ΑΘΗΝΑ
04:16
|
13.05.2024
Πανεπιστήμιο με δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα, που θα παρέχει μόρφωση χωρίς ταξικούς φραγμούς και θα παράγει έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες.
Φωτ.: kosmodromio.gr
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Την εναντίωση του στα σχέδια της κυβέρνησης για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων τονίζει σε ανακοίνωση του το Σωματείο Εργαζομένων στην Έρευνα και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΣΕΡΕΤΕ).

«Μαζί με τα υπόλοιπα κομμάτια της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και όλη την κοινωνία, υπερασπιζόμαστε ένα Πανεπιστήμιο με δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα, ένα Πανεπιστήμιο που θα παρέχει μόρφωση χωρίς ταξικούς φραγμούς και θα παράγει έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες», τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Σωματείου:

«Όπως είναι γνωστό, η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να θέσει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, με τελικό σκοπό την ψήφισή του από τη Βουλή τον Φεβρουάριο. Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, το οποίο φέρει μάλιστα τον παραπλανητικό και προκλητικό τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», στοχεύει να καταργήσει με κάθε πιθανό τρόπο τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία, έρχεται δε να επιδεινώσει δραματικά την εργασιακή πραγματικότητα για τον κλάδο της Έρευνας και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, οι εξαγγελίες για το νέο σχέδιο νόμου συνοδεύτηκαν από μια σειρά ερωταπαντήσεων οι οποίες δημοσιεύτηκαν από το ΥΠΑΙΘΑ, αναφορικά με τα λεγόμενα –ψευδώς αναφερόμενα ως– «μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια». Ωστόσο, εμείς προτιμούμε να δώσουμε τις δικές μας απαντήσεις για την επόμενη ημέρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης:

-Θα παρέχουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια υψηλό επίπεδο σπουδών, όπως εξαγγέλλεται;

-Θα παράγεται έρευνα στα ιδιωτικά πανεπιστήμια;

-Θα αποτελέσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια μια ευκαιρία για τη δημιουργία θέσεων εργασίας εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς και για την αναβάθμιση των ελληνικών ΑΕΙ;

-Τι συνεπάγεται για τις συνθήκες απασχόλησης των ερευνητριών και των διδασκόντων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η επικράτηση του ιδιωτικού παράγοντα;

-Τι συνεπάγεται για την ακαδημαϊκή ελευθερία των ερευνητών και των διδασκόντων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η επικράτηση του ιδιωτικού παράγοντα;

-Τι προβλέπει το Σύνταγμα για την Ανώτατη Εκπαίδευση και γιατί το νέο σχέδιο νόμου συνιστά κατάφωρη παραβίασή του;

-Πώς θα μπορούσε να οικοδομηθεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα;

-Ποιο είναι το μέλλον που οραματιζόμαστε εμείς για το Πανεπιστήμιο ως εργαζόμενες στην Έρευνα και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

…και τέλος:

Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο δεν μας ικανοποιεί στην κατάσταση, υπό την οποία σήμερα τελεί. Ασκούμε κριτική και δεν θα σταματήσουμε να το κάνουμε. Η έρευνα και η διδασκαλία ήδη λειτουργούν με βαθιά επιχειρηματικό τρόπο. Συγκεκριμένα, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι στους χώρους των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στεγάζονται εμπορικές εταιρείες που αξιοποιούν τον –πληρωμένο με χρήματα του Δημοσίου– εξοπλισμό, τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών απαιτούν την καταβολή διδάκτρων πολλών χιλιάδων ευρώ, τμήματα ιδρύονται και καταργούνται σύμφωνα με τις επιταγές της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ και των συμφερόντων που αυτό εξυπηρετεί.

Η δημιουργία, όμως, «μη κρατικών» και κατ’ επίφαση «μη κερδοσκοπικών» πανεπιστημίων αποτελεί μια αντιδραστική τομή που ιδιωτικοποιεί ακόμη περισσότερο κάθε πτυχή της ζωής μας. Δεδομένης, μάλιστα, της σημερινής οικονομικής πραγματικότητας και των δημοσιονομικών στοιχείων, δεν αποκλείεται να υιοθετηθεί και στη χώρα μας η τακτική της χορήγησης των λεγόμενων φοιτητικών δανείων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση των σπουδών. Σύμφωνα με το UCL, 1 εκατομμύριο φοιτητές περατώνουν τις σπουδές τους με χρέος ~50.000 ευρώ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Αντίστοιχα, στις ΗΠΑ 43 εκατομμύρια έχουν εκκρεμή δάνεια, με το μέσο χρέος κατά την αποφοίτηση να αγγίζει τα 70-80.000$. Το χρέος, μάλιστα, από τα φοιτητικά δάνεια ανέρχεται κατά προσέγγιση στο 1,1 τρις, σε ποσό δηλαδή πολύ υψηλότερο από εκείνο των χρεών από πιστωτικές κάρτες. Παράλληλα, οι συνθήκες εργασίας του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού θα γίνουν ακόμη χειρότερες τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, εντείνοντας την ήδη αυξημένη τάση των εργαζομένων του κλάδου προς μετανάστευση. Ως Εργαζόμενες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την Έρευνα δεν βλέπουμε τις εαυτές μας σε αυτή την πραγματικότητα. Εσείς;

Ως Πανελλαδικό Σωματείο Εργαζομένων στην Έρευνα και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση [ΣΕΡΕΤΕ] εναντιωνόμαστε στο σχέδιο νόμου που στοχεύει στην πλήρη εμπορευματοποίηση του αγαθού της Παιδείας. Μαζί με τα υπόλοιπα κομμάτια της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και όλη την κοινωνία, υπερασπιζόμαστε ένα Πανεπιστήμιο με δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα, ένα Πανεπιστήμιο που θα παρέχει μόρφωση χωρίς ταξικούς φραγμούς και θα παράγει έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες!

Καμία σκέψη για παράκαμψη του Άρθρου 16 του Συντάγματος και για ιδιωτικά πανεπιστήμια

Αποκλειστικά δημοσιά, δωρεάν και ποιοτική εκπαίδευση για όλες

Έρευνα για τις ανάγκες της κοινωνίας».

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Γεωργία: Προς έγκριση το νομοσχέδιο για «ξένους πράκτορες» παρά τις αντιδράσεις

Μεγάλη πυρκαγιά στον Δυτικό Καναδά ωθεί χιλιάδες κατοίκους να εκκενώσουν

Και όμως, έχουμε δύναμη μεγαλύτερη από όση νομίζουμε

Στους 143 οι νεκροι από τις πλημμύρες στη Βραζιλία

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα