ΑΘΗΝΑ
09:12
|
28.04.2024
Στα ΗΑΕ φαίνεται πως πάει το μήλον της Έριδος σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο της Καμπούλ. Κατάρ και Τουρκία έμειναν στα κρύα του λουτρού.
Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω

Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα φαίνεται πως θα πάει τελικά το «μήλον της Έριδος» της Κεντρικής Ασίας, δηλαδή η διαχείριση του διεθνούς αεροδρομίου της Καμπούλ. Σύμφωνα με σημερινό αποκλειστικό ρεπορτάζ του πρακτορείου Ρόιτερς, τα Εμιράτα αναδεικνύονται «νικητής» ενός μαραθώνιου παζαριού με έπαθλο την διαχείριση του αεροδρομίου Χαμίντ Καρζάι που ισοδυναμεί με έλεγχο της «πύλης» συνδέσμου του Αφγανιστάν με τον «έξω κόσμο».

Γιατί όμως αυτή η είδηση έχει ένα ειδικό βάρος, αν όχι μία ειδική σημασία;

Πρώτα από όλα, ας μην ξεχνάμε, πως ένα χρόνο πριν, είχαμε την φρενήρη (αν όχι άτακτη) αποχώρηση των αμερικανικών και άλλων ΝΑΤΟϊκών στρατευμάτων από το Αφγανιστάν.

Από τότε, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σπεύσει να εκδηλώσει από τους πρώτους ενδιαφέρον για την ανάληψη της διαχείρισης του αεροδρομίου της Καμπούλ επειδή, μεταξύ άλλων, έχει στρατηγική σημασία και για την αύξηση της τουρκικής γεωπολιτικής επιρροής στην κεντρική Ασία.

Ιστορική αποχώρηση των ΗΠΑ από το Αφγανιστάν - Free Sunday

Ωστόσο το τουρκικό φλερτ με την κυβέρνηση των Ταλιμπάν δεν οδήγησε σε ειδύλλιο καθώς η προσφορά της κυβέρνησης Ερντογάν είχε προσκρούσει μεταξύ άλλων στη συμμετοχή της Τουρκίας στη πολυετή ΝΑΤΟϊκή επέμβαση στο Αφγανιστάν.

«Η Τουρκία ήταν μέρος των δυνάμεων του ΝΑΤΟ τα τελευταία 20 χρόνια, ως εκ τούτου, θα πρέπει να αποσυρθούν από το Αφγανιστάν βάσει της συμφωνίας που υπογράψαμε με τις Ηνωμένες Πολιτείες στις 29 Φεβρουαρίου 2020» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στις 11 Ιουνίου 2021 ο εκπρόσωπος των Ταλιμπάν στη Ντόχα, Σουχάιλ Σαχίν…

Όπως αποδεικνύεται, το μαραθώνιο παζάρι δεν ευνόησε ούτε καν την συμβιβαστική πρόταση της Άγκυρας για τριμερή διαχείριση του διεθνούς αεροδρομίου της Καμπούλ σε συνεργασία με το σύμμαχό της Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Οι πληροφορίες του πρακτορείου Ρόιτερς αναφέρουν πως οι Ταλιμπάν προτίμησαν να αναθέσουν εξ ολοκλήρου στα ΗΑΕ την διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας  επειδή τα Εμιράτα είχαν και στο παρελθόν ανάλογη εμπειρία διαχείρισης αφγανικών αεροδρομίων. Προφανώς, αυτό, από μόνο του, δεν ήταν αρκετό ισχυρό επιχείρημα ώστε να παίξει καταλυτικό ρόλο στην τελική έκβαση ενός σκληρού γεωπολιτικού πόκερ που αφορά και το μεγάλο παιχνίδι των σφοδρών ανταγωνισμών Δύσης-Κίνας.

Γι’ αυτό και η εξέλιξη συνιστά σημαντική νίκη για τα Εμιράτα μεταξύ άλλων και έναντι ανταγωνιστικών δυνάμεων όπως είναι το Κατάρ και η Τουρκία (παρά την σχετικά πρόσφατη αναθέρμανση των σχέσεων τους). Μπορεί η διαχείριση του αεροδρομίου της Καμπούλ από μόνη της να προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, ανοίγει ωστόσο στα Εμιράτα μία «λεωφόρο» ευαίσθητων πληροφοριών για όλες τις κινήσεις που γίνονται εναερίως από και προς το Αφγανιστάν.

Η απόφαση των Ταλιμπάν δεν ήταν καθόλου αναμενόμενη εάν σκεφθεί κανείς όχι μόνον τις αγωνιώδεις προσπάθειες της Τουρκίας να αυξήσει περιφερειακά (και σε αυτή την περιοχή) το γεωπολιτικό της εκτόπισμα αλλά και τον νευραλγικό, (αν όχι στρατηγικό) ρόλο που έπαιξε το Κατάρ στις κατά καιρούς διαπραγματεύσεις δυτικών δυνάμεων με τους Αφγανούς Ταλιμπάν.

Γι’ αυτό και από γεωπολιτική αύξηση η απόφαση για την διαχείριση του αεροδρομίου της Καμπούλ ξεπερνά τη στενή έννοια διαχείρισης ενός διεθνούς αεροδρομίου καθώς αποτελεί περισσότερο μία σημαντική συνιστώσα στο πλέγμα κινήσεων που διαδραματίζονται εδώ και πολλά χρόνια στη μεγάλη γεωπολιτική σκακιέρα της Ασίας.

Το μοιράζομαι:
Το εκτυπώνω
ΣΥΝΑΦΗ

Απεργία την 1η Μαΐου και εργασιακό θέατρο του παραλόγου

Η Γερμανία είναι χλιαρή στην ιδέα της Κίνας για διεθνή έρευνα για τις εκρήξεις του Nord Stream

Μια ταινία γυρισμένη στο διάστημα

Ανδρουλάκης: «Επί Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα πήρε το “πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα” ακρίβειας»

Γραφτείτε συνδρομητές
Ενισχύστε την προσπάθεια του Κοσμοδρομίου με μια συνδρομή από €1/μήνα