Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα έρευνα για τον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας την Τετάρτη, λέγοντας ότι «ήδη έχει στην κατοχή της επαρκή στοιχεία» ότι το Πεκίνο έχει παράσχει στις κινεζικές επιχειρήσεις αυτού του τομέα επιδοτήσεις που κινδυνεύουν να βλάψουν την αντίστοιχη βιομηχανία της Ε.Ε.
Σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρεται επίσης ότι με βάση τις δημόσια προσβάσιμες πληροφορίες, οι επιδοτήσεις «αποτελούν άμεσο κίνδυνο ζημίας σε έναν ήδη ευάλωτο κλάδο της Ε.Ε.».
Ανάλογα με τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν και την πλειοψηφία που θα διαμορφωθεί μεταξύ των κρατών μελών της, η Ε.Ε. θα μπορούσε να επιβάλει εισαγωγικούς δασμούς σε οχήματα που προέρχονται από την Κίνα.
«Γυμνός προστατευτισμός»
Μια δήλωση του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου επέκρινε την έρευνα ως «γυμνή συμπεριφορά προστατευτισμού που θα διαταράξει σοβαρά και θα στρεβλώσει την αλυσίδα εφοδιασμού της παγκόσμιας αλυσίδας της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης αυτής της Ε.Ε.».
«Η Κίνα εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για αυτό. Η ευρωπαϊκή πλευρά ζήτησε από την κινεζική πλευρά να διεξαγάγει διαβουλεύσεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και δεν παρείχε αποτελεσματικό υλικό διαβούλευσης, γεγονός που έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο τα δικαιώματα της κινεζικής πλευράς», συνεχίζει η ανακοίνωση.
Εκπρόσωπος της Ε.Ε. είπε ότι η Κομισιόν πρότεινε διαβουλεύσεις με την Κίνα πριν από την έναρξη της έρευνας.
«Ουσιαστικά: πραγματοποιήθηκε μια επίσημη συνάντηση, η επιτροπή έλαβε υπόψιν τις απόψεις της Κίνας για το θέμα, δεν υπήρξε αμοιβαία αποδεκτή λύση και ως εκ τούτου η Επιτροπή αποφάσισε να ξεκινήσει την έρευνα», δήλωσε ο Όλοφ Γκιλ, εκπρόσωπος της Κομισιόν για θέματα εμπορίου.
«Η κυβέρνηση της Κίνας και οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας στην Κίνα θα έχουν τη δυνατότητα να παρέμβουν και να υποβάλουν την άποψή τους στα επόμενα στάδια της διαδικασίας», πρόσθεσε.
Ωστόσο, μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Τρίτη, ο επικεφαλής της Κομισιόν σε θέματα εμπορίου, Βάλντις Ντομπρόβσκις, είπε ότι η έρευνα «πρέπει να βασίζεται σε γεγονότα… και πρέπει επίσης να δώσουμε την ευκαιρία στις κινεζικές αρχές και στις κινεζικές εταιρείες να παράσχουν στοιχεία».
Ενδεχόμενα προβλήματα και για δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η έρευνα έχει προκαλέσει ανησυχίες και εντός της Ε.Ε., καθώς δεν θα αναζητήσει τυχόν υποστήριξη μόνο σε κινεζικές μάρκες, αλλά και ευρωπαϊκές και άλλες διεθνείς μάρκες με παρουσία στην Κίνα.
Αυτό σημαίνει ότι τα μοντέλα Tesla, Volkswagen και BMW που κατασκευάζονται στην Κίνα θα μπορούσαν όλα να υπόκεινται σε εισαγωγικούς δασμούς, αφού μια διάκριση με βάση την εθνικότητα της μάρκας θα αντίκειται στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Εξυπηρετούνται γαλλικά συμφέροντα; – Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία φοβάται για αντίποινα
Η κίνηση της Κομισιόν αφήνει επίσης τη Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πολύ εκτεθειμένη στην Κίνα, ευάλωτη σε αντίποινα.
Ενώ η έρευνα υποκινήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητήθηκε ανεπίσημα από στελέχη της γαλλικής βιομηχανίας και της κυβέρνησης, ανέφεραν πηγές που επικαλείται η South China Morning Post.
Αντίθετα, αναφέρεται πως η Γερμανία αντιτάχθηκε σθεναρά στην έρευνα.
Ερωτηθείς σε φόρουμ του Βερολίνου την περασμένη εβδομάδα σχετικά με τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου που θα μπορούσε να προκληθεί από αυτή την έρευνα, ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, απάντησε: «Προφανώς αυτό δεν θα συμβεί».
Ενώ ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, προσωπικά στήριξε την έρευνα, παραδέχτηκε ότι η γερμανική βιομηχανία φοβόταν αντίποινα.
«Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία φοβάται, δικαίως… θα πρέπει να φοβόμαστε την αντίδραση», είπε ο Χάμπεκ σε εκδήλωση τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με το Politico.
Διαβάστε ακόμα:
Το Πεκίνο θα παρακολουθήσει στενά τη διαδικασία
Ωστόσο, οι Βρυξέλλες είναι αποφασισμένες να προχωρήσουν στην έρευνα, η οποία θα διαρκέσει έως και ένα χρόνο και θα καλύψει τη δωδεκάμηνη περίοδο έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023.
Θα αναζητήσει κρατικές επιδοτήσεις με τη μορφή άμεσων μεταφορών κεφαλαίων, φοροαπαλλαγών και κρατικών παροχών αγαθών και υπηρεσιών με έκπτωση.
Το Πεκίνο δήλωσε ότι «θα δώσει μεγάλη προσοχή στις διαδικασίες έρευνας της ευρωπαϊκής πλευράς και θα προστατεύσει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων».
Ο κορυφαίος αξιωματούχος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών για την Ευρώπη, Γουάνγκ Λουτόνγκ, έγραψε στο Twitter, γνωστό πλέον ως X:
«Η κίνηση παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ και βλάπτει σοβαρά τα συμφέροντα της Κίνας και τις σχέσεις Κίνας-Ε.Ε. Η ιστορία αποδεικνύει ότι όσοι επιδίδονται σε προστατευτισμό θα βρουν τελικά πληγωμένα τα δικά τους συμφέροντα».
Η κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε.
Ενώ τα κινεζικά μοντέλα καταλαμβάνουν ένα μικρό μέρος της τρέχουσας αγοράς αυτοκινήτων της Ε.Ε., το μερίδιό τους αυξάνεται.
Οι υπολογισμοί με βάση τα κινεζικά τελωνεία έδειξαν ότι τους πρώτους επτά μήνες του 2023, οι αποστολές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ε.Ε. εκτινάχθηκαν στα 7,9 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, σημειώνοντας αύξηση 113% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους και αύξηση 78.900% σε σύγκριση με το πρώτους επτά μήνες του 2019.
Σύμφωνα με αξιωματούχο της Ε.Ε., οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν το 8% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Ε.Ε. το 2022, ενώ οι τιμές της αγοράς για τις κινεζικές μάρκες ήταν 20% φθηνότερες από αυτές των Ευρωπαίων ανταγωνιστών.
Γενικότερη διαπάλη
Η διαμάχη γύρω από τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυριάρχησε στο ταξίδι του Ντομπρόβσκις στην Κίνα τον περασμένο μήνα. Στις συναντήσεις, οι Κινέζοι συνομιλητές φάνηκαν οργισμένοι ενάντια στην έρευνα αλλά και στις προσπάθειες της Ε.Ε. να αποκλείσει τη Huawei και την ZTE από τα δίκτυα 5G του μπλοκ, ανέφεραν πηγές που επικαλείται η South China Morning Post.
Η έρευνα πραγματοποιείται καθώς η Ε.Ε. προσπαθεί να διαβρώσει τους εμπορικούς δεσμούς με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Την Τρίτη, δημοσίευσε μια λίστα με 10 τεχνολογίες που θα μπορούσαν τελικά να υπαχθούν σε ελέγχους εξαγωγών και περιορισμούς εξερχόμενων επενδύσεων.
Διαβάστε ακόμα: