ΑΘΗΝΑ
08:28
|
14.11.2024
Το Κοσμοδρόμιο μίλησε με τον κωμικό για την ελευθερία του λόγου, τα όρια της κωμωδίας, τον τρέχον έργο του και τα μελλοντικά του σχέδια.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Ο Πάρις Ρούπος αποτελεί για πολλούς το next best thing του ελληνικού stand-up comedy. Ο ίδιος ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα με την παράσταση «Δουλίτσα να υπάρχει». Όταν αποφάσισε να αναρτήσει ένα αστείο για την Κύπρο στο TikTok, ορισμένοι Κύπριοι ενοχλήθηκαν, το έστειλαν σε περισσότερους και έφτασαν να βρίζουν τον κωμικό με μερικούς να εύχονται τον θάνατό του. Με αφορμή το περιστατικό το Κοσμοδρόμιο μίλησε με τον κωμικό για την ελευθερία του λόγου, τα όρια της κωμωδίας, τον τρέχον έργο του και τα μελλοντικά σχέδιά του.

Ο όλος σάλος που προκλήθηκε είχε ως αφετηρία ένα απόσπασμα από τη stand-up comedy παράστασή σου «Δουλίτσα Να Υπάρχει» με αστείο που έχει αναφορά στη διχοτόμηση της Κύπρου. Θες να μας εξηγήσεις τι συνέβη ακριβώς και πού οφείλεται κατά τη γνώμη σου όλη αυτή η επίθεση στο πρόσωπό σου;

Στο πλαίσιο της ιντερνετικής προώθησης του βίντεο της παράστασής μου, άρχισα να ανεβάζω μικρά κλιπάκια με μεμονωμένα αστεία από αυτή. Από δική μου κακή κρίση, ένα από αυτά ήταν και το επίμαχο για τη διχοτόμηση της Κύπρου, το οποίο αναγνωρίζω ότι είναι ένα ευαίσθητο για ένα μεγάλο πληθυσμό ζήτημα. Το κλιπάκι κοινοποιήθηκε γρήγορα κυρίως σε γκρουπ με εθνικιστικό χαρακτήρα και φασίζουσες σελίδες της Κύπρου, και δημοσιοποιήθηκε από τοπικά ΜΜΕ και sites με πηχυαίους τίτλους και επιλεγμένη φρασεολογία περί χλεύης νεκρών και αγνοουμένων, που δεν είχαν καμία σχέση με το αστείο αυτό καθαυτό.

Αποτέλεσμα ήταν η κινητοποίηση μιας μαζικής και στοχευμένης επίθεσης εναντίον μου σε κάθε μου πλατφόρμα και λογαριασμό, με ύβρεις και προσωπικές απειλές προς εμένα και τους οικείους μου. Βλέποντας το από απόσταση, η επίθεση αυτή στην ουσία δεν αφορά το πρόσωπό μου, καθώς η πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων δε με γνωρίζανε καν ως κωμικό ούτε είχανε δει ποτέ δείγμα δουλειάς μου.

Στην πραγματικότητα, ήταν άλλη μια καλή ευκαιρία για επίθεση προς την καλλιτεχνική έκφραση, τον ελεύθερο λόγο και την ίδια την κωμωδία ως μέσο ψυχαγωγίας και παραδοχής καταστάσεων. Ένας εύκολος τρόπος να βγουν ξανά από τα καβούκιά τους τα διάφορα ακροδεξιά και φασιστοειδή στοιχεία που αποσκοπούν με κάθε αφορμή να φέρουν ξανά στην επιφάνεια τη περιθωριοποιημένη ιστορικά ρητορική τους και να ικανοποιήσουν το πατριωτικό τους αίσθημα, προωθώντας παράλληλα τις συνήθεις τους πρακτικές του μίσους, της σωματικής και ψυχολογικής βίας.

Δεν θεωρείς πως η επιλογή να κατεβάσεις το εν λόγω απόσπασμα συνιστά μια οπισθοχώρηση που αδικεί εσένα και την υπόθεση του πολιτικού και κοινωνικού χιούμορ συνολικά;

Επιμένω πως ήταν λάθος μου να ανεβάσω το συγκεκριμένο αστείο μεμονωμένο και σε ασαφές πλαίσιο, για αυτό και πιστεύω ότι ορθώς έπραξα με το να το κατεβάσω. Επίσης, σταμάτησα έτσι τη διάδοσή του ακριβώς με αυτό το πλαίσιο και τη πιθανή λάθος ερμηνεία του από πολλούς ακόμα. Τέλος, ο οχετός και το κύμα επιθέσεων από την πρώτη κιόλας ημέρα ήταν τόσο μεγάλο που ήταν αδύνατον να περιοριστεί άμεσα με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

Πέρα από τον διαδικτυακό οχετό και τη στοχοποίηση που δέχθηκες υπήρξαν μηνύματα συμπαράστασης;

Με το που έγινε γνωστό και στους εγχώριους κωμικούς κύκλους (συναδέλφους και κοινό) έλαβα ομολογουμένως πολλά μηνύματα στήριξης και αγάπης, μαζί και με κοινοποιήσεις της σχετικής μου ανακοίνωσης περί του θέματος από τη σελίδα μου. Ασχολήθηκαν με αυτό και ορισμένες συλλογικότητες, site, σελίδες, blogs και podcasts. Επίσης, έχει αναρτηθεί και ανακοίνωση της εργατικής ομάδας stand-up & improv κωμικών.

Με χαρά ήρθαν στα ίνμποξ μου και αρκετά μηνύματα Κυπρίων που διαφοροποιούσαν τη θέση τους από τους υπολοίπους συντοπίτες τους και δήλωσαν ειλικρινώς τη στήριξη τους σε αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή αλλά και γενικότερα στη δουλειά μου. Τους/τις ευχαριστώ όλους/όλες από καρδιάς. Σε αριθμό ήταν πολύ λιγότερα από τα μηνύματα μίσους, γιατί η αλληλεγγύη δε λειτουργεί ως όχλος και ως στρατός, αλλά πολύ πιο ισχυρά σε περιεχόμενο, ύφος και σημασία.

Το ζήτημα του τι όρια έχει η κωμωδία είναι τόσο παλιό όσο και επίκαιρο. Είναι ιδέα μου ή μήπως μπαίνουμε στη διαδικασία καμιά φορά να υπερασπιστούμε πράγματα που θα έπρεπε να θεωρούμε κεκτημένα;

Είναι ένα ζήτημα που θα έπρεπε να είχε λυθεί χρόνια τώρα και να το είχαμε αφήσει πίσω μας. Και όμως, το βρίσκουμε συνεχώς μπροστά μας. Ο νεοσυντηρητισμός και η οπισθοδρόμηση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια ως απόρροια της κοινωνικής κατάπτωσης και εξαθλίωσης, δυστυχώς παίρνει μπάλα και την τέχνη σε κάθε της μορφή.

Ο αγώνας για πρόοδο και αποδοχή του αυτονόητου είναι διαρκής και δε χωρά εφησυχασμό, πόσο μάλλον όταν οι νοσταλγοί άλλων εποχών και τακτικών δεν έχουν πλήρως αποσυντεθεί, αλλά απλά λουφάξει περιμένοντας.

Πες μας λίγα λόγια για το «Δουλίτσα Να Υπάρχει». Ο τρόπος που παίζεις με δημοφιλείς φράσεις και στερεότυπα νομίζω είναι ένα μοτίβο που χαρακτηρίζει την παράσταση και το χιούμορ σου εν γένει.

Το «δουλίτσα να υπάρχει» είναι μια βαθιά μικροαστική και μίζερη φράση που «γεννήθηκε» μέσα στην κρίση και απ΄ ό,τι φαίνεται ήρθε για να μείνει. Μου φάνηκε πολύ ταιριαστή για τίτλο της παράστασης, αφού και η ίδια η παράσταση «χτίστηκε» μέσα σε αυτά τα ίδια χρόνια.

Η χρήση της κωμωδίας  για ανατροπή αλλά και επιβεβαίωση των στερεοτύπων είναι κάτι που με ιντριγκάρει γενικά στο είδος χιούμορ που θέλω να κάνω. Μου αρέσει η αποδόμηση κοινότυπων φράσων και σε επίπεδο λογοπαιγνίου αλλά και εννοιολογικά, όταν αυτές μπορούν να έχουν παραπάνω από μία σημασία. Όποιος κάνει τον κόπο να δει ολόκληρη την παράσταση, θα καταλάβει πιο εύκολα τον τρόπο που σκέφτομαι, και πιστεύω ότι μετά από λίγο όλα θα αρχίσουν να του φαίνονται λιγότερο «περίεργα» και να βγάζουνε νόημα.

Τώρα, αν θέλουμε να ανάγουμε τον τίτλο πιο στοχευμένα και στο τι συνέβη τις τελευταίες ημέρες μπορεί να ερμηνευθεί και ως «Δεν πειράζει μωρέ τι λέει το παιδί. Σε δουλειά να βρισκόμαστε».

Πέραν του το «Δουλίτσα Να Υπάρχει» τι άλλο έχεις στα σκαριά;

Έχω έτοιμη ήδη τη δεύτερη μου παράσταση με τίτλο «ΟΧΙ ΜΑΝΑΔΕΣ». Τίτλος που έχει επιλεγεί εδώ και καιρό και απλά, εντελώς τυχαία, συνάδει και με το είδος των μηνυμάτων που λαμβάνω από την Κύπρο εδώ και λίγες μέρες. Η μάνα μου δεν έχει πρωταγωνιστήσει πουθενά περισσότερο από αυτή τη βδομάδα.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί από αυτό το Φλεβάρη σε χώρο στο κέντρο της Αθήνας. Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινώσω σύντομα στα social μου, μπορείτε να με ακολουθήσετε για περαιτέρω ενημέρωση. Απλά αν δω ότι είστε από Κύπρο, στείλτε μου και ένα μήνυμα ότι όλα καλά γιατί, κρίνοντας από το περιεχόμενο των μηνυμάτων που δέχομαι, θα το σκεφτώ δύο φορές για την αποδοχή. Αστειεύομαι. Ή και όχι.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

51η επέτειος του Πολυτεχνείου: Από Παρασκευή 15 Νοεμβρίου οι τριήμερες εκδηλώσεις

Μπιλογορότγκας Σιλβέστρος: «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία: δέκα χρόνια δοκιμασιών (2014-2024)»

Ο καιρός σήμερα: Βροχές ή καταιγίδες σε πολλές περιοχές

Αντιμέτωπη με πιθανή, νέα στέρηση του δικαιώματος εκλέγεσθαι η Λεπέν

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα