Σειρά αραβικών κρατών προχώρησε σε έντονη καταδίκη της επίθεσης με ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον του Μπαχρέιν, χαρακτηρίζοντας το συμβάν ως κατάφωρη παραβίαση της εθνικής κυριαρχίας του βασιλείου και σοβαρό πλήγμα στις προσπάθειες για την άμβλυνση των περιφερειακών εντάσεων.
Οι αντιδράσεις εκδηλώθηκαν μέσω επίσημων ανακοινώσεων από τα Υπουργεία Εξωτερικών της Ιορδανίας, του Κουβέιτ, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Κατάρ, αμέσως μετά τη γνωστοποίηση του πλήγματος από το Μπαχρέιν.
Πρόκειται για το πρώτο σοβαρό στρατιωτικό επεισόδιο μετά τις 18 Ιουνίου, οπότε η Ουάσινγκτον και η Τεχεράνη είχαν υπογράψει σχετικό μνημόνιο συνεννόησης. Από την πλευρά του, το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) ανακοίνωσε ότι στοχοποίησε αμερικανικές θέσεις στην περιοχή, ως απάντηση σε αεροπορικά πλήγματα που είχαν πραγματοποιήσει νωρίτερα οι ΗΠΑ εναντίον ιρανικών στόχων, έπειτα από επίθεση που είχε δεχθεί εμπορικό πλοίο στα Στενά του Ορμούζ.
US assaults on Iranian coastal facilities violate war-end MoU: Tehranhttps://t.co/sv7zqSYURJ pic.twitter.com/pRu60D2SME
— IRNA News Agency ☫ (@IrnaEnglish) June 27, 2026
Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έκαναν λόγο για «ιρανική επιθετικότητα» που απειλεί την ασφάλεια και τη σταθερότητα, εκφράζοντας την πλήρη αλληλεγγύη τους στο Μπαχρέιν. Το Κουβέιτ χαρακτήρισε την επίθεση «εγκληματική» και προειδοποίησε ότι η συνεχιζόμενη κλιμάκωση υπονομεύει τη διεθνή ειρήνη, ενώ η Ιορδανία έκανε λόγο για βάναυση παραβίαση του διεθνούς δικαίου. Αντίστοιχα, το Κατάρ τόνισε την ανάγκη να αποφευχθεί η περαιτέρω στρατιωτική αντιπαράθεση, καλώντας τις εμπλεκόμενες πλευρές να δώσουν προτεραιότητα στον διάλογο και τη διπλωματία, αξιοποιώντας το πρόσφατο μνημόνιο συνεργασίας ΗΠΑ-Ιράν.
«Όχι» των Φρουρών της Επανάστασης σε δίαυλο επικοινωνίας με την Ουάσινγκτον
Η νέα αυτή ανάφλεξη συμπίπτει με τη δημόσια άρνηση του Ιράν να αποδεχθεί τη δημιουργία μιας άμεσης στρατιωτικής «τηλεφωνικής γραμμής» με τις ΗΠΑ για τη διαχείριση της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, πρόταση που είχε σχεδιαστεί από την Ουάσινγκτον για την αποφυγή «ατυχημάτων».
Ο εκπρόσωπος του IRGC, Χοσεΐν Μοχεμπί, υποβάθμισε τις σχετικές αναφορές περί συμφωνίας, χαρακτηρίζοντας τους ισχυρισμούς των Αμερικανών αξιωματούχων ως «εντελώς ψευδείς» και προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν ιρανικό έδαφος και δεν αφορούν τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η ιρανική αυτή διάψευση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις πρόσφατες δηλώσεις του Αμερικανού Αντιπροέδρου, Τζ. Ντ. Βανς, ο οποίος είχε προαναγγείλει τη δημιουργία ενός διαύλου επικοινωνίας μεταξύ της CENTCOM και του IRGC στη Ντόχα, μετά από διπλωματικές επαφές στην Ελβετία.
Iran-US communication line in Hormuz political, not military; transit rules unchanged: Sourcehttps://t.co/0shDfpolPP
— Press TV 🔻 (@PressTV) June 27, 2026
Ωστόσο, πηγή ασφαλείας επιβεβαίωσε στο Press TV, υπό τον όρο της ανωνυμίας, ότι πράγματι έχει δημιουργηθεί μια γραμμή επικοινωνίας μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ για το Στενό του Ορμούζ, διευκρινίζοντας όμως ότι ο συγκεκριμένος δίαυλος είναι αμιγώς πολιτικού χαρακτήρα. Η ίδια πηγή ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται για γραμμή στρατιωτικού συντονισμού, ούτε περιλαμβάνει απευθείας σύνδεση με τις ένοπλες δυνάμεις της Ισλαμικής Δημοκρατίας.
Παράλληλα, υπογραμμίστηκε ότι η λειτουργία αυτού του πολιτικού διαύλου δεν συνεπάγεται καμία απολύτως συνεννόηση με τις ΗΠΑ όσον αφορά τη διέλευση των πλοίων από το στρατηγικής σημασίας πέρασμα, καθώς οποιαδήποτε διέλευση πρέπει να πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω των θαλάσσιων οδών που έχει ορίσει επίσημα η Τεχεράνη, βάσει των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.
