Από το 2021 κυβέρνηση, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είχαν στα χέρια τους στοιχεία για τα σοβαρά προβλήματα της σύμβασης 717 – που περιλάμβανε την ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 αλλαγών τροχιάς σε τμήματα του Άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας – και επέλεξαν να μην κάνουν τίποτα.
Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στο 185 σελίδων αναλυτικότατο πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, που συντάχθηκε από δύο επιθεωρητές τον Σεπτέμβριο του 2021 και εστάλη στα γραφεία του υπουργού Μεταφορών, των προέδρων του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Μεταξύ άλλων, σημειώνονται σοβαρά σφάλματα σε σχέση με την πρόοδο του έργου της τηλεδιοίκησης στα δρομολόγια Αθήνα-Λάρισα-Θεσσαλονίκη. Το πόρισμα, που έχει ήδη συμπεριληφθεί στη δικογραφία για το σιδηροδρομικό έγκλημα των Τεμπών, αποκάλυψε το iEidiseis.gr.
Στο συμπέρασμα τους οι δύο επιθεωρητές που συνέταξαν την έκθεση αναφέρουν ότι:
- Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι κατ’ αρμοδιότητα επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών επιδομής καθώς και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
- Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των Μελετών αυτών (υπό την προϋπόθεση επαρκούς πληρότητας και ορθότητας τους, μετά από έλεγχο) εντός 60 ημερών.
- Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των συμβατικών προθεσμιών έγκρισης ορισμένων μελετών εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
- Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για το χρονικό διάστημα υπέρβασης των προθεσμιών υποβολής μελετών (επιδομής και σηματοδότησης) για έγκριση καθώς επέφεραν καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος εργασιών κατασκευής του έργου.
Στο πόρισμα αναφέρεται επίσης, ότι κατά την κρίση του Ελεγκτικού Κλιμακίου, η αμοιβή του πιστοποιημένου φορέα θα πρέπει να βαραίνει τον κύριο του έργου «ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ» και όχι τον Ανάδοχο, ώστε η εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων του να μην τον εξαρτά οικονομικά από τον Ανάδοχο, προκειμένου να διεκπεραιώσει το έργο του ανεμπόδιστα και ανεξάρτητα.
Για την τηλεδιοικηση Αθήνας και Λάρισας, οι επιθεωρητές συμπεραίνουν ότι προέκυψαν σοβαρά θέματα σε σχέση με την πρόοδο του έργου:
«Δεν επήλθε τροποποίηση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου του έργου λαμβάνοντας υπόψη ότι η παράλειψη ελέγχου και η μη έγκαιρη διακρίβωση εξοπλισμού εκτός παραγωγής δημιούργησε προμετρητικά σφάλματα στο στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και οδήγησε αναπόφευκτα στην υποχρέωση αντικατάσταση παρωχημένου και μη ασφαλούς σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις εξοπλισμού τηλεδιοίκησης όπως και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο και η συμβατότητα των υφιστάμενων αναλογικών πρωτοκόλλων μετάδοσης με σύγχρονα ψηφιακά κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου».
Για την ΟΣΕ Α.Ε. στο πόρισμα σημειώνεται ότι θα πρέπει να κάνει τα παρακάτω:
- να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του.
- να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.
Πρότεινε μάλιστα, ότι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους.
Για την υλοποίηση του έργου είχαν υποβληθεί προσφορές από τρεις διαγωνιζόμενους. Οι δύο διαγωνιζόμενοι ήταν μεμονωμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις και μία ήταν Κοινοπραξία Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Από τις τρεις είχε αποκλειστεί η μία από την αρχή, καθώς δύο πιστοποιητικά που είχε προσκομίσει για την απόδειξη της ειδικής εμπειρίας επιδομής που απαιτείτο δεν πληρούσαν τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου άρθρου. Η εν λόγω σύμβαση 717, υπεγράφη στις 26/9/2014 και έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα 2 χρόνια -24 μήνες- και συγκεκριμένα μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016. Στο μεσοδιάστημα αυτό είχαν οριστεί και 7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου, για την έγκαιρη περαίωση του, που ορίζονταν ως εξής- από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Συνολικά, δόθηκαν 8 παρατάσεις. Λόγω της καθυστέρησης υλοποίησης του έργου, προκειμένου να συμπεριληφθούν συμπληρωματικές εργασίες απαραίτητες για την αρτιότητα της κατασκευής και τη λειτουργικότητα του έργου, στις 19 Μαΐου 2021 εγκρίθηκε η εκτέλεση Συμπληρωματικής Σύμβασης (1η ΣΣΕ) η οποία είχε διάρκειας εκτέλεσης 14 μηνών.
Πηγή: ThePressProject