ΑΘΗΝΑ
06:37
|
26.04.2024
Σε τεταμένο κλίμα οι συνομιλίες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα κατά τη συνεδρίασης σχετικής Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Νέα ένταση στις Ελληνοβρετανικές σχέσεις, όσο αφορά στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενών, προκύπτει από επιχείρημα που επικαλείται το βρετανικό μουσείο πως ορισμένα εξ αυτών δεν αποσπάστηκαν βίαια αλλά «ανασύρθηκαν από τα ερείπια» γύρω από το μνημείο.

Ο ισχυρισμός, ότι με εντολή του λόρδου Έλγιν «ανασύρθηκαν από τα χαλάσματα», σύμφωνα με πληροφορίες του Guardian, διατυπώθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της UNESCO την Παρασκευή και ήρθε μόλις λίγες ημέρες αφότου έγινε γνωστό πως το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πρόθυμο να συζητήσει το αίτημα της Ελλάδας για επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα.

«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου αφαιρέθηκε στην πραγματικότητα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα» δήλωσε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, δρ. Τζόναθαν Γουίλιαμς, στην ετήσια συνεδρίαση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής των πολιτιστικών αγαθών. «Τα αντικείμενα αυτά δεν αποκόπηκαν όλα από το κτίριο, όπως έχει υποστηριχθεί».

Στη συνέχεια, η Guardian αναφέρεται σε επιστολή του Ιταλού Lusieri, συνεργάτη του Έλγιν, που αντικρούει τους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου. Συγκεκριμένα, σε επιστολή που έγραψε στον Έλγιν το 1802 παραδέχτηκε ότι «αναγκάστηκε να γίνει λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση ενός γλυπτού ανάγλυφου πίνακα, ή μετόπης που απεικονίζει μια γυναίκα που παρασύρεται από έναν Κένταυρο από το ναό.

Μενδώνη: Η Ελλάδα έτοιμη για ειλικρινή διάλογο με τη Βρετανία

Το βρετανικό δημοσίευμα φιλοξενεί και δήλωση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, η οποία κατηγορεί τον Έλγιν για κλοπή κατά συρροή.

«Εδώ και χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν παρουσιάσει με ακλόνητα επιχειρήματα τα πραγματικά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής», αναφέρει η Ελληνίδα υπουργός.

Η κ. Μενδώνη επέμεινε ότι η καμπάνια για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα θα συνεχιστεί ειδικά τώρα, σε μια διεθνή συγκυρία κατά την οποία διάφοροι θησαυροί και μνημεία επαναπατρίζονται στις χώρες του.

«Η Ελλάδα» είπε η Λίνα Μενδώνη, «είναι έτοιμη να ξεκινήσει έναν έντιμο και ειλικρινή διάλογο με το Ηνωμένο Βασίλειο με καλή πίστη με βάστη το νομικό και ηθικό πλαίσιο, καθώς και τις συστάσεις και οι αποφάσεις της UNESCΟ».

«Δεν θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης»

Ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου αποδέχθηκε ότι τα μνημεία της Ακρόπολης διατηρούνται πλέον θαυμάσια, αλλά δήλωσε ότι η επιθυμία της Ελλάδας για την επανένωση των γλυπτών, ήταν αδύνατη επειδή τόσα πολλά είχαν καταστραφεί από την στιγμή που ο Έλγιν έφτασε στην Ελλάδα.

«Δε θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης, διότι τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν χαθεί για πάντα, τα μισά γλυπτά είχαν καταστραφεί από τα τέλη του 17ου αιώνα, πολύ πριν ο Έλγιν δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα». Η υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη επέμεινε πως σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου οι θησαυροί επαναπατρίζονται όλο και περισσότερο στις χώρες προέλευσης τους, η εκστρατεία θα συνεχιστεί.

Υπενθυμίζεται πως την περασμένη εβδομάδα, η Ιταλία δήλωσε ότι η Αθήνα μπορεί να κρατήσει μόνιμα το «Θραύσμα Φαγκάν», ένα τμήμα που αποσπάστηκε από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και απεικονίζει το πόδι της θεάς Αρτέμιδος. Το τεχνούργημα εκτίθετο επί μακρόν στο αρχαιολογικό μουσείο του Παλέρμο.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

The Old Oak: A symbol of endurance

Πικρία για ΠΑΣΟΚ και Ευρωκοινοβούλιο εκφράζει η Εύα Καϊλή

Νέος γύρος ελληνοτουρκικών συνομιλιών Θετικής Ατζέντας αύριο, στην Τουρκία

Το TikTok βγαίνει στο «σφυρί» και οι δισεκατομμυριούχοι κάνουν ουρά για να το αποκτήσουν

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα