Σε έκτακτη ενημέρωση σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov (An-12), που συνετρίβη στην αγροτική περιοχή των Αντιφιλίππων στην Καβάλα προχώρησε στις 18:00 το απόγευμα της Κυριακής από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης κρίσεων ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Γιάννης Αρτοποιός, με την ενημέρωση να περιορίζεται περισσότερο σε απαρίθμηση των δυνάμεων που διέθεσε ο κρατικός μηχανισμός, χωρίς να δοθεί καμία πληροφορία για τις συνθήκες του δυστυχήματος και το φορτίο του αεροσκάφους, το οποίο μετέφερε 11,5 τόνους πυρομαχικών.
Μετά το τραγικό γεγονός της πτώσης του αεροσκάφους, χθες τα ξημερώματα, μετέβησαν άμεσα στο σημείο 15 πυροσβέστες με 7 οχήματα. Στη συνέχεια μετέβησαν πυροσβέστες από την 2η και την 4η ΕΜΑΚ, 2 ειδικά οχήματα περισυλλογής επικίνδυνων υλικών, το κινητό επιχειρησιακό κέντρο Όλυμπος και ομάδα μη επανδρωμένων αεροσκαφών η οποία έχει ήδη εντοπίσει σωρούς.
Ταυτόχρονα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας όλο το βράδυ ήταν σε συνεχή επικοινωνία με όλα τα σχετικά υπουργεία: Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Περιβάλλοντος, καθώς και με την ανεξάρτητη αρχή διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων για τον καλύτερο συντονισμό και την αξιόπιστη συλλογή πληροφοριών σχετικά με το περιστατικό.
Εφαρμόστηκε το πρωτόκολλο ενεργειών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, με προτεραιότητες τη δημιουργία αφενός περιμέτρου ασφαλείας, αλλά και τον αποκλεισμό της περιοχής του ατυχήματος, δεδομένης της πληροφορίας ότι το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11.5 τόνων με πυρομαχικά.
Από την πρώτη στιγμή το γενικό επιτελείο εθνικής άμυνας διέθεσε από την πρώτη στιγμή μονάδες εκκαθάρισης ναρκοπεδίου και στη συνέχεια την ομάδα του ειδικού διακλαδικού λόχου πυρηνικής-βιολογικής-χημικής άμυνας, που μετέβη άμσε στο σημείο του ατυχήματος από την Αθήνα. Επίσης στην περιοχή του ατυχήματος έχει μεταβεί κλιμάκιο επιθεωρητών περιβάλλοντος.
«Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής στον τόπο του ατυχήματος δεν έχουν εντοπιστεί επικίνδυνες ουσίες» υποστήριξε ο Γ. Αρτοποιός, συμπληρώνοντας πως «αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση της επιχείρησης, με συμμετοχή ειδικευμένου προσωπικού του ελληνικού στρατού και τριάντα πυροσβεστών, για την δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφορά των σορών σε χώρο απολύμανσης. Μια σορός έχει ήδη εντοπιστεί και άλλη μια έχει ήδη ανασυρθεί από τα συντρίμμια του αεροσκάφους και οι έρευνες συνεχίζονται για τον εντοπισμό και την ανάσυρση των υπολοίπων έξι μελών του πληρώματος, όλοι ουκρανικής καταγωγής».
Επίσης ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, ανέφερε πως ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός 112 της Πολιτικής Προστασίας ώστε προληπτικά οι κάτοικοι της περιοχής όπου σημειώθηκε η συντριβή να κλείσουν τα παράθυρα και τις πόρτες εξαιτίας των καπνών που προκλήθηκαν από την πτώση του αεροσκάφους και της πυρκαγιάς στο σημείο της πρόσκρουσης, αλλά και να μην προσεγγίζουν το σημείο της πρόσκρουσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το OPEN, η διαδικασία της ανάσυρσης της δεύτερης σορού φέρεται να έχει ολοκληρωθεί, ενώ εντοπίστηκε και μία τρίτη σορός, η ανάσυρση της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη.
Δελτίο Τύπου από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για την πτώση
Σε επίσημη ενημέρωση για την πτώση του αεροσκάφους προχώρησε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) επισημαίνοντας πως σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ), ενώ διευκρίνισε πως η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) έχει επιληφθεί του δυστυχήματος.
Διαβάστε παρακάτω ολόκληρο το Δελτίο Τύπου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας:
Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).
Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).
Παρέμβαση Αρείου Πάγου για τα αίτια της συντριβής
Η συντριβή του Antonov προκάλεσε την παρέμβαση της Δικαιοσύνης, με τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, να αναθέτει στον Εισαγγελέα Εφετών Θράκης την εποπτεία όλων των ερευνών και των ανακρίσεων για τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του αεροσκάφους, το οποίο μετέφερε οπλικό υλικό.
«Καθ’ όλα νομότυπη η διαδικασία εξαγωγής των πυρομαχικών» υποστηρίζει η Σερβία
Σύμφωνα με δημοσίευμα της ΕΡΤ, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) έλαβε μήνυμα από τη σερβική εταιρεία όπλων και αμυντικών συστημάτων Valir (εντολέα της μεταφοράς του συγκεκριμένου φορτίου) σχετικά με το περιεχόμενο του αεροσκάφους. Σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας, Νέμποϊσα Στεφάνοβιτς υποστήριξε ότι ο τελικός προορισμός του αεροσκάφους, που ανήκε σε ουκρανική εταιρία αερομεταφορών, ήταν το Μπαγκλαντές, διαβεβαιώνοντας πως η διαδικασία εξαγωγής των πυρομαχικών ήταν νόμιμη και είχε την έγκριση του σερβικού υπουργείου Άμυνας.
Κατά το δημοσίευμα, το Antonov μετέφερε:
- εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62,
- εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και
- φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.
Διαβάστε περισσότερα για το αεροπορικό δυστύχημα εδώ: