Από σήμερα Πέμπτη έως την Κυριακή, εστιατόρια και μπαρ στις Βρυξέλλες θα σερβίρουν τους πελάτες τους στο σκοτάδι, με πιάτα που θα έχουν φτιαχτεί χωρίς τη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας.
Με το ενεργειακό κόστος να τραβά, κάθε μέρα, τον ανήφορο, δώδεκα μπαρ και εστιατόρια στις Βρυξέλλες θα προσφέρουν στους πελάτες τους να δείπνο υπό το φως των κεριών, ζητώντας τους να καταναλώσουν φαγητά και ποτά που έχουν παρασκευαστεί χωρίς να ανάψουν φούρνους, μηχανές καφέ ή αντλίες μπύρας για παράδειγμα.
«Θα χρειαστεί προσπάθεια και φαντασία για να προσφέρουμε στους πελάτες μας περίτεχνες συνταγές χωρίς τη χρήση του εξοπλισμού μας. Αυτό σημαίνει ότι θα σερβίρουμε κρύα πιάτα ή θα χρησιμοποιούμε μπάρμπεκιου, καθώς θα κλείνουμε τα πάντα που χρησιμοποιούν ρεύμα, εκτός από τα ψυγεία, τα οποία είναι απαραίτητα για τη συντήρηση των τροφίμων», δήλωσε στη Le Soir η ιδιοκτήτρια του εστιατορίου Pia Renaudat.
Η πρωτοβουλία υποστηρίζεται από την Fédération Horeca Bruxelles, η οποία εκπροσωπεί τον τομέα της φιλοξενίας στην πρωτεύουσα. Η διευθύντριά της, Ludivine de Magnanville, δήλωσε ότι η δράση δεν αποτελεί «διαφημιστικό κόλπο» αλλά έκκληση για βοήθεια από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Ορισμένοι ιδιοκτήτες εστιατορίων δεν μπορούν πλέον να πληρώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου και έχουν αναγκαστεί να μειώσουν τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων τους ή τον αριθμό των ημερών που είναι ανοιχτά, ενώ ορισμένοι από αυτούς αναγκάζονται ακόμη και να εργαστούν προκειμένου να μπορέσουν να πληρώσουν τους λογαριασμούς.
Στη Βαλλονία, η ιδιοκτήτρια εστιατορίου Roxanne Godefroid δήλωσε στο RTL ότι δεν μπορεί πλέον να πληρώσει τους λογαριασμούς της και ότι θα κλείνει το εστιατόριό της τρεις ή τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, ώστε να μπορεί «να πάει να εργαστεί κάπου αλλού και να πληρώσει το ηλεκτρικό ρεύμα».
«Πλήρωνα 380 ευρώ το μήνα για ηλεκτρικό ρεύμα […] και τώρα πληρώνω 1050», εξήγησε, προσθέτοντας ότι η κατάσταση είναι «ακόμη πιο δύσκολη από ό,τι κατά τη διάρκεια της πανδημίας».
Αλλά ο τομέας της φιλοξενίας δεν είναι ο μόνος που υποφέρει από τις τιμές της ενέργειας.
Για να εξοικονομήσει ενέργεια και να μειώσει το κόστος, ο τομέας του εμπορίου και των υπηρεσιών του Βελγίου αποφάσισε επίσης να λάβει μέτρα.
Από το Σάββατο 1 Οκτωβρίου και μετά, οι βιτρίνες των καταστημάτων και τα φώτα των πινακίδων θα σβήνουν μετά το κλείσιμο. Η θερμοκρασία στα καταστήματα θα μειωθεί επίσης κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας και οι πόρτες θα παραμένουν κλειστές όσο το δυνατόν περισσότερο.
Επικείμενη κοινωνική κρίση
Τον Ιούλιο, όταν το Βέλγιο παρουσίασε το χειμερινό του σχέδιο για τη διασφάλιση του ενεργειακού του εφοδιασμού, το οποίο αποσκοπούσε κυρίως στην ευαισθητοποίηση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας, ο πρωθυπουργός Alexander De Croo δήλωσε ότι «όλοι έχουμε ρόλο να διαδραματίσουμε» και κάλεσε «όλους να γίνουν υπεύθυνοι καταναλωτές» και να καταναλώνουν λιγότερο.
Ωστόσο, όσον αφορά τα μέτρα που ελήφθησαν για να βοηθηθούν οι πολίτες με τους λογαριασμούς τους, ορισμένοι πιστεύουν ότι η κυβέρνηση δεν έκανε αρκετά.
Για παράδειγμα, ο Maxime Prévot, ηγέτης του κεντρώου κόμματος Les Engagés, κατηγορεί τις κυβερνήσεις «ότι δεν βοηθούν τους ανθρώπους που κινδυνεύουν» και προειδοποίησε για μια επερχόμενη κοινωνική κρίση.
«Το 40% των πολιτών μας απειλείται από τη φτώχεια, 2 στους 3 Βέλγους πολίτες στερούνται ήδη τις δραστηριότητες αναψυχής, τον πολιτισμό, απλώς και μόνο για να μπορέσουν να έχουν επαρκή μέσα για να θερμανθούν, να ανάψουν φως ή να τραφούν, ενώ ένας μεγάλος αριθμός αυτοαπασχολούμενων βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Οι καταστηματάρχες και οι ιδιοκτήτες εστιατορίων αναγκάζονται να κλείσουν για λίγες ημέρες και τελικά να βρουν μια δεύτερη δουλειά για να τα βγάλουν πέρα. Ναι, υπάρχει ένα μεγάλο κοινωνικό σοκ που ελλοχεύει σήμερα και δεν νομίζω ότι η αντίδραση της κυβέρνησης είναι στο επίπεδο του τι διακυβεύεται», δήλωσε.
Πρόσφατα, το κίνημα «Μην πληρώνεις», το οποίο προτείνει στους πολίτες να σταματήσουν να πληρώνουν τους λογαριασμούς ενέργειας για να στείλουν ένα ισχυρό μήνυμα στους προμηθευτές και τους πολιτικούς, άρχισε να συγκεντρώνει περισσότερους οπαδούς, με την πρώτη δίγλωσση καμπάνια του στη χώρα να αναμένεται να ξεκινήσει στις 17 Οκτωβρίου.
Πηγή: euractiv.gr