Έγραφο – βόμβα σχετικά με την αυθαίρετη επέμβαση σφράγισης του θεάτρου Εμπρός, αφήνει έκθετους την Ελληνική Αστυνομία, την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ) και φυσικά την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία δεν έχει κάνει καμία δημόσια τοποθέτηση για το θέμα.
Το έγγραφο ήρθε σε γνώση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, κατά την τελευταία συνεδρίαση, μετά από ενημέρωση που παρείχε ο Πέτρος Κωνσταντίνου (ΑΝΤΑΡΣΥΑ), καθώς είχε καταθέσει σχετικό ερώτημα στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων.
Σύμφωνα με το έγγραφο “στις 19.05.2021 ενημερώθηκε τηλεφωνικά” η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων από πολίτη ότι “εκτελούνται εργασίες στο ακίνητο επί των οδών Κατσικογιάννη και Ρήγα Παλαμήδου, στην περιοχή Ψυρρή του Δήμου Αθηναίων”.
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων επιβεβαιώνει ότι “αυθημερόν διενεργήθηκε αυτοψία από υπάλληλό της”, κατά την οποία διαπιστώθηκε ότι ο περιβάλλων χώρος του κτηρίου (πλατεία Αγίων Αναργύρων – Κατσικογιάννη – Ρήγα Παλαμήδου) είχε αποκλειστεί από την Ελληνική Αστυνομία, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η προσέγγιση του μνημείου.
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι ενώ η υπάλληλος επιχείρησε να ενημερώσει την Αστυνομία για το καθεστώς προστασίας του κτηρίου -καθότι από το 1989 έχει κηρυχθεί ιστορικό διατηρητέο, “ο επικεφαλής της επιχείρησης (καθ’ υπόδειξη των αστυνομικών) την πληροφόρησε ότι ήταν σε εξέλιξη επιχείρηση της Ελληνικής Αστυνομίας και δεν της επετράπη η διέλευση”.
Σύμφωνα με το έγγραφο “ο επικεφαλής της επιχείρησης την ενημέρωσε ότι σχετική δικογραφία υπάρχει στην Εισαγγελία καθώς και ότι ο φερόμενος ιδιοκτήτης είναι ενήμερος” Να σημειωθεί ότι το κτήριο ανήκε στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και ακολούθως μεταβιβάστηκε στη μετεξέλιξη της ΚΕΔ, δηλαδή στην ΕΤΑΔ Α.Ε.
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι: “Παρότι ζητήθηκαν τα στοιχεία του επικεφαλής από την υπάλληλο της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων για την ενημέρωση του προϊσταμένου της Υπηρεσίας, αυτά δεν της γνωστοποιήθηκαν. Από μακροσκοπική παρατήρηση διαπιστώθηκε ότι εκτελούντο εργασίες τοίχισης των ανοιγμάτων της στάθμης ισογείου με τσιμεντόλιθους”.
Εξαιτίας των δημοσιευμάτων που είχαν κατακλύσει τον Τύπο στις 24/5 η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων “ενημερώθηκε ότι εκτελούνται επιπλέον εργασίες στο κτήριο και διενεργήθηκε εκ νέου αυτοψία από τον αναπληρωτή προϊστάμενο της Υπηρεσίας και υπάλληλο της ίδιας Υπηρεσίας, κατά την οποία διαπιστώθηκε ότι κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εκτελούνταν ήδη εργασίες ηλεκτροσυγκόλλησης μεταλλικών ράβδων στη μεταλλική θύρα, επί της οδού Ρήγα Παλαμήδου, ώστε να αποκλειστεί η είσοδος στο κτήριο”.
Ακολούθως, η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων ζήτησε ενημέρωση από την Εισαγγελία Αθηνών, τον Δήμο Αθηναίων και τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής αφενός “για τυχόν ενέργειες τρίτων που προκαλούν άμεση ή έμμεση βλάβη στο κτήριο”, αφετέρου “για το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς του κτηρίου, προκειμένου να δρομολογήσει αρμοδίως τυχόν ενέργειες, στο πλαίσιο των προστατευτικών διατάξεων του Ν.3028/2002”.
Στο ίδιο έγγραφο της, η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων επικαλείται τη σχετική νομοθεσία, που έχει σκοπό την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς, και ταυτόχρονα περιγράφει τις υποχρεώσεις νομέων και κατόχων ακινήτων μνημείων. Εκεί αναφέρεται ρητά λοιπόν ότι “ο κύριος ή ο νομέας μνημείου υποχρεούται να μεριμνά για την άμεση εκτέλεση των εργασιών συντήρησης, στερέωσης ή προστασίας ετοιμόρροπου μνημείου χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, με δική του δαπάνη και υπό την εποπτεία και τις υποδείξεις της Υπηρεσίας (…)”. Στην προκειμένη περίπτωση, ο κύριος ή νομέας μνημείου είναι η ΕΤΑΔ Α.Ε. και προφανώς προκύπτουν ευθύνες για την αποδεδειγμένα παράνομη σφράγιση του θεάτρου Εμπρός…
Την ίδια ώρα, η δέσμευση του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη ότι έχει δρομολογήσει να αναλάβει ο δήμος υπό μορφή παραχώρησης από την ΕΤΑΔ τη διαχείριση του θεάτρου Εμπρός μπορεί να καθησυχάζει, αλλά προκύπτουν σειρά ζητημάτων για την προστασία του κτηρίου.
Μία ανάσα ελευθερίας στο κέντρο της πόλης
Κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1930, το ιστορικό (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989) κτήριο λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας και από το 1988 ώς το 2007 ως στέγη του Θεατρικού Οργανισμού “Μορφές” και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου “Εμπρός”.
Εγκαταλελειμμένο και κλειστό επί πέντε σχεδόν χρόνια, επανενεργοποιήθηκε ως κατάληψη τον Νοέμβρη του 2011 με πρωτοβουλία της ομάδας καλλιτεχνών “Κίνηση Μαβίλη” και με τη συμμετοχή και στήριξη της Κίνησης Κατοίκων Ψυρρή καθώς και άλλων καλλιτεχνών και θεωρητικών από τον χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών.
Από το 2011, εκατοντάδες καλλιτέχνες παρουσίασαν αφιλοκερδώς & με ελεύθερη είσοδο 400 διαφορετικά θεατρικά έργα σε περισσότερες από 2000 παραστάσεις. Έγιναν συναυλίες 450 συγκροτημάτων, εκδηλώσεις ενίσχυσης αυτοοργανωμένων εγχειρημάτων, κινηματικών πρωτοβουλιών και καλλιτεχνικών ομάδων, πάνω από 300 ομιλίες και διαλέξεις για όλα τα ζητήματα της καθημερινότητας. Εκατοντάδες συνελεύσεις, εκθέσεις, φεστιβάλ ποίησης, λογοτεχνίας, εργαστήρια, μια θάλασσα συναντήσεων και δημιουργίας, μια ανάσα ελευθερίας και έκφρασης στο κέντρο της πόλης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει τη Μενδώνη για “συνεργεία στο πολιτιστικό έγκλημα”
Σε κοινή ανακοίνωσή τους, η Σία Αναγνωστοπούλου και ο Πάνος Σκουρολιάκος, τομεάρχης και αναπληρωτής τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, καταγγέλλουν την υπουργό Πολιτισμού “για συνέργεια στο πολιτιστικό έγκλημα”, καθώς “για μια ακόμα φορά μετακυλίει με ευκολία τις ευθύνες της σε άλλους, ενώ εξακολουθεί να κρύβεται πίσω από τις υπηρεσίες του υπουργείου”, μια και “αγνοεί, προφανώς, πως λάθη και παραλείψει των υηρεσιακών οργάνων βαραίνουν την ίδια”.
Δίνοντας στη δημοσιότητα την απάντηση του υπουργείου στην καταγγελία τους για το σφράγισμα του θεάτρου, όπου το ΥΠΠΟΑ επικαλείται το ότι δεν επετράπη στην αρμόδια υπάλληλό του να προσεγγίσει το θέατρο την ημέρα της αστυνομικής επιχείρησης, οι τομεάρχες ρωτούν την υπουργό “ποιες ήταν οι δικές της ενέργειες όταν πληροφορήθηκε την επιχείριση της αστυνομίας” και τη φέρνουν προ των ευθυνών της, δεδομένου ότι ούτε επικοινώνησε “ως όφειλε” με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον Δήμο Αθηναίων και κάθε αρμόδια Αρχή, όπως και δεν φρόντισε να στείλει μεγαλύτερο κλιμάκιο για αυτοψία. “Το Θέατρο Εμπρός δεν σφραγίστηκε λόγω της επιτελικής ασυνεννοησίας” επισημαίνουν οι τομεάρχες υπογραμμίζοντας ότι “αυτή η κυβέρνηση έχει κάθε συμφέρον να φιμώσει και να χτίσει συμβολικά και κυριολεκτικά όλες τις εισόδους πρόσβασης στο πολιτισμικό κεφάλαιο που εμπεριέχει”.
Πηγή: avgi.gr