Η ελληνική κυβέρνηση έχει ξεκινήσει διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θέμα της «πράσινης» μετάβασης στην ακτοπλοΐα μετά την εξασφάλιση κονδυλίου ύψους στο ΕΣΠΑ που ξεκινά με 80 εκατ. ευρώ και μπορεί να φτάσει έως και τα 500 εκατ. ευρώ. Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας σε δημοσιογράφους.
«Έχουμε μία τέτοια συζήτηση με την Κομισιόν και πρόκειται για μία σκληρή διαπραγμάτευση αφού έχει κάποιες προδιαγραφές που ζητούνται και μπορεί να μην ανταποκρίνονται στην ελληνική κουλτούρα πλοιοκτησίας» ανέφερε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι «όλα αυτά είναι μια συζήτηση που είναι σε εξέλιξη και δεν θέλουμε να αφήσουμε την ευκαιρία να χαθεί».
Στο επίκεντρο διαβουλεύσεων μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών αλλά και μεταξύ ελληνικών εφοπλιστικών εταιριών είναι ανάμεσα στα άλλα και το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιούν τα νέα πλοία που θα αντικαταστήσουν τον σημερινό στόλο ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα εκ των οποίων το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών ενώ ο μέσος όρος ηλικίας σήμερα είναι τα 28 έτη.
Ο κύριος στόχος της πρωτοβουλίας «FuelEU Maritime», ως βασικό μέρος του πακέτου «Fit for 55» της Ε.Ε., είναι να αυξήσει τη ζήτηση και τη συνεπή χρήση ανανεώσιμων πηγών καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά.
Για την Ελλάδα, αναφορικά με τον κανονισμό «FuelEU Maritime», έχει δοθεί εξαίρεση έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.
Ωστόσο, τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, από το 2024 θα πρέπει να εφαρμόζουν τους δύο κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS (Emission Trading System) και το «FuelEU Maritime».