Μια από τις σημαντικότερες τομές που εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) αφορά την οδήγηση χωρίς δίπλωμα. Μια παραβατική συμπεριφορά που μέχρι τώρα αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως τυπική παράβαση παρά ως πραγματική απειλή για την ασφάλεια των πολιτών.
Παρότι η οδήγηση χωρίς δίπλωμα αποτελεί ποινικό αδίκημα, στην πράξη οι προβλεπόμενες διαδικασίες δεν εφαρμόζονταν. Το αυτόφωρο δεν τηρούνταν, οι υποθέσεις παραπέμπονταν στο ακροατήριο με καθυστέρηση μηνών και σχεδόν πάντα οι κατηγορούμενοι αθωώνονταν, έχοντας εν τω μεταξύ εκδώσει ή ανακτήσει την άδειά τους.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα σύστημα που αποθάρρυνε την αστυνόμευση και συντηρούσε την εντύπωση ότι «τίποτα δεν συμβαίνει» – ακόμη και όταν τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας βάζει τέλος σε αυτή την κατάσταση. Για πρώτη φορά, προβλέπεται ξεκάθαρη, άμεση και εφαρμόσιμη διαδικασία:
● Ο εισαγγελέας συντάσσει άμεσα κατηγορητήριο.
● Επιβάλλεται χρηματική ποινή από 2.000 έως 40.000 ευρώ.
● Προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 1 έτος.
● Το όχημα παροπλίζεται.
● Αν υπάρξει τροχαίο συμβάν με τραυματισμό ή θάνατο, η ποινή φτάνει έως και 20 έτη κάθειρξη, βάσει του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.
