Kosmodromio
2020/02/01 15:20

Πατριαρχείο Μόσχας: Διακοπή της Κοινωνίας με τον Κύπρου Χρυσόστομο

Την συνοδική απόφαση της να μην μνημονεύει τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο, που πρόσφατα είχε προβλέψει το Κοσμοδρόμιο, ανακοίνωσε σήμερα η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. Το όνομα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου αφαιρείται πλέον από τα δίπτυχα, καθώς μνημονεύοντας τον σχισματικό Επιφάνιο της Ουκρανίας, «ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος ήρθε σε κοινωνία με σχισματικούς», όπως σαφώς αναφέρεται. Kαι μάλιστα, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του Πατριαρχείου Μόσχας, προχώρησε σε αυτό «αυτοβούλως, χωρίς συνεννόηση με τα μέλη της Ιεράς Συνόδου της Κυπριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας, επομένως [η απόφασή του] δεν έχει συνοδικό χαρακτήρα».

Στην Ορθόδοξη παράδοση, η απόφαση αυτή, της διακοπής της εκκλησιαστικής κοινωνίας, αποτελεί την μεγίστη των ποινών μεταξύ Εκκλησιών, αλλά η απόφαση το Πατριαρχείου Μόσχας έχει την ιδιαιτερότητα ότι διαχωρίζει την Εκκλησία της Κύπρου από τον Αρχιεπίσκοπο της, αφού μόνον ο τελευταίος έδρασε εναντίον κάθε συνοδικής παράδοσης, αποφασίζοντας να μνημονεύσει τον σχισματικό, και περιτριγυρισμένο από νεοναζί, Επιφάνιο. 

Μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η Μόσχα δρα από τη μία προειδοποιητικά προς όποιον ιεράρχη πάρει θέση υπέρ της αντικανονικής ενέργειας του Χρυσόστομου, και από την άλλη ενισχυτικά προς τους υπέρ της ορθόδοξης συνοδικότητα αρχιερείς της Κύπρου. Κι αυτό γιατί επιλέγει, λίγο πριν την Σύνοδο της Κυπριακής Ορθοδόξου Εκκλησίας, στις 23 Νοεμβρίου, να αποστείλει σαφές μήνυμα, δίνοντας βαθύτερο υπόβαθρο στη θέση των πέντε μητροπολιτών που ήδη έχουν κατακεραυνώσει με επιστολές και συνεντεύξεις τους τον Αρχιεπίσκοπο, για την παπικού χαρακτήρα απόφαση του .

Οι Κύπριοι ιεράρχες, μεταξύ των οποίων και ο πιο σεβαστός μητροπολίτης του νησιού, ο μητροπολίτης Κύκκου, έχουν αναφερθεί με ασυνήθιστες για τα εκκλησιαστικά δεδομένα εκφράσεις για την πραξικοπηματική και επικίνδυνη, μονομερή απόφαση του Χρυσοστόμου, που οδηγεί αυτόματα σε σοβαρή επιδείνωση των σχέσεων της Κύπρου με το Πατριαρχείο Μόσχας, σε μια στιγμή κρίσιμη για τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσογείου, και με δεδομένη τη στάση, τόσο της Ρωσικής Εκκλησίας όσο και της Ρωσίας – που είναι μόνιμο μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ-  υπέρ των ελληνικών και κυπριακών θέσεων στα εθνικά θέματα. 

Υπενθυμίζεται ότι συνοδικά η Εκκλησία της Κύπρου είχε αποφασίσει να κρατήσει ουδέτερη στάση στο ζήτημα, επιζητώντας μάλιστα και ρόλο στην επαναπροσέγγιση μεταξύ Πατριαρχείου Μόσχας και Οικουμενικού Πατριαρχείου, ενώ ο ίδιος ο Κύπρου Χρυσόστομος είχε, προ διετίας,  με επιστολή του προς τον Πατριάρχη Μόσχας, αναγνωρίσει το δίκαιό της στο θέμα της Ουκρανίας. Τότε, γραπτώς και σαφώς, τόνιζε ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσει από τις θέσεις υποστήριξης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Πρόσφατα, ερωτηθείς για αυτό, ανέφερε ότι τον μετάπεισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι, όταν προέβη στη αντικανονική του πράξη, είχε αναφέρει ότι αυτό που κάνει το κάνει εις βάρος της ίδιας της Εκκλησίας της Κύπρου αλλά «υπέρ της ενότητας της Ορθοδοξίας» – που πάντως σήμερα γίνεται σαφές ότι επουδενί δεν υπηρετεί.  

Τον σχισματικό, αμερικανοκίνητο και περιτριγυρισμένο από Ακροδεξιά στοιχεία Επιφάνιο έχουν αναγνωρίσει σήμερα μόνο τρεις Εκκλησίες – το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών και πάσης Ελλάδος. Οι υπόλοιπες ορθόδοξες εκκλησίες δεν έχουν προχωρήσει σε αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών και θεωρούν αντικανονική και διχαστική (αν μη τι άλλο) την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη να παραχωρήσει αυτοκεφαλία. 

Αυτό, άλλωστε, το υπενθυμίζει η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στην ανακοίνωσή της: αναφέρει σαφώς ότι έως πρόσφατα ο Κύπρου Χρυσόστομος δεν στήριζε την «Ουκρανική αυτοκεφαλία», έχοντας καταγράψει μάλιστα τις αμφιβολίες του για το κατά πόσον γίνεται να αρθεί αναδρομικά ο αναθεματισμός σχισματικών επισκόπων της Ουκρανίας, όπως αποφάσισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, προκαλώντας μια από τις μεγαλύτερες διασπάσεις στην πρόσφατη ιστορία μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών,  με τις ευλογίες της CIA.  

Στην πρόσφατη επίσκεψη του Πομπέο στην Κωνσταντινούπολη, την Τρίτη, ήταν εμφανές, από τις δηλώσεις του, ότι ο επικεφαλής της Αμερικανικής Διπλωματίας χρησιμοποιεί το Πατριαρχείο για να εξυπηρετήσει στόχους πολιτικούς, και, δυστυχώς, η αποδοχή και οι δηλώσεις του Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου, δείχνουν ότι έχει μπει στο γεωπολιτικό παιγνίδι χωρίς δεύτερη σκέψη, έχοντας αφήσει πίσω τον πατρικό του ρόλο.

Στην Ουκρανία, η απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη, έχει οδηγήσει όχι μόνο σε βαθύ διχασμό, αλλά και σε διώξεις των Ορθοδόξων από τους οπαδούς – και μέσα στην κυβέρνηση – των σχισματικών, που αποτελούν μειοψηφία. Οι ρατσιστικές και μισαλλόδοξες ενέργειες και πρακτικές των νεοναζί του Επιφανίου έχουν καταγγελθεί, την εβδομάδα που μας πέρασε, και στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη – οι κακοποιήσεις και η κατατρομοκράτηση πιστών της κανονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπως και οι αρπαγές ναών, είναι στην ημερήσια διάταξη στην Ουκρανία, μες τις ευλογίες της εθνικιστικής κυβέρνησης και, δυστυχώς, και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. 

Η Εκκλησία της Ουκρανίας υπάγεται κανονικά στο Πατριαρχείο Μόσχας και επικεφαλής της είναι ο Κιέβου Ονούφριος, ο οποίος έχει διαμηνύσει με κάθε τρόπο ότι δεν επιθυμεί Αυτοκεφαλία. Κάτι που όμως δεν βοηθά τις επιδιώξεις των ΗΠΑ στην περιοχή. 

Αξίζει να θυμίσουμε εδώ ότι από την «νέα Εκκλησία της Ουκρανίας», στην οποία το Φανάρι έδωσε τον τόμο της αυτοκεφαλίας, αποχώρησε και ο πρώτος των σχισματικών, και πιο ενεργός υποστηρικτής της αυτοκεφαλίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου παλαιότερα, ο αυτοανακηρυχθείς «επίτιμος Πατριάρχης Κιέβου» Φιλάρετος, που τώρα καταγγέλλει ότι «εξαπατήθηκε», γιατί του είχαν υποσχεθεί (;) πατριαρχικό θρόνο και δεν του τον έδωσαν…