Απόπειρες του ελληνικού Λιμενικού Σώματος να ρυμουλκήσει το αλιευτικό που εντοπίστηκε έξω από την Πύλο φαίνεται πως τελικά προκάλεσαν τη βύθισή του που οδήγησε στον θάνατο περισσότερους από 500 μετανάστες, σύμφωνα με όσα αναφέρει σε σημερινό του δημοσίευμα ο Guardian.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το βρετανικό μέσο
«Δημοσιογράφοι και ερευνητές πραγματοποίησαν περισσότερες από 20 συνεντεύξεις με επιζώντες και βασίστηκαν σε δικαστικά έγγραφα και πηγές της ακτοφυλακής για να συνθέσουν το παζλ και να έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τις χαμένες ευκαιρίες διάσωσης και τις εκκλήσεις για βοήθεια που αγνοήθηκαν.
Πολλοί επιζώντες ανέφεραν, ότι οι προσπάθειες της ελληνικής ακτοφυλακής να ρυμουλκήσει το σκάφος ήταν αυτές που τελικά οδήγησαν στη βύθισή του αν και το Λιμενικό έχει αρνηθεί σθεναρά ότι επιχείρησε να ρυμουλκήσει το πλοίο.
Το βράδυ που η τράτα ανατράπηκε, 47 ναυτικά μίλια ανοιχτά της Πύλου, στη νοτιοδυτική Ελλάδα, ανακατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας ένα διαδραστικό τρισδιάστατο μοντέλο του σκάφους που δημιουργήθηκε από την Forensis, μια ερευνητική υπηρεσία με έδρα το Βερολίνο που ιδρύθηκε από την Forensic Architecture. Η τελευταία διερευνά υποθέσεις παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Και συνεχίζει ο Guardian
«Η κοινή έρευνα του Guardian, του γερμανικού δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα ARD/NDR/Funk και του ελληνικού ερευνητικού πρακτορείου Solomon, σε συνεργασία με την Forensis, έδωσε έναν από τους πληρέστερους μέχρι σήμερα απολογισμούς για την πορεία του πλοίου μέχρι τη βύθισή του. Ανακάλυψε νέα στοιχεία όπως, ότι ένα σκάφος της ακτοφυλακής ήταν αγκυροβολημένο σε πιο κοντινό λιμάνι αλλά δεν εστάλη ποτέ στο περιστατικό και ότι οι ελληνικές αρχές δεν απάντησαν όχι δύο φορές, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, αλλά τρεις φορές σε εκκλήσεις βοήθειας από τη Frontex.
Το Forensis χαρτογράφησε τις τελευταίες ώρες πριν από τη βύθιση, χρησιμοποιώντας δεδομένα από το ημερολόγιο του λιμενικού και τη μαρτυρία του καπετάνιου της τράτας, καθώς και διαδρομές πτήσης, δεδομένα θαλάσσιας κυκλοφορίας, δορυφορικές εικόνες και πληροφορίες από βίντεο που τραβήχτηκαν από κοντινά εμπορικά σκάφη και άλλες πηγές.
Οι τελευταίες κινήσεις του πλοίου έρχονται σε αντίθεση με όσα ισχυρίζεται επίσημα η και αποκαλύπτουν ασυνέπειες στην επίσημη περιγραφή των γεγονότων, συμπεριλαμβανομένης της κατεύθυνσης και της ταχύτητας της τράτας. Το κρίσιμο είναι ότι η έρευνα έδειξε πως η το πλοίο με τους υπεράριθμους επιβαίνοντες, άρχισε να κινείται προς τα δυτικά συναντώντας το μοναδικό σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής που στάλθηκε στη σκηνή.
Σύμφωνα με πολλαπλές μαρτυρίες επιζώντων που δόθηκαν στον Guardian και στους Έλληνες εισαγγελείς, η ακτοφυλακή είχε πει στους μετανάστες ότι θα τους οδηγούσε στην Ιταλία κάτι που συγκρούεται με την επίσημη εκδοχή ότι η τράτα άρχισε να κινείται δυτικά από μόνη της. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι η μηχανότρατα είχε στρίψει προς το νότο και ήταν σχεδόν ακίνητη για τουλάχιστον μία ώρα έως ότου, όπως είπαν οι επιζώντες, πραγματοποιήθηκε η δεύτερη και μοιραία απόπειρα ρυμούλκησης. Δύο επιζώντες χρησιμοποίησαν το τρισδιάστατο μοντέλο για να περιγράψουν την ίδια τη ρυμούλκηση, ενώ τρεις άλλοι, ανέφεραν ότι προωθήθηκαν προς τα εμπρός «σαν πύραυλος», αλλά με τον κινητήρα να μην λειτουργεί. Αυτό υποδηλώνει μια προσπάθεια ρυμούλκησης.
Ένας άλλος επιζών είπε ξεχωριστά ότι άκουσε ανθρώπους να φωνάζουν για ένα σχοινί που προσδέθηκε από τον ελληνικό στρατό και περιέγραψε ότι έγινε ρυμούλκηση για 10 λεπτά λίγο πριν βυθιστεί η τράτα. Αισθάνομαι ότι προσπάθησαν να μας απωθήσουν από το ελληνικό νερό, ώστε να τελειώσει η ευθύνη τους, είπε επιζών αφού εξέτασε τον χάρτη των γεγονότων και ανακάλεσε τις αναμνήσεις του από τη μοιραία νύχτα.
Η Μαρία Παπαμηνά, δικηγόρος από το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, μία από τις δύο νομικές οργανώσεις που εκπροσωπούν από 40 έως 50 επιζώντες, είπε ότι υπήρξαν δύο απόπειρες ρυμούλκησης που αναφέρθηκαν στην ομάδα της. Τα δικαστικά έγγραφα δείχνουν επίσης ότι επτά στους οκτώ επιζώντες κατέθεσαν στον αστικό εισαγγελέα την παρουσία σχοινιού, ρυμούλκησης και ισχυρής έλξης, σε καταθέσεις που έγιναν στις 17 και 18 Ιουνίου».