Με το εισιτήριο στο χέρι έμειναν σήμερα το πρωί οι επιβάτες της πτήσης Ερμούπολη-Αθήνα καθώς αρρώστησε ο μοναδικός υπάλληλος του κλάδου των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και Πληροφοριών Πτήσεων (ΑFISO) που υπάρχει στο αεροδρόμιο της Σύρου.
Οι δεκάδες επιβάτες δεν ενημερώθηκαν για τη ματαίωση του ταξιδιού με μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο αλλά μόνο όταν έφθασαν εκεί από νωρίς για να προλάβουν την υποτιθέμενη πτήση τους.
Η εξέλιξη προκάλεσε την έντονη αντίδραση των περισσότερων επιβατών που ήρθαν σε αντιπαράθεση με τους υπεύθυνους του αεροδρομίου καταγγέλλοντας πως αρκετοί είχαν ανταπόκριση πτήσεων με προορισμό το εξωτερικό που έχασαν δίχως δική τους υπαιτιότητα.
Τι είχαν καταγγείλει οι ελεγκτές από το Μάρτιο
Τον περασμένο Μάρτιο, λίγες μέρες μετά το εφιαλτικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, εκπρόσπωοι της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΕΚ) και του Πανελλήνιου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) προχώρησαν σε κινήσεις για να δηλώσουν την αγωνία τους και να ζητήσουν από την κυβέρνηση συγκεκριμένα μέτρα.
Κατήγγειλαν μεταξύ άλλων σοβαρότατες ελλείψεις προσωπικού, εξαντλητικές υπερωρίες και τεχνολογικά συστήματα παρωχημένης τεχνολογίας, αλλά έκτοτε δεν συγκινήθηκε κανείς από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά ούτε και ο αρμόδιος τότε υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών που είχε δημοσιευτεί στις 3 Μαρτίου 2023, οι εκπρόσωποι του Πανελλήνιου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) είχαν προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
- Κοινοποίησαν στον υπουργό τις ανακοινώσεις του Δ.Σ. του συλλόγου τα τελευταία 2 χρόνια, μέσω των οποίων είχαν θέσει τα σοβαρά προβλήματα στον παραιτηθέντα Κώστα Καραμανλή. «Δύο χρόνια προσπαθούμε να πείσουμε την πρώην πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι οι ελλείψεις σε προσωπικό και σε υποδομές ενίοτε μπορούν να αποβούν μοιραίες», όπως αναφέρουν.
- Θύμισαν στον υπουργό τα αλλεπάλληλα περιστατικά σε πολλά μικρά αεροδρόμια (Σύρου, Νάξου, Ικαρίας, Μήλου, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κοζάνης) που έκλειναν παντελώς λόγω ασθένειας του μοναδικού υπαλλήλου παροχής πληροφοριών πτήσης (AFISO σε πύργο ελέγχου αεροδρομίου).
- Τόνισαν πως οι εκεί υπάλληλοι, που λειτουργούν χωρίς ραντάρ, «εργάζονται χωρίς ρεπό, σε επιφυλακή για ενεργοποιήσεις λόγω μεταφοράς ασθενών όλο το 24ωρο».
- Όλα τα παραπάνω δεδομένα δε συγκίνησαν την τότε ηγεσία του υπουργείου, τονίζοντας πως «καμία ενέργεια δεν έχει γίνει για κάλυψη με μετατάξεις και διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ, αφού εκκρεμούν για περισσότερα από 5 έτη 21 αιτήσεις υποψηφίων με τα απαραίτητα προσόντα και έκτοτε έχουν ολοκληρωθεί μόνο 4 και αδικαιολόγητα δεν ολοκληρώνονται άλλες 5».
«Οι AFISO υπάλληλοι εργάζονται σε εξαντλητικά ωράρια χωρίς ρεπό και άδειες κατά παράβαση όλων των εθνικών, κοινοτικών και διεθνών κανονισμών αεροναυτιλίας. Το φετινό καλοκαίρι αναμένεται εξαιρετικά δύσκολο έως επικίνδυνο για τη λειτουργία των αεροδρομίων αλλά και την ασφάλεια των πτήσεων και των επιβαινόντων. Εμείς θα συνεχίσουμε τον αγώνα για αναβάθμιση των υποδομών στα περιφερειακά-ακριτικά αεροδρόμια, την πρόσληψη ικανού αριθμού τηλεπικοινωνιακών/AFISO υπαλλήλων για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων, αλλά και την αποκατάσταση των οικονομικών αδικιών εις βάρος του κλάδου μας», καταλήγει η ανακοίνωσή τους.
Τις «σημαντικές ελλείψεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και προσωπικό που ταλανίζουν την εναέρια κυκλοφορία διαχρονικά» ανέδειξε και η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) με αφορμή το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη.
Οι αεροελεγκτές επωμίζονται τα μεγαλύτερα βάρη στη ρύθμιση της εναέριας κυκλοφορίας καθώς εκείνοι εποπτεύουν κάθε ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια σε επίπεδο προσέγγισης αλλά και συνολικά τον εναέριο χώρο της Ελλάδας μέσω του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘ).