ΑΘΗΝΑ
22:48
|
04.11.2024
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται τα τελευταία 24ωρα η επιχείρηση ανασυγκρότησης της καταρρακωμένης δημόσιας εικόνας της υπουργού Πολιτισμού.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται τα τελευταία 24ωρα μια εκτεταμένη επιχείρηση ανασυγκρότησης της καταρρακωμένης δημόσιας εικόνας της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Η προσπάθεια αυτή, ενορχηστρωμένη από την ίδια και το επικοινωνιακό της επιτελείο, έρχεται να επουλώσει τα τραύματα της τελευταίας περιόδου από το κύμα οργής και αγανάκτησης που ξεσήκωσαν οι χειρισμοί και η συμπεριφορά της στο ζήτημα των μέτρων στήριξης του καλλιτεχνικού κόσμου.

Ξεναγώντας τον Μητσοτάκη στην Πινακοθήκη

Στο εγχείρημα αυτό επιστρατεύτηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για να φανεί προφανώς προς τα έξω πως συνεχίζει να στηρίζει την υπουργό του, σε μια περίοδο που τα δημοσιεύματα για επικείμενο ανασχηματισμό, ο οποίος θα βρει την Λίνα Μενδώνη εκτός κυβερνητικού σχήματος, δεν λένε να κοπάσουν. Έτσι, ο πρωθυπουργός δέχτηκε να περιηγηθεί και να ξεναγηθεί στο εργοτάξιο της Εθνικής Πινακοθήκης, χωρίς κάποιον προφανή λόγο που να συνδέεται με την πορεία των εργασιών επέκτασης ενός σημαντικού χώρου πολιτισμού.

Κεντρικά πρόσωπα στην ξενάγηση αυτή ήταν, ασφαλώς, η αειθαλής και αναντικατάστατη, όπως φαίνεται, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, καθώς και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Αμφότερες οι ξεναγοί του πρωθυπουργού γνωρίζουν καλά (καλύτερα από οιονδήποτε) τις περιπέτειες της Εθνικής Πινακοθήκης, που έκλεισε για το κοινό το 2013, με προοπτική να ανοίξει εκ νέου το 2015, ενώ τώρα το άνοιγμά της προγραμματίζεται για την 25η Μαρτίου 2021.

Η κ. Λαμπράκη-Πλάκα, η μόνη επικεφαλής δημόσιου οργανισμού επί 28 συναπτά έτη, έχοντας επιβιώσει ακόμη και της μεγάλης κλοπής γνωστού έργου του Πικάσο, για την οποία οκτώ χρόνια μετά δεν έχουν αποδοθεί ευθύνες, ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για την πορεία των έργων.

Η κ. Μενδώνη, από την πλευρά της, επισήμανε στον πρωθυπουργό διάφορες λεπτομέρειες του νέου κτιρίου, από τους χώρους αποθήκευσης των έργων τέχνης μέχρι το εστιατόριο με την ανεμπόδιστη θέα στην Ακρόπολη, την “creme de la creme”, όπως τόνισε η υπουργός, σύμφωνα με το ρεπορτάζ

Με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην Ακρόπολη

Άριστη επικοινωνιακή ευκαιρία ήταν για την Λίνα Μενδώνη και το άνοιγμα για το κοινό, μετά από δύο μήνες, των αρχαιολογικών χώρων ανήμερα της 18ης Μαΐου, Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν ειδικά στην βράχο της Ακρόπολης των Αθηνών, τον οποίο επισκέφτηκε την πρώτη μέρα της επαναλειτουργία του η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, συνοδευόμενη από την υπουργό Πολιτισμού, αλλά και την ειδική άμισθη σύμβουλο επικοινωνίας της τελευταίας, την κ. Άννα Παναγιωταρέα, που είχε περίπου δύο μήνες να εμφανιστεί δημόσια.

Η αλήθεια είναι πως η υπουργός Πολιτισμού είχε δυσκολευτεί πολύ να αποφασίσει το κλείσιμο των αρχαιολογικών χώρων, στο οποίο συνομολόγησε τελικά υπό την πίεση των εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού και μάλιστα επικαλούμενη όχι λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, αλλά… έλλειψη του αναγκαίου φυλακτικού προσωπικού!

Για να ξανανοίξουν, λοιπόν, τώρα οι χώροι επιστράτευσε φυλακτικό προσωπικό από άλλες υπηρεσίες του υπουργείου, καθώς, όπως καταγγέλλει ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων του υπουργείου: “Δεκάδες συναδέλφων μετακινούνται (κάποιοι μετακινούνται από Μουσεία τα οποία θα πρέπει να μπουν σε φάση προετοιμασίας για το άνοιγμα τον Ιούνιο), για καλύψουν κενά, που πρακτικά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν, καθώς η πολιτική ηγεσία πριν από λίγες ημέρες, ενώ γνώριζε, ότι τα τεχνικά στοιχεία των προκηρύξεων για την πρόσληψη του αναγκαίου ΙΔΟΧ [ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, δηλ. συμβασιούχοι] προσωπικού ήταν έτοιμα από τις υπηρεσίας, «πάγωσε» την διαδικασία, για να αντιληφθεί αμέσως μετά, ότι πρέπει να την ξεπαγώσει και να προχωρήσουν οι προκηρύξεις. Με τις παλινωδίες αυτές και καθώς δεν υπήρξε έγκαιρος προγραμματισμός, όπως γίνεται κάθε χρόνο, η λύση που προκρίθηκε το μόνο που δημιουργεί είναι αναστάτωση σε υπηρεσίες και συναδέλφους καθώς κλήθηκαν δεκάδες εργαζόμενοι να μετακινηθούν, για να εξυπηρετηθεί το πρόχειρο σχέδιο του ανοίγματος αρχαιολογικών χώρων με διευρυμένο ωράριο από τις 18 Μαΐου κι όχι, όπως είναι λογικό, από όταν θα προσληφθεί το αναγκαίο ΙΔΟΧ προσωπικό”.

Ο Σύλλογος, στην ανακοίνωσή του, κάνει ευθέως λόγο για “επικοινωνιακά σόου” της υπουργού, την οποία κατηγορεί πως “αδιαφορεί επί της ουσίας όχι μόνο για τον σύγχρονο πολιτισμό αλλά και για τα θέματα της πολιτιστικής κληρονομιάς”.

Γύρω από την Ακρόπολη, πάντως και πίσω από τις τηλεοπτικές κάμερες της επανόδου στην “νέα κανονικότητα”, συνεχίζουν να πονοκεφαλιάζουν την επονομαζόμενη και “υπουργό Ακροπόλεως” δύο σημαντικά θέματα.

Το πρώτο σχετίζεται με το θέμα του ύψους των κτιρίων που περιβάλλουν το μοναδικό μνημείο του κλασικού κόσμου, ζήτημα που παραμένει ανοιχτό μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Μάλιστα, στις 19 Μαΐου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβουλίου (ΚΑΣ) θα ασχοληθεί με το θέμα “Έγκριση ή μη σχεδίου Ειδικού Προεδρικού Διατάγματος καθορισμού υψών εντός οριοθετημένης περιοχής που περιβάλλει την Ακρόπολη και ειδικότερα εντός της περιοχής Μακρυγιάννη/Κουκάκι”. Οι χειρισμοί της προηγούμενης περιόδου, από την πλευρά της Λίνας Μενδώνη, στοιχειοθετούν, όπως φαίνεται, σαφέστατες ενδείξεις για μεθόδευση, η οποία τίθεται εν νέου στο μικροσκόπιο

Το δεύτερο θέμα που θα υποχρεώσει, αργά ή γρήγορα, την υπουργό τα πάρει θέση είναι η καταγγελία για το επικίνδυνο ικρίωμα που έχει στηθεί στο βόρειο τείχος της Ακρόπολης, θέμα που θα έχει συνέχεια με απρόβλεπτες διαστάσεις.

Το μέτωπο του σύγχρονου πολιτισμού

Το κύριο μέτωπο αντιπαράθεσης, ωστόσο που έφθειρε ταχύτατα (και για πολλούς ανεπανόρθωτα) το υπουργικό προφίλ της Λίνας Μενδώνη, εκείνο των μέτρων για την ενίσχυση του πληττόμενου καλλιτεχνικού κόσμου, δεν φαίνεται να μπορεί ακόμη να το διαχειριστεί. Όχι μόνον επί της ουσίας αλλά ούτε και επικοινωνιακά.

Ήδη, τα σωματεία του καλλιτεχνικού χώρου προετοιμάζονται για την νέα μεγάλη τους κινητοποίηση στις 21 Μαΐου, Παγκόσμια Μέρα Πολιτισμού, ενώ νέο γύρο αντιπαραθέσεων προκάλεσαν τα πολλά λάθη και οι προχειρότητες που διαπιστώθηκαν στο πολυδιαφημισμένο από την υπουργό Μητρώο Καλλιτεχνών.

Απέναντι σε αυτό το μέτωπο η υπουργός Πολιτισμού επιστράτευσε όσα μέσα ενημέρωσης μπόρεσε, αναλαμβάνοντας καταρχήν η ίδια να απαντήσει σε όσα της προσάπτονται, με συνέντευξή της στην Athens Voice. Εκεί, ωστόσο, υπέπεσε σε νέο ατόπημα, προσβλητικό αυτή τη φορά για τον Φοίβο Δεληβοριά. Σε ερώτηση για την κριτική που της άσκησε ο γνωστός καλλιτέχνης και πρόεδρος της ΕΔΕΜ, της ένωσης των δημιουργών για τα πνευματικά δικαιώματα, απάντησε το εξής: “Εγώ χαίρομαι που ο Φοίβος Δεληβοριάς έχει αναλάβει τη μουσική σε παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, που θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο”, υπονοώντας πως, τρόπον τινά ο καλλιτέχνης έχει εξασφαλιστεί οικονομικά με κρατικό χρήμα.

Η απάντηση του καλλιτέχνη υπήρξε άμεση: δήλωσε την απόσυρσή του από την συγκεκριμένη παράσταση, ενώ η νέα εμπλοκή προκάλεσε νέο κύμα αρνητικών για την υπουργό δημοσιευμάτων.

Στα δημοσιεύματα αυτά, αλλά και στον καλλιτέχνη, ανέλαβε να απαντήσει, παριστάνοντας πως δεν κατάλαβε τον υπαινιγμό της υπουργού, (ποιος άλλος;) η προσωπική αγιογράφος της Λίνας Μενδώνη, Αγγελική Κώττη που από πολλούς θεωρείται, άλλωστε, η αυθεντική φωνή της υπουργού. Θυμίζουμε πως την υπεράσπιση της Αγγελικής Κώττη προς την υπουργό Πολιτισμού για το ζήτημα της προσβλητικής της στάσης απέναντι στον Σταύρο Ξαρχάκο, είχε καυτηριάσει σε κείμενό του και ο Νότης Μαυρουδής.

Ρόλο υπερασπιστή της υπουργού Πολιτισμού ανέλαβε ασμένως και ο γνωστός δημοσιογράφος Βασίλης Σκουρής, μιλώντας για άδικη επίθεση που δέχεται η Λ. Μενδώνη και αναπαράγοντας πλήρως την επιχειρηματολογία της.

Το ενδιαφέρον στην περίπτωση αυτή έγκειται στο ότι ο ίδιος δημοσιογράφος, την ακριβώς προηγούμενη ημέρα είχε δημοσιεύσει στο ίδιο ηλεκτρονικό μέσο συνέντευξη που του παραχώρησε η Όλγα Κεφαλογιάννη. Εκεί, η Όλγα Κεφαλογιάννη αφήνει αιχμές κατά της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, σημειώνοντας: “Μια χώρα σαν την Ελλάδα, όχι τώρα, πάντα θα έλεγα, πρέπει να στηρίζει με τον πιο άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο τον πολιτισμό της. Και να δείχνει αγάπη και κατανόηση σε όλο αυτό τον πολύχρωμο χώρο δημιουργίας και προσφοράς. Δεν είναι εύκολη η «εξίσωση», σε καμία περίπτωση. Δεν εξωραΐζω τις δυσκολίες, γνωρίζω καλά ότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Προσπαθώ όμως να ορίσω ένα χώρο αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Χωρίς αυτήν, δεν γίνεται δουλειά”.

Όπως και να χει, την άποψη της κ. Κώττη και του κ. Σκουρή δεν φαίνεται να συμμερίζονται πολλοί. Περιοριζόμαστε εδώ σε ένα μόνο σκωπτικό σχόλιο για την Λίνα Μενδώνη που ανάρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook ο Ευάγγελος Αντώναρος, με αφορμή την νέα υπόθεση με τον Φοίβο Δεληβοριά: “Εγώ θα την κρατούσα την εν λόγω στη θέση της. Είναι ιδανική. Δεν καταλαβαίνει πραγματικά γρυ από πολιτισμό. Όσο για πολιτική επικοινωνία -μάλλον δεν έχει ιδέα τι σημαίνει ο όρος”.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Καταδίκη για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας στον ζωγράφο και μέλος του ΔΣ του Βυζαντινού Μουσείου Μιχάλη Μαδένη

Απόφαση κόλαφος επιδικάζει στον Μιχάλη Μαδένη και στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας (ΕΒΕ) 160.000 ευρώ για αντιγραφή έργων του Γιώργου Κατσάγγελου.
Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα