Στην παύση της λειτουργίας του ξενοδοχείου «COCO MAT ATHENS BC» προχωρά άμεσα η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής. Η απόφαση του υπουργείου Τουρισμού πάρθηκε μετά τη μερική ανάκληση της οικοδομικής άδειας του ξενοδοχείου-έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η ανακοίνωση
Κατόπιν ενημέρωσης του υπουργείου Τουρισμού και συγκεκριμένα της αρμόδιας υπηρεσίας ελέγχου τουριστικών καταλυμάτων Αττικής (Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής) από τον Πάρεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με το υπ. αριθ. 15/2023 πρακτικό του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης, η υπηρεσία θα προχωρήσει άμεσα στις κατά νόμο ενέργειες παύσης λειτουργίας του ξενοδοχείου «COCO MAT ATHENS BC», λόγω μερικής ανακλήσεως της οικοδομικής άδειας (σκέψη 8 του ανωτέρω πρακτικού του ΣτΕ).
Σημειώνεται ότι για την εν λόγω υπόθεση το υπουργείο Τουρισμού είχε και στο παρελθόν δράσει εγκαίρως, διερευνώντας με σχετικό έγγραφο προς την ΥΔΟΜ δήμου Αθηναίων, εάν είχε γίνει ανάκληση της οικοδομικής άδειας του εν λόγω καταλύματος ως απόρροιας συμμόρφωσης του με αριθμ. 11/2022 πρακτικού συνεδρίασης του ΣτΕ, αλλά ουδέποτε έλαβε απάντηση.
Επιπροσθέτως, με το από 21/4/2023 έγγραφό της, η αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής απέστειλε προς το ξενοδοχείο κλήση σε παροχή εξηγήσεων προκειμένου να διερευνήσει τους λόγους για τους οποίους δεν είχε επέλθει μεταβολή των στοιχείων γνωστοποίησης του τουριστικού καταλύματος στο πληροφοριακό σύστημα notify business κατόπιν της μεταβολής στην υπ. αριθμό 15/2017 άδεια δόμησης του, και δόθηκαν οι σχετικές εξηγήσεις σχετικά με τη λειτουργία του.
Είναι σαφές ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού είχαν από την πρώτη στιγμή άμεσα κινηθεί ως προς τη διερεύνηση της νόμιμης λειτουργίας του ξενοδοχείου, όπως υποχρεούνται βάση της κείμενης νομοθεσίας.
Η απόφαση του ΣτΕ
Η νέα απόφαση εκδόθηκε από το ΣτΕ, το οποίο επανέρχεται στην υπόθεση καθώς διαπιστώνει καθυστερήσεις στην εκτέλεση της αρχικής απόφασης και απευθύνεται στον δήμο Αθηναίων και στο υπουργείο Τουρισμού, καλώντας τους να πράξουν τα εξής:
- Ο πρώτος να μεριμνήσει για την άμεση κατεδάφιση των δυο τελευταίων ορόφων του ξενοδοχείου στην οδό Φαλήρου 5 που κρίθηκαν παράνομοι εντός συγκεκριμένου διαστήματος (η εκπόνηση των αναγκαίων μελετών κατεδάφισης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός τριών μηνών). Στο πλαίσιο αυτό, το Ανώτατο Δικαστήριο ορίζει και εντεταλμένο δικαστή πάρεδρο του ΣτΕ, ο οποίος θα παρακολουθεί τη διαδικασία της συμμόρφωσης.
- Το δεύτερο καλείται να προχωρήσει στην ανάκληση της άδειας λειτουργίας έως ότου υπάρξει πλήρης συμμόρφωση της επιχείρησης με τις δικαστικές αποφάσεις.
Σύμφωνα με πηγές της Μπλε Κέδρος, η προσφυγή ετοιμάζεται από το νομικό τμήμα της εταιρείας και είναι θέμα χρόνου να υποβληθεί προς εξέταση. Κάτι που κατά πιθανότητα θα γίνει μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Οι ίδιες πηγές εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξες, επισημαίνοντας πως η εταιρεία πέτυχε ήδη και αναστολή της καταβολής των δυο προστίμων ύψους περίπου 6 εκατ. ευρώ που είχαν επιβληθεί μέχρι την εκδίκαση της κύριας υπόθεσης στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Υπενθυμίζεται πως η Πολεοδομία Αθηνών επέβαλε στην Μπλε Κέδρος δυο πρόστιμα για την ξενοδοχειακή μονάδα στη οδό Φαλήρου 5 στην περιοχή Μακρυγιάννη στην Ακρόπολη.
- Το πρώτο ύψους 4,7 εκατ. ευρώ αφορά στην ανέγερση των τελευταίων ορόφων του ξενοδοχείου στην οδό Φαλήρου 5 και το δεύτερο ύψους 2,3 εκατ. ευρώ για τη διατήρησή τους.
- Το τελευταίο, μάλιστα, προβλέπεται να επανεπιβάλλεται για κάθε έτος που δεν θα κατεδαφίζονται οι παράνομες κατασκευές.
Χρονικό
Όλα ξεκινούν το 2015. Όταν η επιχείρηση Μπλε Κέδρος των αδελφών Ευμορφίδη, ιδιοκτήτρια των ξενοδοχείων Coco-mat, εντοπίζει και αγοράζει το οικόπεδο στην περιοχή Μακρυγιάννη, με σκοπό να δημιουργήσει μια υπερπολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα.
Σχεδόν αμέσως καταθέτει αίτηση στην Πολεοδομία Αθηνών για την έκδοση άδειας ανέγερσης ξενοδοχείου ύψους 33 μέτρων, με βάση τον τότε ισχύοντα οικοδομικό κανονισμό (ΝΟΚ). Ένα χρόνο αργότερα (2016) εκδίδεται η άδεια για την ανέγερση νέου δεκαώροφου κτιρίου-ξενοδοχείου και αρχίζουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
Η πρώτη προσφυγή
Τον Μάιο του 2017 και ενώ το έργο βρίσκεται στα μπετά (στον 3ο όροφο) οι εργασίες σταματάνε, μετά από προσφυγή κατοίκου της περιοχής κατά του έργου και την έκδοση προσωρινής διαταγής από το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Αθηνών. Το τελευταίο αναστέλλει κάθε οικοδομική δραστηριότητα μέχρι να κριθεί το θέμα. Ένα χρόνο μετά (2018), το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Αθηνών απορρίπτει την προσφυγή και δίνει το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση του έργου. Είχε προηγηθεί, έναν χρόνο νωρίτερα, και το Συμβούλιο Πολεοδομικών θεμάτων της Περιφέρειας Αττικής που είχε ομοίως κρίνει νόμιμο και σύμφωνο με τον ΝΟΚ το ύψος του κτιρίου.
Το 2019 και ενώ έχει ολοκληρωθεί η ανέγερση του κτηρίου και το ξενοδοχείο είναι έτοιμο να λειτουργήσει, κάτοικοι της διπλανής πολυκατοικίας φέρνουν με διαδικασίες εξπρές το θέμα στην Ολομέλεια του ΣτΕ, μαζί με ακόμη μια τουριστική επένδυση που δρομολογούσε άλλη εταιρεία, στην οδό Μισαραλιώτου στην ίδια περιοχή. Συγκεκριμένα, μέσω της κίνησης πολιτών «Ακρόπολη-Μακρυγιάννη SOS» αλλά και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) άσκησαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (με την με αρ. κατ. 943/2019) αίτηση ακύρωσης κατά όλων των αδειών του κτιρίου (αρχικής και αναθεώρησης, καθώς και των αντίστοιχων εγκρίσεων δόμησης).
Λίγους μήνες μετά, η Ολομέλεια του ΣτΕ ακύρωσε την αναθεώρηση της αρχικής άδειας του κτηρίου που είχε αιτηθεί η εταιρεία (η αναθεώρηση αφορούσαν αλλαγές αλλαγών στις όψεις και εσωτερικές διαρρυθμίσεις) απέρριψε όμως ως εκπρόθεσμη και δεν εξέτασε την αίτηση των κατοίκων κατά της αρχικής άδειας δόμησης του 2017. Στο μεταξύ, το ξενοδοχείο ήδη από τον Μάιο 2019 υποδέχεται επισκέπτες.
Η προστασία της Ακρόπολης
Και ερχόμαστε στον Ιούλιο του 2020, όταν το υπουργείο Πολιτισμού αποφασίζει την μείωση του ύψους του κτιρίου για λόγους προστασίας της Ακρόπολης. Μια απόφαση που φαίνεται να αποτελεί τη «θρυαλλίδα» για τις εξελίξεις που ακολούθησαν.
Το 2021, οι κάτοικοι της περιοχής καταθέτουν αίτηση για τη συμμόρφωση της διοίκησης με την απόφαση ΣτΕ του 2019 που συζητήθηκε στο αρμόδιο Συμβούλιο Συμμόρφωσης του δικαστηρίου στις 23 Μαΐου 2022. Στη συνέχεια, ζήτησαν από την ΥΔΟΜ του Δήμου Αθηναίων να ανακαλέσει την άδεια και την έγκριση δόμησης.
Τον Μάρτιο του 2022, 6 χρόνια μετά την έκδοση της άδειας οικοδομής του ξενοδοχείου, εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα που επιτρέπει νέες άδειες μόνο μέχρι τα 21 μέτρα στην περιοχή. Και φτάνουμε στα τέλη Νοεμβρίου του 2022, όπου έρχεται το Τριμελές Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ να ανατρέψει τα πάντα. Μετά από προσφυγή των ίδιων κατοίκων, κρίνει ότι αν και η Ολομέλεια δεν ακύρωσε την αρχική άδεια οικοδομής του κτιρίου, ο δήμος Αθηναίων που την εξέδωσε, οφείλει να την ανακαλέσει και του δίνει προθεσμία τριών μηνών για να προχωρήσει στην κατεδάφιση των δύο τελευταίων ορόφων και του δώματος του ξενοδοχείου.
Το Συμβούλιο καλεί μάλιστα την Πολεοδομία να δρα κατασταλτικά και να ανακαλεί άδειες κτιρίων, ανεξαρτήτως του χρόνου που παρήλθε από τη χορήγησή της και ασχέτως προς την εν τω μεταξύ δημιουργηθείσα πραγματική κατάσταση, εάν το ΚΑΣ και συνακόλουθα ο υπουργός Πολιτισμού κρίνουν ότι βλάπτεται το μνημείο της Ακρόπολης.
Στις αρχές Δεκεμβρίου και σε συνέχεια της απόφασης της Επιτροπής Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας, η Πολεοδομία Αθηνών επιβάλλει δυο βαριά πρόστιμα στην εταιρεία: ένα ύψους 4,7 εκατ. ευρώ για την ανέγερση των τελευταίων ορόφων του ξενοδοχείου και ένα δεύτερο ύψους 2,3 εκατ. ευρώ για τη διατήρησή τους. Το τελευταίο, μάλιστα, προβλέπεται να επανεπιβάλλεται για κάθε έτος που δεν θα κατεδαφίζονται οι παράνομες κατασκευές.