Η Kat γεννήθηκε στη Mildura, μια μικρή επαρχιακή πόλη της Αυστραλίας, το 1990. Η γιαγιά και ο παππούς της, μετανάστες απ’ το νησί της Ρόδου, εγκαταστάθηκαν εκεί την δεκαετία του ’60. Η Kat μεγάλωσε ακούγοντας το αφήγημα της ελληνικής διασποράς. «Ολόκληρη η Ρόδος ήταν μόνο χώμα, υπήρχε φτώχεια μεγάλη τότε», της έλεγε η γιαγιά της. «Κάποια στιγμή επέστρεψαν στο νησί για διακοπές, απ’ τις φωτογραφίες κατάλαβα πως πρόκειται για έναν πανέμορφο τόπο. Ελπίζω να καταφέρω να επισκεφτώ το νησί φέτος», αναφέρει στο Κοσμοδρόμιο.
Διασπορά
«Η γιαγιά μου δεν ήξερε καν πόσο χρόνων ήταν μέχρι να έρθει στην Αυστραλία στα 21 της. Δεν είχε πιστοποιητικό γεννήσεως. Δεν ήξερε ούτε λέξη στ’ αγγλικά. Ο κύκλος τους για πολύ καιρό περιορίστηκε στην ελληνική κοινότητα της Αυστραλίας. Η Αυστραλία τότε ήταν αφιλόξενος τόπος για τους μετανάστες. Υπήρχε αρκετός ρατσισμός απ’ ότι μου έχουν πει», συμπληρώνει.
Μεγαλώνοντας η Kat δεν είχε ιδιαίτερες αναφορές από την ελληνική κουλτούρα. «Μεγάλωσα σε μια μικρή σχετικά κοινωνία. Δεν υπήρχε έντονο το ελληνικό στοιχείο. Δεν υπήρχε εκκλησία, ούτε ελληνικό σχολείο, ούτε μπουζούκια. Στην Μελβούρνη ωστόσο υπήρχε πολύ έντονη ελληνική κουλτούρα. Ειδικά το Oakleigh λένε ότι μοιάζει πολύ της Ελλάδας. Είναι γεμάτο καφενεία. Ακούς ελληνικά όπου σταθείς», σημειώνει υπογραμμίζοντας πως οι μόνες ελληνικές αναφορές που είχε για πολύ καιρό ήταν τα σεμεδάκια της γιαγιάς της, το διάβασμα του φλιτζανιού, το ξεμάτιασμα, το Πάσχα, τα ντολμαδάκια, οι κουραμπιέδες, η Δέσποινα Βανδή και η Άννα Βίσση.
Coming Out
Στην ηλικία των 19, η Kat πήγε σε κάποια συναυλία της Lady Gaga. Περιμένοντας στην ουρά για 6 ώρες γνώρισε μια κοπέλα. «Στο μυαλό μου υπήρχε η στερεοτυπική αντίληψη της λεσβίας. Την πατριαρχία την ενσωματώνουμε χωρίς να το καταλάβουμε πολλές φορές. Δεν μπορούσα να διανοηθώ για παράδειγμα πως μια λεσβία μπορεί να είναι θηλυκή. Προφανώς δεν υπήρχαν ΛΟΑΤΚΙ+ πρότυπα στο χωριό μου. Με την κοπέλα αυτή συνδεθήκαμε αμέσως. Ένιωσα μια έλξη και σκέφτηκα ότι ίσως ήμουν bisexual, γιατί μέχρι τότε είχα σχέσεις με αγόρια. Έναν χρόνο μετά γνώρισα την πρώτη μου κοπέλα και η φάση μου ήταν: ΟΚ είμαι σίγουρα λεσβία», αναφέρει περιγράφοντας την αφορμή για την επαναδιαπραγμάτευσης της ταυτότητάς της.
Το οικογενειακό της περιβάλλον δεν αποδέχτηκε κατευθείαν τη διαφορετικότητά της. «Αντέδρασαν χάλια αρχικά. Η μαμά μου δεν ήταν χαρούμενη. Ο πατέρας μου υπήρξε αδιάφορος. Βυθίστηκα στην κατάθλιψη. Ήμουν παιδί χωρισμένων γονιών και ζούσα με την μητέρα μου. Μετά από λίγο μετακόμισα στην Μελβούρνη όπου μπορούσα να είμαι λεσβία και ελεύθερη», σημειώνει σχετικά.
Η Kat αντιλήφθηκε τη διαδικασία του coming out ως κάποιου τύπου ευθύνη την οποία έπρεπε να αναλάβει αν ήθελε να είναι ειλικρινής απέναντι στην εαυτή της. Κάποιο απόγευμα λοιπόν, ενώ βρισκόταν στο πατρικό της με την τότε κοπέλα της, αποφάσισε να το πει στην μητέρα της. «Σκέφτηκα: ‘Απλά δεν με νοιάζει τίποτα, θα το πω στην μητέρα μου’. Της είπα: ‘Ξέρεις, μαμά, δεν είναι απλά φίλη μου, είμαστε μαζί’. Η αντίδραση ήταν η κλασική», είπε καθώς μοιραζόταν τη μνήμη της.
Εκφοβισμός
«Δεν μπορώ να πω πως έχω υποστεί εκφοβισμό. Ωστόσο η πιο ενοχλητική φράση, που συχνά προερχόταν από το οικογενειακό μου περιβάλλον ήταν εκείνο το απαράδεκτο: ‘Δεν είσαι λεσβία, απλά δεν έχεις γνωρίσει ακόμα τον κατάλληλο άντρα’. Όταν ξεκίνησα να μιλάω ανοιχτά για την ταυτότητά μου δέχτηκα αρκετά άσχημα σχόλια στα socialmedia. Τα περισσότερα ήταν παραλλαγές του: ‘Χρειαζόμαστε greekbabes. Σταμάτα επιτέλους να είσαι λεσβία’. Στην αρχή ένιωθα άσχημα. Τώρα νιώθω άσχημα γι’ αυτούς που γράφουν τέτοια σχόλια», σημειώνει.
Στην Αυστραλία οι ομόφυλοι γάμοι είναι νόμιμοι εδώ και χρόνια (2017). Η Kat ως έφηβη είχε έντονη σχέση με την ορθόδοξη εκκλησία. «Όταν εγκαταστάθηκα στην Μελβούρνη, επιχείρησα να επισκεφτώ μια εκκλησία. Μετά το τέλος της λειτουργίας άκουσα τον παπά να λέει πως δεν θα δεχτεί τους ομόφυλους γάμους, πως ο γάμος είναι θεσμός που αφορά την ένωση ενός άντρα και μιας γυναίκας αποκλειστικά. Ένιωσα βαθιά πληγωμένη. Σταμάτησα να πηγαίνω στην Εκκλησία. Αυτό με πλήγωσε πιο πολύ από όλα τα κακοποιητικά σχόλια που έχω ακούσει. Πριν από αυτό ένιωθα μέλος της κοινότητας μου πηγαίνοντας στην εκκλησία. Μετά από αυτό ένιωσα εντελώς περιθωριοποιημένη μέσα στην ίδια μου την κοινότητα», λέει περιγράφοντας τις ψυχικές επιπτώσεις της κανονικοποιημένης ρητορικής μίσους από πλευράς κληρικών.
Η «ελληνική» υποτίμηση των ΛΟΑΤΚΙ+ οικογενειών και η εκφορά ρατσιστικής ρητορικής φαίνεται να εκφεύγει των εθνικών μας συνόρων. Η ταύτιση του ελληνισμού με την ορθοδοξία φαίνεται να έχει συμβάλει καθοριστικά σε αυτό. «Το να υποτιμά η εκκλησία σου τις ΛΟΑΤΚΙ+ οικογένειες, είναι ηλίθιο. Τι πάει να πει πως οι πολύχρωμες οικογένειες υπολείπονται των πυρηνικών- ετεροκανονικών; Δηλαδή είναι αφύσικες και οι μονογονεϊκές οικογένειες; Πόσες φορές έχουμε ακούσει για ετεροκανονικούς γονείς που κακοποιούν τα παιδιά τους. Για να αποκτήσει παιδί μια ΛΟΑΤΚΙ+ οικογένεια καταβάλει τεράστια προσπάθεια, και μόνο αυτή η προσπάθεια σημαίνει μεγάλη επιθυμία».
Αντί επιλόγου
Μια ματιά στον λογαριασμό του Instagram tης Kat αρκεί για να αποκαλύψει το πολυσύνθετο της ταυτότητάς της. Το περιεχόμενο του λογαριασμού της δεν είναι παρά το κράμα της ανοιχτά ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητάς της και του μεταναστευτικού της προφίλ. Αυτή την περίοδο ασχολείται με το αποτύπωμα της ελληνικής διασποράς στην Αυστραλία επικεντρώνοντας στις προφορικές αφηγήσεις της πρώτης γενιάς μεταναστών.