί, προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική ζημιά στη θαλάσσια ζωή στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Μια διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών κατάφερε να συγκεντρώσει 33 εκατομμύρια δολάρια σε συνεισφορές χθες, Τετάρτη, ποσό πολύ μικρότερο από τα κεφάλαια που απαιτούνται για την επιχείρηση «διάσωσης» ενός αποσυντιθέμενου δεξαμενόπλοιου γεμάτου πετρέλαιο, το οποίο είναι αγκυροβολημένο στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης. Η πιθανή βύθιση του συγκεκριμένου πλοίου θα μπορούσε να προκαλέσει μια περιβαλλοντική καταστροφή ιστορικών διαστάσεων.

Ο ΟΗΕ είχε αρχικά ζητήσει 144 εκατομμύρια δολάρια — συμπεριλαμβανομένων 80 εκατομμυρίων δολαρίων για τη μεταφορά των άνω του 1 εκατομμυρίου βαρελιών αργού πετρελαίου εντός των επόμενων τεσσάρων μηνών. Η πρώτη φάση της επιχείρησης είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, διαφορετικά το σκάφος θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ισχυρούς ανέμους που ξεκινούν τον Οκτώβριο.

Τα Ηνωμένα Έθνη ανέφεραν ότι έχουν συγκεντρώσει συνολικά 40 εκατομμύρια δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαίων που είχαν δεσμευτεί στο παρελθόν για την επιχείρηση. Το δεξαμενόπλοιο έχει αγκυροβολήσει στο λιμάνι Ras Issa της Ερυθράς Θάλασσας από τα τέλη της δεκαετίας του 1980. Το λιμάνι, στη δυτική ακτή της Υεμένης, ελέγχεται από τους αντάρτες Χούθι.

«Πρέπει να εργαστούμε γρήγορα για να λάβουμε τα υπόλοιπα κεφάλαια και να ξεκινήσουμε την τετράμηνη επιχείρηση στην μικρή περίοδο αίθριου καιρού που έχουμε μπροστά μας», δήλωσε ο Ντέιβιντ Γκρέσλι, συντονιστής ανθρωπιστικής βοήθειας του ΟΗΕ για την Υεμένη.

Η διάσκεψη της Τετάρτης, που συνδιοργανώθηκε από τον ΟΗΕ και την Ολλανδία, πραγματοποιήθηκε περισσότερο από δύο μήνες αφότου τα Ηνωμένα Έθνη και οι Χούθι κατέληξαν σε συμφωνία για τη μεταφορά του περιεχομένου του δεξαμενόπλοιου σε άλλο σκάφος. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης δέσμευση των Ηνωμένων Εθνών να παράσχουν εντός 18 μηνών μια «αντικατάσταση πετρελαίου ισοδύναμη και κατάλληλη για εξαγωγή».

Οι Χούθι επέκριναν την Τρίτη τον ΟΗΕ για το ότι «δεν παρουσίασε επιχειρησιακό σχέδιο» για τη συντήρηση του δεξαμενόπλοιου, περισσότερο από δύο μήνες αφότου υπέγραψαν το μνημόνιο κατανόησης, μια δήλωση που θα μπορούσε να περιπλέξει τις προσπάθειες του ΟΗΕ για άντληση κεφαλαίων.

Ωστόσο, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του ΟΗΕ Φαρχάν Χακ είπε ότι προχωρούν σύμφωνα με ένα συμφωνημένο σχέδιο. Είπε ότι τα Ηνωμένα Έθνη προσπαθούσαν να εκφορτώσουν επειγόντως το πετρέλαιο «πριν διασπαστεί το δεξαμενόπλοιο».

Οι συνεισφορές την Τετάρτη προήλθαν όλες από ευρωπαϊκές χώρες και το πλούσιο έθνος του Κόλπου, το Κατάρ. Η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που ηγούνται ενός στρατιωτικού συνασπισμού που πολεμά τους Χούθι, δεν ανακοίνωσαν δεσμεύσεις κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.

Ο Γκρέσλι, ο συντονιστής της ανθρωπιστικής βοήθειας, είπε αυτή την εβδομάδα ότι το σκάφος σκουριάζει σιγά-σιγά και θα μπορούσε να εκραγεί, προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική ζημιά στη θαλάσσια ζωή στην Ερυθρά Θάλασσα, στα εργοστάσια αφαλάτωσης και στις διεθνείς ναυτιλιακές διαδρομές.

Ο ΟΗΕ εκτιμά ότι θα χρειαστούν περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια για να καθαριστεί απλώς μια πετρελαιοκηλίδα, η οποία πιθανότατα θα επηρεάσει τις κοντινές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας, είπε.

«Το χρονοδιάγραμμα και η χρηματοδότηση είναι και τα δύο κρίσιμα», είπε ο Άουκε Λούτσμα, εκπρόσωπος του Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΟΗΕ στην Υεμένη, προσθέτοντας ότι η κακοκαιρία το χειμώνα θα μπορούσε να περιπλέξει την επιχείρηση διάσωσης και να αυξήσει τον κίνδυνο διάλυσης του πλοίου.

Το ιαπωνικής κατασκευής δεξαμενόπλοιο πουλήθηκε στην κυβέρνηση της Υεμένης τη δεκαετία του 1980 για να αποθηκεύσει έως και 3 εκατομμύρια βαρέλια εξαγωγικού πετρελαίου που αντλείται από τα κοιτάσματα της επαρχίας Μαρίμπ, που σήμερα είναι πεδίο μάχης. Το πλοίο έχει μήκος 360 μέτρα (1.181 πόδια) με 34 δεξαμενές αποθήκευσης.

Από το 2015, η ετήσια συντήρηση του πλοίου έχει σταματήσει εντελώς. Τα περισσότερα μέλη του πληρώματος, εκτός από 10 άτομα, αποσύρθηκαν από το πλοίο μετά την είσοδο του συνασπισμού υπό τη Σαουδική Αραβία στον εμφύλιο πόλεμο της Υεμένης το 2015 στο πλευρό της διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης.

Η σύγκρουση της Υεμένης ξεκίνησε το 2014 όταν οι Χούθι πήραν τον έλεγχο της πρωτεύουσας και μεγάλου μέρους του βορρά της χώρας, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να καταφύγει στο νότο και μετά στη Σαουδική Αραβία.

Εσωτερικά έγγραφα που έλαβε το «Associated Press» το 2020 δείχνουν ότι το θαλασσινό νερό έχει εισχωρήσει στο χώρο του κινητήρα του δεξαμενόπλοιου, προκαλώντας ζημιά σε σωλήνες και αυξάνοντας τον κίνδυνο βύθισης. Η σκουριά έχει καλύψει μέρη του δεξαμενόπλοιου και το αδρανές αέριο που εμποδίζει τις δεξαμενές να συγκεντρώσουν εύφλεκτα αέρια, έχει διαρρεύσει. Οι ειδικοί λένε ότι η συντήρηση δεν είναι πλέον δυνατή επειδή η ζημιά στο πλοίο είναι μη αναστρέψιμη.

Ο ΟΗΕ έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι το δεξαμενόπλοιο θα μπορούσε να απελευθερώσει τέσσερις φορές περισσότερο πετρέλαιο από την περιβόητη καταστροφή του «Exxon Valdez» στα ανοιχτά της Αλάσκας το 1989.

ΠΗΓΗ: Voanews.com

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Κυπριακό, Γάζα, και αμοιβαία συμφέροντα στη συνάντηση Στάνμαγιερ και Ερντογάν

Η έναρξη της μετα-αμερικανικής εποχής στη Μέση Ανατολή

Την παραίτηση Νετανιάχου θέλει η Νάνσι Πελόζι

Οι ΗΠΑ απειλούν το Πακιστάν για τις συμφωνίες με το Ιράν

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα