ΑΘΗΝΑ
13:00
|
20.04.2024
Οι καλλιτέχνες επέκριναν την έκθεση τέχνης λόγω της συμπερίληψης ενός έργου που περιλαμβάνει φωτογραφίες κρατουμένων στις φυλακές Αμπού Γκράιμπ.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Τρεις καλλιτέχνες από το Ιράκ, οι Ραέντ Μουτάρ, Σατζάντ Αμπάς, και Ριτζίν Σαχακιάν, αποσύρθηκαν από την έκθεση σύγχρονης τέχνης που πραγματοποιείται στο Βερολίνο της Γερμανίας λόγω ενός έργου τέχνης που περιλαμβάνει μεγενθυμένες φωτογραφίες κρατουμένων στο Αμπού Γκράιμπ, ένα συγκρότημα φυλακών δυτικά της Βαγδάτης που λειτουργούσε από τον αμερικανικό στρατό από το 2003 έως το 2006 για την κράτηση συλληφθέντων Ιρακινών το οποίο συνδέεται με προγράμματα βασανιστηρίων της CIA.

Το έργο τέχνης του 2013 με τίτλο «Poison Soluble» (Διαλυτό Δηλητήριο) από τον Γάλλο καλλιτέχνη Ζαν-Ζακ Λεμπέλ, χαρακτηρίστηκε από τον Ιρακινό επιμελητή τέχνης Ριτζίν Σαχακιάν ως «εργαλειοποίηση του έργου και της ταυτότητάς μας ως Ιρακινών» σε ανοιχτή επιστολή. «Σε μια έκθεση που δίνει προτεραιότητα στην εμφάνιση αδίκως φυλακισμένων Ιρακινών που φωτογραφήθηκαν επ’ αυτοφώρω να βασανίζονται σεξουαλικά και σωματικά, όχι, δεν βρίσκουμε ειλικρίνεια ή διαφάνεια σε αυτή την πατερναλιστική απόκριση», αναφέρει η επιστολή.

Δυόμισι εβδομάδες μετά την δημοσίευση της επιστολής του Σαχακιάν, η Μπιενάλε του Βερολίνου ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι αντιμετώπισε την επιστολή του με «μεγάλη απογοήτευση». «Ζητούμε συγγνώμη που η τοποθέτηση των έργων των Ιρακινών καλλιτεχνών που επηρεάστηκαν πολύ κοντά στο έργο του Ζαν-Ζακ Λεμπέλ τους προκάλεσε μεγάλο πόνο», έγραψε η Μπιενάλε του Βερολίνου στην ανακοίνωσή της. «Υποτιμήσαμε την ευαισθησία της κατάστασης. Ζητούμε επίσης συγγνώμη που δεν συζητήσαμε την τοποθέτηση μαζί τους εκ των προτέρων σε αυτήν την ειδική περίπτωση. Ομοίως, ζητούμε συγγνώμη που η διαδικασία αντικατάστασης των έργων διήρκεσε τόσο πολύ».

Το «Poison Soluble» είναι μια δομή που μοιάζει με λαβύρινθο, οι τοίχοι της οποίας αποτελούνται από φωτογραφίες κρατουμένων στο Αμπού Γκράιμπ που βασανίζονται, κακοποιούνται σεξουαλικά και παραβιάζονται από αμερικανούς στρατιώτες. Εκτίθενται επίσης πλάνα από ιρακινά χωριά που μετατράπηκαν σε ερείπια αφού η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ τα κατέστρεψε. Σε μια δήλωση που κυκλοφόρησε στην ιστοσελίδα της Μπιενάλε του Βερολίνου, ο Λεμπέλ σχολίασε: «Ο στόχος αυτού του έργου είναι να προκαλέσει τον θεατή να αναλογιστεί τις συνέπειες της αποικιοκρατίας».

Κατά τη διάρκεια της τελετής έναρξης, η Μπιενάλε του Βερολίνου τοποθέτησε το έργο τέχνης πίσω από μια κουρτίνα με μια προειδοποίηση περιεχομένου που προέτρεπε τους θεατές που είχαν «βιώσει φυλετικό τραύμα ή κακοποίηση» να μην εισέλθουν σε αυτό.

Εκπρόσωπος της γερμανικής έκθεσης δήλωσε ότι οι εικόνες του «Poison Soluble» δεν παρέχονται στον Τύπο ώστε να «εξουδετερώσουν την ψηφιακή διάδοση και αποπλαισιωποίηση του ευαίσθητου περιεχομένου». Ανακοίνωσε επίσης ότι η έκθεση έκρινε σημαντικό να μην αγνοήσει ένα έργο που αντικατοπτρίζει ένα «πολύ πρόσφατο ιμπεριαλιστικό έγκλημα» αφού κάτι τέτοιο θα συνεπαγόταν να μην αντιμετωπίσει την ιμπεριαλιστική ιστορία μιας στρατιωτικής κατοχής που «κρύφτηκε κάτω από το χαλί με σκοπό να προκαλέσει μια γρήγορη λήθη. Γιατί έτσι κατασκευάζει ο ιμπεριαλισμός την ατιμωρησία του».

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Ζαχάροβα: Σκόπιμη και εν ψυχρώ δολοφονία Ρώσου δημοσιογράφου

EINAΠ: Κινητοποίηση στο νοσοκομείο Γεννηματάς την Τετάρτη

Περισσότεροι από 100 διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης συνελήφθησαν σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ

Θεσσαλία: Ισχυρές βροχοπτώσεις λίγα προβλήματα από την κακοκαιρία

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα