Kosmodromio
2020/02/01 15:20

Νέα καταγγελία για αδιαφάνεια στις εργασίες στην Ακρόπολη

Το πηγάδι των παρατυπιών που σχετίζονται με τις εργασίες στην Ακρόπολη δεν έχει πάτο. Τα προβλήματα και οι προβληματικές αναθέσεις του υπουργείου πολιτισμού που εξέθεσε πρώτο το Kosmodromio.gr με σειρά δημοσιευμάτων για το ικρίωμα και το αναβατόριο, οδήγησαν σήμερα ομάδα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ να συντάξουν επιστολή προς τον υπουργό Οικονομικών με την οποία ζητούν να κατατεθεί δημοσίως “η ‘Σύμβαση δωρεάς’ μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του κοινωφελούς ιδρύματος ‘Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης’ για την κατασκευή και λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς για την άνοδο ατόμων με κινητικές δυσκολίες στην Ακρόπολη των Αθηνών“.

Όπώς καταγγέλλουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η συγκεκριμένη σύμβαση ύψους 1.5 εκατομμυρίου ευρώ δεν κατατέθηκε ποτέ, ενώ αντιθέτως έχει κυρωθεί από τη Βουλή άσχετη σύμβαση ύψους 800.000 ευρώ για “υπηρεσίες προβολής’.

Σχετικά με την ‘άφαντη’ σύμβαση για το αναβατόριο, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε πρόσφατα στη Βουλή: “Ναι, διεκδικήσαμε και πήραμε ιδιωτική χορηγία για να έχουμε το αναβατόριο σε πολύ μικρότερο χρόνο από αυτόν που απαιτούν οι διαδικασίες του δημοσίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν γίνεται με απόλυτα διαφανή τρόπο. Μία σύμβαση, η οποία έχει υπογραφεί και από το Υπουργείο Οικονομικών και τους αρμόδιους Υπουργούς…“.

Αναλυτικά η επιστολή των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

Αθήνα, 22 Ιουνίου 2020

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών

ΘΕΜΑ: Σχετικά με την αναφερόμενη ως «Σύμβαση δωρεάς» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του κοινωφελούς ιδρύματος “Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης” «για την κατασκευή και λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς για την άνοδο ατόμων με κινητικές δυσκολίες στην Ακρόπολη των Αθηνών».

Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ, που αναρτήθηκε στις 23.10.2019 στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου αλλά και από σχετικά δημοσιεύματα, ενημερωθήκαμε για την απόφαση του Ιδρύματος Ωνάση «να χρηματοδοτήσει την εγκατάσταση σύγχρονου ανελκυστήρα πλαγιάς (αντί του αναβατορίου), καθώς και την ανανέωση – αναβάθμιση του νυχτερινού φωτισμού» στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, ενώ σύμφωνα με το ίδιο Δελτίο Τύπου πρόκειται για κόστος που «εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει το 1,5 εκατ. Ευρώ».

Έκτοτε, δεν υπήρξε κάποια αποσαφήνιση από την κυβέρνηση για τον τρόπο που θα γίνει η προαναφερθείσα χρηματοδότηση και η δωρεά προς το Ελληνικό Δημόσιο, αν και υπήρχαν κατά καιρούς δημόσιες γενικόλογες αναφορές σε αυτήν. Πιο συγκεκριμένα, η Υπουργός Πολιτισμού, δήλωσε πρόσφατα στη Βουλή:

«Ναι, διεκδικήσαμε και πήραμε ιδιωτική χορηγία για να έχουμε το αναβατόριο σε πολύ μικρότερο χρόνο από αυτόν που απαιτούν οι διαδικασίες του δημοσίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν γίνεται με απόλυτα διαφανή τρόπο. Μία σύμβαση, η οποία έχει υπογραφεί και από το Υπουργείο Οικονομικών και τους αρμόδιους Υπουργούς…». (Βλ. τα πρακτικά της από 3.6.2020 συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αναφορά στη σύμβαση: 1:20:58).

Επιπλέον, σε διάφορες Υπουργικές αποφάσεις που σχετίζονται με το έργο αναφέρεται συχνά, ως η «από 28/2/2020 σύμβαση δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του κοινωφελούς ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» και της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.»για την κατασκευή και λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς για την άνοδο ατόμων με κινητικές δυσκολίες στην Ακρόπολη των Αθηνών» (βλ. για παράδειγμα την Απόφαση με ΑΔΑ: Ω9ΑΑ4653Π4-9ΗΤ/04.06.2020, σχετικό 9).

Ωστόσο, η εν λόγω σύμβαση δωρεάς, με ημερομηνία 28.02.2020 και αντικείμενο την κατασκευή ανελκυστήρα πλαγιάς στην Ακρόπολη των Αθηνών, δεν έχει δημοσίως κατατεθεί, ενώ η πλέον πρόσφατη σύμβαση που είναι σε γνώση μας και έχει, μάλιστα, κυρωθεί από τη Βουλή, είναι η από 17.02.2020 Σύμβαση Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του κοινωφελούς ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης» και της «ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ», με εντελώς διαφορετικό αντικείμενο και συγκεκριμένα την υλοποίηση του προγράμματος «Repositioning Greece» για την αναβάθμιση και ενίσχυση της διεθνούς εικόνας της χώρας, ύψους 800.000 ευρώ, μέσα από τέσσερα υποέργα που αναλύονται στο παράρτημα της Σύμβασης και αφορούν αποκλειστικά και μόνο υπηρεσίες προβολής (εξοπλισμοί ηλεκτρονικών υπολογιστών, ψηφιακή πλατφόρμα, ανάπτυξη στρατηγικής, έρευνες κοινής γνώμης και Δημιουργικό. Ν. 4677, ΦΕΚ 69, Α’, 20.03.2020).

Περαιτέρω, εφόσον η από 28.02.2020 προαναφερθείσα σύμβαση δωρεάς δεν έχει επισήμως δημοσιευθεί, δεν είναι σαφής και ξεκάθαρος για τους πολίτες ούτε ο βαθμός εμπλοκής των ιδιωτικών εταιρειών στην υλοποίηση ενός δημόσιου έργου σε αρχαίο μνημείο, ούτε ποιες είναι οι υποχρεώσεις και τα οφέλη του Δημοσίου και του Δωρητή αντίστοιχα, ούτε ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα, τα παραδοτέα της σύμβασης, οι εμπλεκόμενοι φορείς επίβλεψης και υλοποίησής της, ούτε καν ποιο είναι το ύψος της χρηματικής δωρεάς.

Παρόλα αυτά και ενώ δεν γνωρίζουμε καν τους επιμέρους όρους, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των συμβαλλομένων μερών, διαβάζουμε συχνά για μετάθεση του χρονοδιαγράμματος και για συνεχείς καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου, με αποτέλεσμα, φέτος, να είναι τελικά η πρώτη χρονιά από το 2004 και μετά, που δεν θα μπορεί κανένα άτομο με κινητικές δυσκολίες και καμία ημέρα του καλοκαιριού να επισκεφθεί τον Ιερό Βράχο. Παράλληλα, δε, υπάρχει πλήθος δημοσιευμάτων για την προβληματική υλοποίηση των επιμέρους εργασιών στον Ιερό Βράχο, που έχουν ήδη προκαλέσει επώνυμες καταγγελίες, επιθεώρηση του ΣΕΠΕ και εισαγγελική παρέμβαση. Ενδεικτικά:

Και: https://ecopress.gr/sepie-anichto-thema-to-epikindyno-ikr/, https://ecopress.gr/yppoa-kalodechoumeni-i-isangeliki-erevna-gia-to-ikrioma-tis-akropolis/

Επειδή η προστασία και η διαφύλαξη των μνημείων της χώρας οφείλει να ασκείται από το κράτος στο όνομα του δημοσίου συμφέροντος με διαφάνεια και λογοδοσία,

Επειδή η διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ασκείται από όσους ασκούν δημόσια εξουσία, εν ονόματι και για λογαριασμό του ελληνικού λαού,

Επειδή η υπόθεση αυτή αφορά εν γένει την πολιτική, πολιτιστική και οικονομική διαχείριση του εμβληματικότερου μνημείου της χώρας, που ταυτόχρονα αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς,

Επειδή οποιαδήποτε εργασία αφορά αρχαίο μνημείο πρέπει να διέπεται από τους όρους που θέτει η αρχαιολογική νομοθεσία και οι ειδικές διατάξεις περί «μελέτης και εκτέλεσης αρχαιολογικών εν γένει έργων»,

Επειδή οποιαδήποτε εργασία αφορά αρχαία μνημεία, νοείται παγίως ως «δημόσιο έργο», εξαιτίας του χαρακτήρα τους, ως συνταγματικώς προστατευόμενα δημόσια αγαθά υψίστης εθνικής σημασίας,

Καλείται ο κ. Υπουργός Οικονομικών:

Να καταθέσει στο Σώμα, εντός της προθεσμίας που ορίζει ο κανονισμός της Βουλής:

α) Την αναφερόμενη σε δημόσια έγγραφα ως «από 28/2/2020 σύμβαση δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του κοινωφελούς ιδρύματος “Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης” και της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία “ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.”», «για την κατασκευή και λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς για την άνοδο ατόμων με κινητικές δυσκολίες στην Ακρόπολη των Αθηνών», την οποία έχει υπογράψει ο ίδιος, ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου.

β) Τα παραρτήματα που ενδεχομένως εμπεριέχει η εν λόγω σύμβαση, καθώς και όλα τα σχετικά έγγραφα που την αφορούν, ιδίως δε κάθε στοιχείο που αφορά το ύψος και το είδος της δωρεάς, το χρηματικό και φυσικό της αντικείμενο, τις υποχρεώσεις του Δημοσίου και τα οφέλη του δωρητή, το χρονοδιάγραμμα και τα παραδοτέα του έργου που ορίζεται στη σύμβαση και τυχόν υπο-έργων αυτού.

Οι αιτούντες Βουλευτές

Βέττα Καλλιόπη, Αβραμάκης Ελευθέριος, Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη, Αλεξιάδης Τρύφων, Αναγνωστοπούλου Σία, Βαγενά Άννα, Βαρδάκης Σωκράτης, Βασιλικός Βασίλης, Γιαννούλης Χρήστος, Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος, Ηγουμενίδης Νικόλαος, Καλαματιανός Διονύσης, Καρασαρλίδου Ευφροσύνη, Κασιμάτη Νίνα, Καφαντάρη Χαρά, Μάλαμα Κυριακή, Μαμουλάκης Χαράλαμπος, Μάρκου Κωνσταντίνος, Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος, Μουζάλας Γιάννης, Μωραϊτης Θάνος, Παπανάτσιου Αικατερίνη, Παπαχριστόπουλος Θανάσης, Πούλου Παναγιώτα, Ραγκούσης Γιάννης, Σκουρολιάκος Παναγιώτης, Τζούφη Μερόπη, Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος, Τσίπρας Γεώργιος, Φάμελλος Σωκράτης, Φίλης Νικόλαος, Χρηστίδου Ραλλία, Ψυχογιός Γεώργιος.