Το 83% των δραστηριοτήτων που είχε το 2019 ανέκτησε το 2022 η ευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία καταγράφοντας «ισχυρή ανάκαμψη» που ώθησαν κυρίως οι εταιρίες χαμηλού κόστους και οι προορισμοί της νότιας Ευρώπης.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας» (Eurocontrol) μετατέθηκε για τουλάχιστον δύο χρόνια αργότερα, το 2025, η εκτίμηση για επαναφορά της κατάστασης στα στοιχεία της προ Covid εποχής.
Ως αιτίες για την αναβολή επανόδου στην κατάσταση που είχε διαμορφωθεί στα αεροδρόμια των χωρών της ΕΕ επικαλέστηκε την αδυναμία της οικονομικής ανάκαμψης, τον πληθωρισμό και τον κίνδυνο να συνεχιστεί ο πόλεμος που διεξάγει η Ρωσία στην Ουκρανία.
Ειδικότερα, ανακοινώθηκε πως οι αεροπορικές εταιρίες και τα αεροδρόμια στην Ευρώπη δέχτηκαν σχεδόν 2 δισεκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, έναντι 2,42 δισεκατομμυρίων το 2019, με “έντονες ανισότητες” ανάλογα με τις χώρες και τους αερομεταφορείς.
Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν κάθε αναχώρηση και κάθε άφιξη στο ευρωπαϊκό έδαφος.
Συνεπώς, η Γερμανία ανέκτησε το 2022 μόλις το 75% της εναέριας κυκλοφορίας που είχε πριν από την κρίση, η Γαλλία το 86%, η Ισπανία το 91% και η Πορτογαλία το 96%.
Η κίνηση στην Ελλάδα αντίθετα ανήλθε στο 101% του όγκου που είχε καταγραφεί τρία χρόνια νωρίτερα, και 137% η Αλβανία.
Από πλευράς εταιριών, αυτές του χαμηλού κόστους βγήκαν ενισχυμένες από την κρίση, ανακτώντας το 85% της κυκλοφορίας που είχαν το 2019, έναντι 75% για τους κλασικούς αερομεταφορείς.
Η Ryanair ενίσχυσε την πρώτη της θέση στην Ευρώπη πραγματοποιώντας το 2022 το 109% των πτήσεων που είχε κάνει τρία χρόνια νωρίτερα, όπως η Volotea.
Οι πτήσεις της Air France αντιπροσώπευσαν το 80% του επιπέδου του 2019, οι πτήσεις της Lufthansa το 72%, λίγο καλύτερα από τη British Airways (71%), σύμφωνα με τον Eurocontrol.
«Το 2022, η ευρωπαϊκή αεροπορία άντεξε στην καταιγίδα» συνόψισε ο οργανισμός.
Μετά την παραλλαγή Όμικρον στις αρχές της χρονιάς και στη συνέχεια την εισβολή στην Ουκρανία «η κίνηση ανέκτησε εντούτοις το 86%» (του επιπέδου του 2019) τον Μάιο και «παρέμεινε έως το τέλος του έτους σε ένα περιορισμένο φάσμα από 86% έως 88%».
Το Eurocontrol προβλέπει ότι ο αριθμός των ετήσιων πτήσεων στην περιοχή ευθύνης του θα ανέλθει φέτος στο 92% του αριθμού του 2019, αλλά προβλέπει μια δύσκολη χρονιά, καθώς το στοίχημα είναι να περιοριστούν οι καθυστερήσεις (μάστιγα που επηρέασε πολλούς ταξιδιώτες κυρίως στις αρχές του καλοκαιριού του 2022).
Συνέπεια ειδικότερα της έλλειψης εργατικού δυναμικού στα αεροδρόμια, ο αριθμός των πτήσεων που έφθασαν και αναχώρησαν στην ώρα τους ανήλθε αντίστοιχα σε 72% και 66% των συνόλων, δηλαδή 6 ή 7 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο σε σχέση με το 2019.