Με έντονο τρόπο καταδικάζει το Ιράν, το κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ και οι ομόλογοί τους του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) μετά τη συνάντησή τους, χθες Πέμπτη στο Μπαχρέιν, χαρακτηρίζοντάς το «παρεμβατικό, ανεύθυνο και προκλητικό».
Σε επίσημη ανακοίνωσή του, το ιρανικό Υπουργείο Εξωτερικών απορρίπτει την διακηρυγμένη «διαρκή δέσμευση» της Ουάσιγκτον για την ασφάλεια των κρατών-μελών του GCC, χαρακτηρίζοντάς την «κενή ρητορική» και υπογραμμίζει ότι η αμερικανική στρατιωτική παρουσία αποτελεί πηγή αστάθειας και διχασμού στην περιοχή.
Σύμφωνα με το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών, η πρόσφατη χρήση στρατιωτικών βάσεων και εγκαταστάσεων περιφερειακών χωρών κατά τη διάρκεια των αμερικανικών και ισραηλινών επιθέσεων εναντίον του Ιράν αποδεικνύει ότι η Ουάσιγκτον δεν υπολογίζει την ασφάλεια των εταίρων της.
The Iranian Foreign Ministry strongly criticized the joint statement issued on 25 June 2026 by US Secretary of State Marco Rubio and the foreign ministers of the Gulf Cooperation Council (GCC), describing its as interventionist, irresponsible, and provocative. Tehran warned… pic.twitter.com/aKXlaA97AD
— The Cradle (@TheCradleMedia) June 26, 2026
Στο πλαίσιο αυτό, η Τεχεράνη καλεί τα κράτη της περιοχής που παραχώρησαν έδαφος και υποδομές κατά τη διάρκεια της επίθεσης να αναθεωρήσουν τη στάση τους, υπενθυμίζοντας τις υποχρεώσεις τους βάσει του διεθνούς δικαίου και των κανόνων καλής γειτονίας, οι οποίοι απαγορεύουν τη διευκόλυνση εχθρικών ενεργειών τρίτων κατά του Ιράν.
Παράλληλα, το Ιράν απορρίπτει για μια ακόμα φορά τις κατηγορίες σχετικά με το ειρηνικό, όπως το χαρακτηρίζει, πυρηνικό του πρόγραμμα, κάνοντας λόγο για κατασκευασμένα επιχειρήματα των ΗΠΑ και του Ισραήλ, ενώ καλεί τα κράτη του GCC να συνεργαστούν για τη δημιουργία μιας ζώνης ελεύθερης από πυρηνικά όπλα στη Δυτική Ασία.
🔴 Khatam al-Anbiya Central Headquarters:
— Press TV 🔻 (@PressTV) June 26, 2026
🔺 The presence of Israeli military aircraft in the airspace of some neighboring countries en route to Iran is a dangerous act and a direct threat to the Islamic Republic of Iran. pic.twitter.com/BR7DUhIKqz
Η Τεχεράνη καταδικάζει, επίσης, τις αναφορές του ανακοινωθέντος στις πυραυλικές δυνατότητες και τα drones της, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν θα επιδείξει «την παραμικρή επιείκεια» σε ζητήματα που αφορούν την κυριαρχία και τη στρατιωτική της αποτροπή και επικρίνει το GCC για την υιοθέτηση της αμερικανικής και ισραηλινής ρητορικής που παρουσιάζει τις παλαιστινιακές και λιβανέζικες οργανώσεις αντίστασης ως «πληρεξουσίους του Ιράν», καταγγέλλοντας ότι ο μοναδικός «πληρεξούσιος» στην περιοχή είναι το Ισραήλ.
Αναφορικά με τα Στενά του Ορμούζ, το Ιράν αποδίδει τα τελευταία προβλήματα στην ναυσιπλοΐα στις στρατιωτικές ενέργειες των ΗΠΑ και του Ισραήλ, κατηγορώντας ορισμένα περιφερειακά κράτη για συνένοχη στάση. Το Υπουργείο επαναλαμβάνει ότι τα Στενά εμπίπτουν στα χωρικά ύδατα του Ιράν και του Ομάν και ότι η διαχείριση της ναυσιπλοΐας διέπεται από το Άρθρο 5 του πρόσφατα υπογραφέντος μνημονίου συνεννόησης για τον τερματισμό των εχθροπραξιών. Κατέληξε δε καλώντας τα μέλη του GCC να επαναξιολογήσουν την προσέγγισή τους, επιμένοντας ότι η συλλογική ασφάλεια μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της συνεργασίας, χωρίς ξένες παρεμβάσεις.
Η ιρανική αντίδραση ακολουθεί το κάλεσμα που απηύθυναν την Πέμπτη οι ΗΠΑ και οι χώρες του GCC για την επαναλειτουργία των Στενών του Ορμούζ, υπογραμμίζοντας ότι η ελεύθερη ναυσιπλοΐα στο στρατηγικό πέρασμα παραμένει «ζωτικής σημασίας» για την περιφερειακή και παγκόσμια ασφάλεια.
Στο κοινό ανακοινωθέν τους μετά την υπουργική σύνοδο στη Μανάμα, οι δύο πλευρές έδωσαν έμφαση στην «ελεύθερη, χωρίς όρους και περιορισμούς ναυσιπλοΐα», συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος διέλευσης βάσει του διεθνούς δικαίου, απορρίπτοντας «οποιαδήποτε διόδια, τέλη ή απόπειρες επιβολής ελέγχου» στα Στενά.
Οι υπουργοί υπογράμμισαν επίσης την ανάγκη διατήρησης της ενότητας καθώς οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ιράν κινούνται προς έναν πιο μόνιμο τερματισμό των εχθροπραξιών, επαναδιατυπώνοντας τον κοινό στόχο να αποτραπεί η ανάπτυξη ή απόκτηση πυρηνικών όπλων από το Ιράν.
Χαιρέτισαν το πρόσφατο μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, αναγνωρίζοντας τον μεσολαβητικό ρόλο του Πακιστάν και του Κατάρ. Ωστόσο, διευκρίνισαν ότι εμπόριο και επενδύσεις με το Ιράν θα τελούν «υπό αίρεση» αναλόγως της συμμόρφωσης της Τεχεράνης με τους όρους και την τελική συμφωνία, καθώς και της παύσης της «αποσταθεροποιητικής συμπεριφοράς» της.
